Egyre többen sürgetik - az MTA után - a még hiányzó 3 dunai vízlépcső megépítését, nemzeti-, és nemzetgazdasági érdekből! És mit mond a NFM? És a Kormány?
Kedves Kollégák!
Az EU Víz Keretirányelve / VKI, a Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv felülvizsgálata / VGT-2, valamint a "Nemzeti Vízstratégia - Kvassay Jenő Terv KJT-2015." c. dokumentumok - az MTA KSP két - mellékletben hivatkozott - dokumentumának megjelenése, az Európai Unió Duna Régió Stratégiájának / EUDRS elfogadása után (különös tekintettel PA1a, hajózással, a PA2, vízenergia-hasznosítással is, a PA4, vízminőséggel és a PA5, környezeti kockázatokkal, árvízvédelemmel foglalkozó prioritásaira!) - az EU-TEN-T 18. sz. - a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút-hálózat fejlesztési programjával, ill. annak a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának biztosítási igényével, a Nemzetközi Duna Bizottság / DB ajánlásaival, ill. előírásaival, az EU DaHar - Duna-menti kikötőhálózat fejlesztési - programjával, a Nemzetközi Duna Túra-sorozat / TID folytathatóságának, a Dunai Limes hálózatának, az EuroVelo EV-6.sz. Duna-menti hálózatával összhangban most már sürgetően, és ismételten felvetik - a radikális ál-környezetvédők szakmailag megalapozatlan, menetrend-szerűen megjelenő tiltakozásai ellenére, és azzal szemben - a hazai Duna-szakasz árvízvédelmének, hajózhatóságának, a Paksi Atomerőmű dunai frissvíz-hűtésének, és a dunai nemzetközi-/hazai vízi-turizmus-, és kikötőhálózatának integrált tervezését, komplex fejlesztését, stb.
Ebbe a sorba illeszkedik az MLSZKSZ sajtóban, több helyen is megjelent, mellékelt írása is, amelyhez csak gratulálni tudunk, és egyúttal kíváncsian várjuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium / NFM hivatalos állásfoglalását is!
Egyúttal megemlítjük, hogy az EU közlekedési minisztereinek - a dunai hajózás fejlesztésére vonatkozó - 2012.06.07-i, luxemburgi közös nyilatkozatának aláírói közül, a Magyarországot akkor képviselő Völner Pál államtitkár, ill. jelenlegi utódának aláírása - egyedüliként - még a mai napig hiányzik!
Igaz, a Bős-Nagymarosi vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos "Hágai-per" szlovák féllel történő meg-, és. kiegyezés is évtizedek óta várat magára, egyre nagyobb, és folyamatosan növekvő károkat okozva Magyarországnak! Ez senkinek sem fáj?
Ideje lenne már - a sok "hezitálás", időhúzás, mellébeszélés és elhallgatás után - végre a tettek mezejére lépni, itt Európa, a Kárpát-medence közepén, a Duna, a Tisza és a Dráva vízgyűjtője mentén!
Ebben a reményben, és a józan ész győzelmében bízva, várom a politikai döntéshozók érdemi válaszát, a 2012.06.07-i közös nyilatkozat - legalább utólagos - aláírását, ezekben a sorsdöntő kérdésekben!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
aranydiplomás építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. minisztériumi vezető főtanácsos, az OIH
Országos Idegenforgalmi Hivatal v. főmérnöke,
belkereskedelmi-idegenforgalmi szakértő
Az Echo TV-ben Bíró Koppány Ajtony interjúját, és a Hír TV Magyarország élőben c. sorozat "Dunaszaurusz" c. műsorában Szalma Botond és Bárdos Deák Péter vitájának kivonatát - terjedelmi korlátok miatt - a következő részben küldöm!
Itt a folytatás, 2 Magyar Nemzet újságcikk, és a Hír TV Szalma Botond és Bárdos Deák Péter vitája, tegnapi videófelvételének kivonata, dokumentumokkal alátmásztott megjegyzéseimmel kiegészítve!
Érdemes lesz figyelni a média-visszhangokat, mert úgy látszik kezdenek foglalkozni ezzel, az évtizedek óta agyonhallgatott, tabu-témával!
Lehet, hogy valaki(k) feloldották a "hírzárlatot"?
Bár az értelmes, szakmai alapon nyugvó "társadalmi párbeszéd"-től sajnos még elég messze vagyunk! Azok számára, akik önhibájukon kívül, nem hallották a hazájából, politikai okok miatt elüldözött, Dr. Mosonyi Emil akadémikus, a vízépítés nemzetközi hírű professzora nevét, hazai és nemzetközi tevékenységét sem, mellékelem tájékoztatásul a wikipédia rövid, vázlatos ismertetőjét, okulásul!
ez meg a Népszava cikk összevágva az enyém, az NFM és más szakértők nyilatkozat, itt a 3. bekezdést kell olvasni, de csak az origo cikk kommnetjei után érdekes látni, hogy a Népszava más szakértői honnan származnak
A Duna magyarországi helyzete előzményeinek és jelenlegi állapotának megértéshez, a medermélyülés és a talajvízszint csökkenésének megállítása, a vízvisszatartás, a duzzasztás, és a Duna felső szakaszán meglévő vízlépcső-rendszer szükségszerű folytatásának indoklásához, további néhány dokumentumot mellékelek.
Ezek közül a Duna hazai szakasza hajózhatóságának, árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezés elleni védelmének és a Duna vízenergiájának - ingyen és többcélúan történő! - egyidejű hasznosítása érdekében szükséges:
- a Bős-Nagymarosi vízlépcső-rendszer, ill. a Nagymarosi Vízlépcső-komplexum korszerűsített formában történő mielőbbi befejezése
- a Szigetközben az Öreg-Duna rehabilitációja, a Dunakiliti vízlépcső-, kisvízerőmű üzembe helyzése (lásd:
https://www.youtube.com/watch?v=dkKqKDVCY8U&feature=player_em bedded 6:44 2012.06.07. Nyugatmagyar. Vízhelyzet Dunakilitinél. Tóásó Gyula, Szokoli Sándor.)
- az Adonyi-, Fajszi Vízlépcső beruházás előkészítése, és ezzel a magas-partok védelme, ill. a löszfal-omlások megakadályozása, a Paksi Atomerőmű dunai frissvíz-hűtés biztosítása
szükséges.
Az MTA-KSP hivatkozott dokumentumai, a BME professzorainak előadásai, a "Nemzeti Vízstratégia - Kvassay jenő Terv / KJT 2015.", valamint a vízügy, a hajózás, a logisztika, az energetika, a terület-, és vidékfejlesztés, valamint az érintett önkormányzatok és a turizmus szakértőinek (Lásd: Szigetköziek egyértelmű, párthovatartozástó független, egységes állásfoglalása, Illés Zoltán, Duna Charta, Reflex Egyesület ellenében!) javaslatai állnak szemben, a "radikális álkörnyezetvédők" laikus, tudománytalan, a vízügyi szakembereket igaztalanul sértő állításaival, rágalmaival szemben!
Itt az ideje, hogy a politikai döntéshozók végre döntsék el, hogy kinek az oldalán állnak? És mindezt, lehetőleg még a II. Budapesti Víz Világtalálkozó érdemi előkészítése előtt, ill. során! (Lásd: 2016.05.09. MTA-KÖTEB Víztudományi Konferencián Áder János beszéde, Lovász László köszöntője, Szöllősi-Nagy András, Józsa János, és a többi előadó vetítettképes előadásának dokumentumai, ill. az előadásokban is hivatkozott dr. Mosonyi Emil akadémikus, a vízépítés nemzetközi hírű professzora intelmei, észrevételei és javaslatai, stb.)
Figyelem-felkeltés céljából, mellékelten megküldöm a Hír TV "Magyarország élőben" c. sorozat, 2016.08.12-i műsorában
- Szalma Botond, a MAHART volt vezérigazgatója, a MAHOSZ volt elnöke, és a KDNP volt budapesti elnöke és
- Bárdos Deák Péter, a Duna Charta jelenlegi (Karátson Gábor, író, műfordító, festő, filozófus, művészetpedagógus 2015.07.23-i halála után megválasztott) elnöke részvételével lezajlott TV vita kivonatát.
Az olvasóra bízom annak eldöntését, hogy az elhangzott vitában - pro és kontra - kinek van igaza:
- a Duna hazai szakasza medermélyülésének, a talajvízszint csökkentésében, árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezés elleni védelmében,
- a Duna, mint nemzetközi víziút hajózhatóságának biztosításában, vízenergiájának többcélú hasznosításában (ivóvíz-ellátás, mezőgazdasági öntözés, ipari hűtővízigény, vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-turizmus, kikötőhálózat, stb. fejlesztése)
- a Duna-menti térség terület-, vidék-fejlesztésében
tett észrevételek, szakmai indoklások vonatkozásában.
- a Tiszát érintően a Tiszalöki-, és a Kiskörei Vízlépcsők között 1973-ban üzembe helyezett "Tiszaszaurusz" alias "Tisza-tó" tényleg "mocsár" -e? - ahogy Bárdos Deák Péter látatlanban minősítette -, vagy ahogy az UNESCO látta, amikor a Hortobágyi Nemzeti Park részeként a Tisza-tavat az, "Ökoturizmus Szigetét" a Világörökség részéve nyilvánította?
2016. augusztus 12., péntek 19:20 | Forrás: http://hirtv.hu/magyarorszageloben/dunaszaurusz-1356546 "Dunaszaurusz". Nem is egy, hanem mindjárt három új vízlépcső építéséért lobbiznak a vízi szállítmányozásban érdekelt cégek. A környezetvédők a fejüket fogják. Stúdióvita Bárdos Deák Péterrel, a Duna Charta alapítójával és Szalma Botonddal, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége egyik vezetőjével. Vízlépcsők a Dunán? Érvek pro és kontra! Hitvita vagy szakmai érvek? Igazat kell mondani, de ez 30 éve nem megy! Sok a hazugság! Papírtigris, stb.?
Jó szórakozást, és a tapasztalatok értékelése alapján a jövőre vonatkozó tanulságok levonását kívánom Mindenkinek, Mindannyiunk érdekében.
Baráti üdvözlettel:
Péteri László
Utóirat: Érdemes a mellékelt videóból kimerevített képek alá írt szövegeket is elolvasni! A hazai média eddigi gyakorlatában nem emlékszem, hogy egy ilyen "tabu-témában" a tények, és a szakemberek véleménye a "radikális álkörnyezetvédőkkel" szemben - ha nem is teljes mértékben - de legalább részben, érvényesülhetett! Kíváncsian várjuk a "párbeszéd" folytatását, amire a műsor végén utalás hangzott el!
Mellékletek:
.
Legutóbb realzoldek szerkesztette (Csüt Aug 18, 2016 7:25 am), összesen 1 alkalommal
realzoldek Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
Elküldve:
Csüt Aug 18, 2016 6:53 am
---------- Továbbított levél ----------
Feladó: Gyula Tóásó <toasogy>
Dátum: 2016. augusztus 17. 22:15
Tárgy: Re: Origo - dunai vizlépcsők
Címzett: László Péteri <peteril62>
Kedves László bátyám! Láttam az adást. Feltesszük a SZITE honlapjára. Üdvözlettel Tóásó Gyula
A Duna tervezett hazai vízlépcsőinek szakmai megítélése európai kitekintéssel, különös tekintettel a Duna, és a Rajna üzemelő vízlépcsőire
Kedves Kollégák!
A Duna - szakemberek, tudósok által javasolt - tervezett vízlépcsőivel kapcsolatban a "Greenfo" a Magyar Nemzetre, és a Népszavára (Bihari Tamás) hivatkozva, kellő kritika nélkül, egyetértőleg, sőt támogatólag idézi Illés Zoltán, volt államtitkáron (vegyész) kívűl, Droppa György, a Duna Kör egyik alapítója, Nagy Boldizsár, nemzetközi jogász vitatható, egyoldalú, fontos tényeket elhallgató megállapításait!
A jószándékú, de ebben a tabu-témában - önhibájukom kívül, elsősorban a média jóvoltából - laikus olvasók felvilágosítása érdekében, az idézett cikkek vitatható megállapításainak cáfolataként, mellékelek néhány - senki által nem vitatható - tényt, dokumentumot, hogy kiderüljön az igazság, és váljon el a "gazság"-tól és a hazugságtól!
Ha a "Greenfo" ezt a gyakorlatot folytatja, más médiumokkal együtt, akkor - jó ha tudják! - ezzel mérhetetlen károkat okoznak az egész nemzetnek, ill. a nemzetgazdaságnak, és csírájában folytják el az értelmes, tudományos alapokon, és a tényeken alapuló, társadalmi-, és szakmai párbeszéd kialakulását is!
Javasoljuk, hogy vegyenek példát a Hír TV "Magyarország élőben" sorozat 2016.08.12-i "Dunaszaurusz"műsorában, Szalma Botond és Bárdos Deák Péter e témában folytatott vitájának forgatókönyvéről, amelyben - elsősorban a műsor szerkesztőinek jóvoltából - mindkét fél kifejthette véleményét, álláspontját és érveit (ha voltak!!!), de ugyanakkor a videókép alján futó szöveg a néző számára fontos, nem vitatható tényeket is tartalmazta, annak elősegítése érdekében, hogy a laikus néző is el tudjon igazodni, ebben a komoly szakmai felkészültséget igénylő probléma-halmazban!
Igaz, hogy ehhez a műsor szerkesztőinek is alapos felkészülésre volt szüksége, de köszönet érte, hogy nem sajnálták erre a fáradságot!
A műsor záró gondolata az volt, hogy a téma fontos, ezért a párbeszédet folytatni kell!
Nekünk is ez a véleményünk, és szeretnénk, ha ez a jövőben követendő gyakorlattá válna!
Kellemes hétvégét kíván,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
aranydiplomás építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. minisztériumi vezető főtanácsos, az OIH
Országos Idegenforgalmi Hivatal v. főmérnöke
belkereskedelmi-idegenforgalmi szakértő
A Duna tervezett vízlépcsőinek szakmai megítélésével kapcsolatos korábbi írásom szerves folytatásaként küldöm Dr. Juhász József, dr. Mosonyi Emil egyik volt munkatársa (demokrata.hu), Szily László (cink.hu) és egy ismeretlen szerző (dunaiszigetek.hu) írásait, ill. az azokban foglaltakkal kapcsolatos észrevételeimet, javaslataimat, hazai és külföldi dokumentumokkal alátámasztva.
A fentiek talán a későbbiekben kialakuló "párbeszéd-sorozat" keretében hasznosíthatók lesznek, érvanyagként, háttéranyagként, részben a félre-vezetett, a témában laikus olvasók, részben az érvek hatására "elbizonytalanodók" meggyőzése érdekében!
A magyar tudományos, szakmai, szellemi élet képviselőinek jelentős része - véleményem szerint - nem fordít elég időt és energiát a média adta, igaz ugyan, hogy nagyon korlátozott, de hellyel-közzel mégis létező lehetőségek kihasználására, miközben a radikális álkörnyezetvédők korlátlan szereplési lehetőséget kapnak és élnek, ill. az esetek többségében vissza is élnek vele!
Köszönöm a bátorító, elismerő szavakat, nagyon jól esett, további erőt, energiát ad a "szélmalomharc" folytatásához, bármilyen kilátástalannak is látszik! A dunaiszigetek.hu honlapon sehol sem találtam a cikk szerzőjét, ezért a forrás internetes elérhetőségét megadtam, ennél többet nem tudtam csinálni!
Baráti üdvözlettel:
Péteri Laci
Ui.: Szalma Botondnak írt leveled másolatát el tudnád küldeni? (az RZK honlapján a "Fórum" rovatban egy külön blokkot nyitottak a nevemre, ahova gyűjtjük az összes dunai vízlépcsőkkel kapcsolatos írásokat, véleményeket pro és kontra! Egyre több szakmai érv jelenik meg, a civilnek álcázott "álkörnyezetvédők" Duna Kör évtizedekkel korábban hangoztatott, és azóta rég lejárt sablon-szövegeivel szemben! Nem árt a pro és kontra érveket közvetlenül egymás mellé tenni, hátha hamarabb kiderül a "Nagy átverés" még a laikusok számára is!)
2016. augusztus 22. 9:56 írta, <cs>:
Kedves Laci!
Köszönöm az anyagokat. Azt szeretném megkérdezni, hogy a "duanszigetek.hu" cikket ki írta?
Az anyagokat felhasználom az óráimon, persze, a többség számomra ismert, de nem én vagyok a fontos, hanem az elérendő cél. Botondnak is megírtam véleményemet a Hír TV-ben lezajlott vitáról. Az ilyen viták ugyan hasznosak, mert igyekeznek lerántani a leplet a hazugságokról, de a közvélemény nagy százaléka semmit nem ért meg belőlük, mert 10-15 perc alatt nem lehet egy ilyen témáról érdemben vitatkozni. Így azt sem veszik észre, amikor a Duna Charta elnöke oltári baromságokat mond. Ugyanakkor vigyázni kell arra, hogy a vizes témában ne hangozzanak el pongyola megfogalmazások, mert ez a másik oldal részére biztosít támadási lehetőséget.
Persze, a harcot folytatni kell, de ehhez minél több olyan ismeretterjesztő anyagok közzétételére van szükség, amelyek mindenki számára érthetők. Ilyenekre van számos példa nyugaton, amelyekről Te sok érdekes anyagot gyűjtöttél össze és küldtél el nekünk.
Baráti üdvözlettel:
Csaba
.
realzoldek Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
Elküldve:
Szerd Aug 24, 2016 8:53 pm
---------- Továbbított levél ----------
Feladó: <cs>
Dátum: 2016. augusztus 23. 10:40
Tárgy: Re: A Duna tervezett hazai vízlépcsőinek szakmai megítélése európai kitekintéssel, különös tekintettel a Duna, és a Rajna üzemelő vízlépcsőire.
Címzett: László Péteri <peteril62>
Kedves Laci!
Mellékelem a Szalma Botondnak írt levelet, amit mindenki számára szerettem volna továbbítani, de a t-online.hu nem továbbította a "kevés tárhely" megjegyzéssel. Arra kérlek, hogy a korábbiakhoz hasonlóan az egyetemi címemre is küldd el a dolgokat, mert onnan tudok nagyobb anyagokat is továbbítani (meszaros.csaba@epito.bme.hu). Ez a korábbi meszaros@vit.bme.hu helyett van.
Kedves Botond!
Tegnap megnéztem a műsort. Gratulálok! Sajnos, 15 perc meglehetősen kevés egy ilyen témában folytatott vitához, mert az emberek zöme (cca. 99,99%) abszolút tájékozatlan „vízlépcső-ügyekben”. Legfeljebb azt hallják, amit a chartások és a hozzájuk hasonló csoportosulások szajkóznak évtizedek óta. Azért mondják bátran a tegnapihoz hasonló sületlenségeket a Bárdos Deák Péterhez hasonlók, mert aki nem ért hozzá, az nem veszi észre a csúsztatásokat. Hosszú évek óta hangoztatom úton-útfélen, hogy tisztességes, tudományos érvekkel is alátámasztott, de az egyszerű emberek számára is érthető módon kellene tájékoztatni a közvéleményt a Dunával, a Tiszával és a többi vízfolyással kapcsolatos beavatkozások szükségességéről, pozitív és negatív hatásairól.
Nem mellékesen, az lenne a jó, ha a politikusok nem használnák fel olcsó kampánycélokra a kizárólag szakmai oldalról vizsgálandó problémákat. Az a gond, hogy egy adott témát szinte minden párt másképpen ítél meg, attól függően, hogy ő kezdeményezi-e, vagy a másik oldal. Amíg ebben nem lesz változás, addig kevés remény van arra, hogy előrelépjünk ezen a téren.
Dicséretes, hogy az elmúlt években az MTA részéről már volt néhány óvatos próbálkozás arra, hogy kitörjünk a „negatív skatulyából”, de erre azonnal reagáltak „zöldjeink”, s a politika mindig meghátrált. A „Nagy Testvér” továbbra is figyel mindent, megszólal, tiltakozik, s mondja az ostobaságokat, amit a társadalom egy része – a már említett hozzáértés híján – készpénznek vesz. Egyébként csodálkozással figyelem azt, amikor természetfotósok, írók, festők, stb. bátran nyilatkoznak műszaki és egyéb tudományos kérdésekben.
Mindenesetre még egyszer gratulálok ahhoz a bátor küzdelemhez, amit a hajós társadalom felvállal a téveszmék elleni harcban.
Következő téma megtekintése Előző téma megtekintése Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban Nem módosíthatod a hozzászólásidat a fórumban Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban Nem szavazhatsz ebben fórumban Nem mellékelhetsz fájlokat a fórumban Nem tölthetsz le fájlokat a fórumban