Cikk/Anyag: Környezetbarát vasúti közlekedés (vissza)fejlesztési tendenciái Németországban és Magyarországon

Kedves Kollégák!

A környezetbarát vasúti-, kombinált közlekedés/szállítás fejlesztésével kapcsolatban mellékelten küldök néhány, a múltat, a jelent és a jövendőt is bemutató német és magyar dokumentumot, szíves tájékoztatásul.

Németországban az állam az 1990-es években kezdte el "kivonulását" a vasútfejlesztésből, és kezdte volna el a vasúthálózat szisztematikus leépítését, ha azt a tartományok / régiók képviselői hagyták volna. De Németországban nem ez történt!

Az új német közlekedési koncepció kidolgozását és megvalósítását dokumentálja a tegnap megküldött, 40. oldalas, és a most mellékelt, 56. oldalas, térképekkel, fényképekkel, tényadatokkal és szöveges magyarázatokkal kiegészített tájékoztató.

Ezek közül csak néhány, itthon megszívlelendő ötletet emelek ki, elsősorban a döntéshozók okulására:

- egységes, új környezet-, és utasbarát közlekedési koncepció kidolgozása és megvalósítása, amelyre hazánkban már régen szükség lett volna! Ennek keretében:

- egységes, elővárosi-, belvárosi-, villamos-, ill. helyi-, helyközi-, esetenként határon átnyúló eurorégiós gyorsforgalmi vasút-hálózat létrehozása, vonzó szabadidős-, turisztikai kínálattal, központok között átszállás-mentes kapcsolatokkal, egyéb esetekben közvetlen átszállással, kedvező csatlakozási feltételekkel, egyszerű tarifa-rendszerrel
- ugyanazon a hálózaton kombinált személy-, és teherszállítás gazdaságos lebonyolítása
- megújult vasúti kínálat, kettős-, hibrid-rendszerű "tram-train" szerelvények (egyenáram-váltóáram)
- egy vasúthálózaton több üzemeltető, színvonalas utastájékoztatással
- mozgássérült-, kerékpáros-, gyermekkocsis utazók igényeinek figyelembe vétele
- megbízható, biztonságos, tiszta, pontos, ütemes menetrend-szerinti közlekedés, a napi ingázók, a turisták, a diákok és az alkalmi utazók számára egyaránt, stb.
- jegyeladás a vonaton
- példaszerű együttműködés és koordináció az érintett és érdekelt felek között, P+R, P+B parkolók, stb.

Magyarországon a vasúthálózat felszámolásával kapcsolatos, a németországihoz kisértetiesen hasonló folyamat kb. 20 év késéssel kezdődött el, ill. gyorsult fel.

Hogy ezt a nagyon káros folyamatot hazánkban sikerül-e megállítani - amíg nem késő, és nem visszafordíthatatlan - azt ma még nem lehet tudni.

De, hogy el lehet, és el is kell kerülni, azt remélhetőleg a mellékelt dokumentumok igazolják!

Rajtunk/rajtuk múlik, hogy élünk-e ezekkel a lehetőségekkel!

Baráti üdvözlettel:

--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: 06 30 319 2033



Vasúti szárnyvonalat




Város , vidék, vasút


































 



Cikk/Anyag kategóriája: Piacgazdaság
Cikk/Anyag szerzője: realzoldek []
Cikk/Anyag beküldője: realzoldek [webmester@realzoldek.hu]
Cikk/Anyag beküldve: október 25, 2009
Utolsó módosítás: október 25, 2009

A nyomatvány forrása Reális Zöldek Klub