Árvízvédelem Európában és Magyarországon. Ez a mobilgát menti meg Visegrádot! És mi menti meg a Római-partot? 1. rész. "A tett halála az okoskodás!"
Kedves Kollégák!
A 2002. évi, Közép-Európát sújtó árvíz után kezdődött el Európában az árvízvédelemmel kapcsolatban a hagyományos, rendkívűl munka-, és időigényes, ideiglenes "homokzsákos" védekezést felváltó, ill. kiegészítő - elsősorban a folyómenti városok belterületét, történelmi városmagjait védő - mobilgát-rendszerek kidolgozása, majd gyakorlati alkalmazása, amely folyamat a 2003. évi, majd az azt követő, 2006. és 2013. évi rekordokat döntögető árvizek után, jelentősen felgyorsult.
Ennek dokumentumairól a Reális Zöldek Klub honlapján ( www.realzoldek.hu ) annak idején, több, egymást követő írásban, videó-felvételekkel kiegészítve - beszámoltunk, felhívva a figyelmet a hazai, gyakorlati alkalmazás szükségességére, elsősorban, és mielőbb a Duna-, ill. a Tisza-mentén!
A Duna ausztriai szakaszán, Greinben már 1996-ban alkalmaztak mobilfal-rendszert a Greinburg alatti belváros védelmére (lásd: videó https://www.youtube.com/watch?v=hzQyTOaBHzI 0:46 Közzététel: 2013. jún. 4.), amelyet a Duna-mentén továbbiak követtek, egészen Párkányig (Sturovó), szemben Esztergommal, a Mária Valéria híd szlovákiai oldaláig! (Miközben 2013-ban, az esztergomi Prímás-sziget víz alatt állt, és a Mária Valéria hídat, miattunk le kellett zárni, árvízvédelem hiányában!)
A Duna hazai szakaszán az első mobilgát Szentendrén készült, de már a 2013. évi nagy dunai árvíz miatt, félkész állapotban üzembe kellett helyezni, és még így - a műszaki-átadás-átvétel előtti állapotában is - sikerrel vizsgázott (Lásd: videók
http://www.youtube.com/watch?v=s0H28Jc3SXM 1:17 Megjelenés ideje: 2013.06.05. Szentendrén az új mobilgát áll,a villanyoszlopokon bejelölték az víz lehetséges magasságát a lakosság készül minden idők egyik legnagyobb árvízére. Operatőr:Kaposvári Péter Zene: Rakovits István – "A Víz Éneke", és
https://www.youtube.com/watch?v=_fq_2Y8-WfM 1:32 Közzététel: 2013. jún. 9. A Szentendrei mobilgát levizsgázott 796 cm magasságon. Dr. Dietz Ferenc Szentendre polgármestere. Szeretettel várok mindenkit vasárnap délelőtt 11:30 órakor a Dunakorzó és a Görög utca sarkán egy kis beszélgetésre, kávézásra a mobil árvízvédelmi falnak köszönhetően )
.
Eközben - évtizedes előzmények után - Budapesten, még mindig vita tárgya - a civilnek álcázott, radikális ál-környezetvédők nemtelen támadásai következtében - a Római-part árvízvédelmét biztosító mobilgát sorsa, a Római-parton és a Csillaghegyi öblözetben élő kb. 55.000 ember életét veszélyeztetve!
Miközben a budapesti ál-környezetvédők folyamatosan akadályozzák a Duna-mentén, a Római-part és Csillaghegy árvízvédelmének megoldását, eközben Nagymaroson, Vácott, Sződligeten, Visegrádon, és a Tiszán - szép csendben - elkészültek és üzembe helyezésre kerültek a mobilgát-rendszerek, jelentős, néhol 100%-os EU támogatással. (Ezek részleteiről - terjedelmi korlátok miatt - majd a következő részekben számolunk be, ismét jelezve, és felhívva a figyelmet az országos, a fővárosi-, kerületi döntéshozók, döntés-előkészítők, de leginkább a "környezetvédők" (?) felelősségére. Mottó: "A tett halála az okoskodás" lásd: Madách Imre: "Az ember tragédiája" kivonat!)
Emlékeztetőül:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1280 Közreadva: 2013.02.25. Árvízvédelem mobil-gáttal, vagy anélkül? Vagy, "minden szabadon folyjék" továbbra is? Adalékok a Római-part árvízvédelméhez. + mellékletek
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1313 Közreadva: 2013.06.04. Jön az árvíz, jön az árvíz! Hol vannak a Római-parti "ál-környezetvédők" és a "vízügyért is felelős" államtitkár? Csak nem a mobilgátakat tanulmányozzák? 1. rész. + mellékletek
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1314 Közreadva: 2013.06.04. Jön az árvíz, jön az árvíz! Hol vannak a Római-parti "ál-környezetvédők" és a "vízügyért is felelős" államtitkár? 2. rész. Mobilgát-rendszerek. + mellékletek
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1315 Közreadva: 2013.06.06. Jön az árvíz, jön az árvíz! Hol vannak a Római-parti "ál-környezetvédők" és a "vízügyért is felelős" államtitkár? 3. rész. Bécs, Pozsony után Budapest is megússza? + mellékletek
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1316 Közreadva: 2013.06.09. Szenzációs fotók és videók az osztrák mobilgátról, Greinből. Szentendrén most vizsgázik a mobilgát, Szegeden is ilyen mobilgátat terveznek. + mellékletek
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1322 Közreadva: 2013.06.24. Ki az igazi környezetvédő? Válaszaink Szabó Gábor (HVG) - a Római-parti mobilgáttal kapcsolatban feltett kérdések, és az Almásfüzitői vörösiszap-tározóval kapcsolatos vélemények alapján. 1. rész. + mellékletek
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1447 Közreadva: 2014.02.24. A 2013. évi dunai árvíz tapasztalatainak utólagos értékelése, a hazai és nemzetközi tapasztalatok levonása. 1. rész. Hol késik a korábban egységes vízügyi szolgálat visszaállítása? + mellékletek
Péteri László
Remélem, mielőbb az ésszerű döntés megszületik a Római-part árvízvédelmének ügyében, és az ál-környezetvédelmi "okoskodás" folytatása helyett, mielőbb az "embervédelmi" (!) tettek következnek, és kapnak prioritást a döntéshozók részéről, még mielőtt az újabb, rekordokat megdöntő árvíz megérkezik!
Ebben a reményben, minden jót és szerencsét kívánok a Római-parton, Békásmegyeren és a Csillaghegyen élőknek, és a Római-part "szerelmeseinek", és jó szórakozást, felüdülést a vízitúrázóknak, a parti sétányon andalgóknak, a kerékpározóknak, a hazai és a külföldi vendégeinknek egyaránt,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
aranydiplomás építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. minisztériumi vezető főtanácsos, az OIH
Országos Idegenforgalmi hivatal v. főmérnöke
belkereskedelmi-idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Utóirat:
- Mottó: „…a tett halála, az okoskodás”! (lásd: Madách Imre: „Az ember tragédiája” kivonat)
„Hát hagyjatok fel az okoskodással,
Minden dolognak oly sok színe van,
Hogy aki mindazt végigészleli,
Kevesbet tud, mint első pillanatra,
S határozatra jőni rá nem ér.
A tett halála az okoskodás.”
(Madách Imre: „Az ember tragédiája” részlet)
- a civilnek álcázott „ál-környezetvédők” nem riadnak vissza „féligazságok”, hazugságok hangoztatásától, tények elhallgatásától, nemtelen céljaik elérése érdekében! Mikor fog végre ráébredni az igazságra a rendszerváltás óta félrevezetett, magyar társadalom?
--------- Továbbított levél ----------
Feladó: Dr. Szeredi István <szeredi>
Dátum: 2016. szeptember 11. 21:36
Tárgy: RE: Árvízvédelem Európában és Magyarországon. Ez a mobilgát menti meg Visegrádot! És mi menti meg a Római-partot? 1. rész. "A tett halála az okoskodás!"
Címzett: László Péteri <peteril62>, Juhos László <juhos>, Laszlo Palos <palos>
Kedves Péteri Laci!
Őszinte csodálattal láttam a töretlen lelkesedésed.
A mobilgát kérdést messziről figyelem és nem sokkal nagyobb súlyú kérdésnek mint a mini szoknya és a hosszú szoknya közötti vitát.
Ideiglenes védekezési eszközök talán mindig is voltak. A kiválasztásuk a műszaki, gazdasági jogi és esetenként a politikai feltételekhez igazodtak.
Pl. amikor látványosan kellett homokot lapátolni a kamera előtt, a homokzsák győzött.
A mobil gát története nem 1996-ban kezdődött. A nyolcvanas – kilencvenes években a hosszú gumitömlős szerkezetek voltak a nyerők (pl. Hollandiában Japánban).
Magyarországon akkor a homokzsák beszerzés rendje és a használt eszközök elszámoltatása valamint a preferált újítások eszközei minden mást kiszorítottak.
Vannak helyek ahol a helyszíni feltételek nem sok mást tesznek lehetővé.
Vannak helyek, ahol nem valószínű hogy gazdasági vagy biztonsági okok alapján döntöttek, hanem inkább érzelmi motiváció sejthető (pl. a szentendrei töltés elbontása).
A mobil gát mint minden megoldás sérülékeny. Most az optimizmus korában vannak, ami majd elmúlik.
Felhívom a figyelme arra, hogy ami kezeléssel, karbantartással, munkával jár az kényelmetlenné válik.
Például a belvíz elvezetést nagyapáink megoldották csatorna rendszerekkel. Azután ezeket senki sem tartotta kötelességének megfelelő állapotban tartani. Van ahok meg sincsenek a csatornák.
Csak a siránkozás maradt. Az érdektelenség és a tudatlanság tombol.
Most a nyáron fordult elő a xvii. kerületben, hogy a dombról lefolyó csapadékvíz ellen homokzsákokat osztott az önkormányzat ahelyett, hogy húzott volna egy árkot.
Üdv
Szi
.
realzoldek Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
Elküldve:
Kedd Szept 13, 2016 7:17 pm
Árvízvédelem Európában és Magyarországon. 2. rész. A 2013. évi dunai árvíz hazai tanulságai és hol késik évtizedek óta a Római-part árvízvédelme?
Kedves Kollégák!
A 2002, 2006, és a 2010. évi árvizek utáni, 2013. évi nagy dunai árvíz tanulságait az érintett országok és települések vezetői - kik-kik a maguk módján - levonták! Voltak akik komolyan vették a problémát és lehetőségeikhez mérten, gyorsabban, vagy lassabban intézkedtek is!
Erről korábbi írásainkban - dokumentumokkal alátámasztva - be is számoltunk. (az első ausztriai Duna-menti mobilgát / Grein, az első hazai mobilgát / Szentendre, mint pozitív, sikeres megoldások, stb.)
Érdemes most egy rövid visszapillantást vetnünk a 2013. évi hazai dunai árvízre, emlékeztetőül! Lásd a mellékelt, madártávlatból készült videofelvételt, Esztergomtól Budapestig:
https://www.youtube.com/watch?v=2Pu504oYNc4 1:10:26 Közzététel: 2013. jún. 11. Árvíz körkép madártávlatból! Árvízvédelmi bejárás 2013. június 09. 10 óra légi felvétel. A dunai árvíz tetőzése Esztergomtól Budapestig. Kovács P. Attila.
És ebből kiragadva a hazai dunai árvízi védekezés két települését - Nagymarost és Sződligetet - érintő részletét, föld-, és vízközelből, ahol ugyan már bele kezdtek a mobilgát építésébe, de sajnos hamarabb jött az árvíz, ezért ideiglenes, kompromisszumos, költség-, és munkaigényesebb (hagyományos, homokzsákos, lapátos, stb.) megoldáshoz kellett folyamodniuk! Lásd:
https://www.youtube.com/watch?v=_0wg6xZgfaE 2:22 Közzététel: 2013. jún. 5. Lezárták a 2-es, és a 12-es főút egy szakaszát az árvíz miatt. Sződligeten gátat építenek, illetve homokzsákokat raknak le. Nagymaros is gátat épít. Ha ősszel jött volna az árvíz megúszhatták volna.
Nem volt olyan szerencséje a 2 érintett polgármesternek, mint a Szentendrei, akkori polgármesternek, aki az árvíz idején, a félkész mobilgát mögötti, Szentendrei Dunakorzó teraszára, ingyen hívhatta meg vendégeit és az írott és elektronikus sajtó-/média munkatársait! Lásd:
https://www.youtube.com/watch?v=_fq_2Y8-WfM 1:32 Közzététel: 2013. jún. 9. A Szentendrei mobilgát levizsgázott 796 cm magasságon. Dr. Dietz Ferenc Szentendre polgármestere. Szeretettel várok mindenkit vasárnap délelőtt 11:30 órakor a Dunakorzó és a Görög utca sarkán egy kis beszélgetésre, kávézásra a mobil árvízvédelmi falnak köszönhetően.
Ezek után, ezen tapasztalatok birtokában, kíváncsian várjuk, hogy a Római-parti mobilgát-rendszer ügyében meddig tart még a "huza-vona" a civilnek álcázott, radikális álkörnyezetvédők, ill. a Főváros, a III. kerületi Önkormányzat, és a helyiek, valamint a mögöttük felsorakozó MTA és BME szakértői között, valamint mikor kezdődik meg és fejeződik be az építkezés, és vajon a következő árvíz előtt üzembe helyezhető lesz-e?
Remélem, hogy a fenti példákból okulva, mielőbb érdemi döntés születik, amelyet operatív cselekvés-sorozat is követ majd, lehetőleg még a következő dunai árvíz előtt!
Ebben a reményben,
Kellemes hétvégét kíván,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
aranydiplomás építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. minisztériumi vezető főtanácsos, az OIH
Országos Idegenforgalmi Hivatal v. főmérnöke
belkereskedelmi-idegenforgalmi szakértő
Következő téma megtekintése Előző téma megtekintése Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban Nem módosíthatod a hozzászólásidat a fórumban Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban Nem szavazhatsz ebben fórumban Nem mellékelhetsz fájlokat a fórumban Nem tölthetsz le fájlokat a fórumban