Kínos hír érkezett Paks II-ről
Dátum: 2020. October 16. Friday, 20:17
Rovat: Energia


https://www.napi.hu/ magyar_vallalatok/ kinos-hir-erkezett-paks -ii-rol.715686.html

A reális zöldek időben figyelmeztettek. Az energia politikánkat művelők körében nincs nálunk gyűlöltebb, sem kevésbé értett szó, mint a: kritika.

A reális zöldek nemcsak kifejezik a jó szándékú kritikai észrevételeiket, hanem javaslatokat tesznek a haza érdekeit szem előtt tartó energia politika művelésére.

Ha a kormánypártokban volna is szándék tisztességes, a haza érdekeit szem előtt tartó politikát folytatni, a héttérben ott vannak a energetikához nem értő állami vezetők.



Dr. Rétvári Bence úr
államtitkár

Tisztelt Államtitkár úr!

Mindenekelőtt köszönöm, hogy üzenetemet Államtitkár úr elolvasta.

Az alábbi üzenetemet tájékoztatás céljából küldöm.

Kapcsolódik a Zebegényben történt földcsuszamláshoz.

Pakson a Dunától távol lévő magas partfal 1976-ban és 1977-ben mozdult meg.

Az ország legnagyobb földmozgásai a magas partok területén zajlottak le Budapesttől Mohácsig, hat szakaszon közvetlenül a Duna jobb partján.

A Dunát, Budapesttől az országhatárig 20-30 kilométer széles sávban a környező régióktól domborzatilag jól elkülönülő ártéri síkság kíséri.

A Kormány illetékes miniszterei, állami cégvezetők elhallgatják, a szükséges vízügyi beavatkozásokat. Nevezetesen a talaj vízszint stabilitását, a hideg víz csatorna kotrását, a Duna medre és a jobb oldali part rendezését. Az MTA 2010-ben hívta fel a figyelmet, hogy a fajszi vízlépcső megépítése hozzájárul Paks bővítésének biztonságos hűtéséhez.

Az RZK szerint a Paksi beruház kormányzati és állami cég vezetői nem a dolgukat teszik, hanem időhúzást folytatnak kiemelkedő jövedelmük minél további megtartása és a politikai elvárásnak való megfelelésük érdekében.

A paksi földmunkákról egyeztettem az OAH főigazgatójával Fichtinger Gyula úrral. A Főigazgató úr válaszát elfogadtam, annak okán, hogy az OAH a törvény szerint teszi a dolgát a földmunkák megkezdése vonatkozásában, az OAH kizárólag a nukleáris biztonság felelőse.

Nyitva maradt kérdéskör, az üzemelő Paks 4. számú blokk, amely szomszédságába kerülnek az Paks 2 bővítés új blokkok.

Paksi üzemelő blokkok, süllyedését az OAH monitoring rendszer figyelemmel kíséri.

A problémát ott látom, hogy a paksi téglagyár 42 méteres feltárásakor, az egykori téglagyár szelvényében 12, illetve 10 löszréteget és 10, illetve 9 eltemetett talajt mutattak ki. A paksi atomerőmű talaján a két új reaktor blokk elhelyezése igazságáról a reális zöldek nincsenek meggyőződve.

Paks I. létesítése előtt az erőmű helyének a kiválasztására a Budapesti Városépítési Tervezési Intézet (BUVÁTI) kapott megbízást, a hetvenes évek elején. Egy idő után település kijelölési tanulmánynak nyoma veszett.

Szekszárd és Paks között éveken át vérmes csatározások folytak a beruházáshoz tervezett lakótelepért. „ Ha megtehetnék, azt is megszerveznék a szekszárdiak, hogy náluk folyjon a Duna” (Forrás: Vicsek Ferenc „A bomlás melege”)

A Duna a város mellett folyik, a jobb oldali part mélyül, a Kalocsa oldali part egyre kiválóbb a fürdésre, homokos partnak köszönhetően. A Duna medrébe történő beavatkozás és a jobb oldali párt rézsűzése, stb.. esetén a talaj vízszint stabilitásának csak akkor van esélye, ha Paks térségében a Duna vízszintje állandó.

A politikusok, Zebegényt, Paks bővítését csak közös nevezővel kezelhetik!

Budapest, 2020. június 23.

Tisztelettel: Juhos László, reális zöldek elnöke






Fichtinger Gyula úr
főigazgató
Országos Atomenergia Hivatal


Tisztelt Főigazgató úr!

Emlékeztetem Főigazgató urat, hogy az Index és az általa hivatkozott Direkt36 cikkeivel Paks-2 földmunkáinak megkezdése kapcsán Főigazgató kérdésemre nem adott választ.

A cikkekben röviden az szerepel, hogy megkezdik Paks-2 földmunkáit a létesítési engedély kiadása előtt, a munkákért az OAH nem vállal felelősséget, de ezt a felelősség vállalást Paks-2 megteszi és mindezekre kormányrendelet módosítás ad lehetőséget.

A hírek valóság tartalmának teljes ismerete nélkül az eset legalább két aspektusból vizsgálható és értékelhető.

Az egyik a pénzügyi, gazdasági kockázat kérdése. Amennyiben ugyanis a végleges létesítési engedély szerint az előre kiásott alapgödör nem megfelelő, vagy nem megfelelő helyen lesz, ad abszurdum a bővítés nem kapja meg a létesítési engedély (ami persze csak elvi lehetőség) akkor a korrekció akár jelentős többlet kiadásokkal is járhat.

Az OAH a finanszírozás kérdéseiben természetes módon nem vállal felelősséget. Paks-1 és Paks-2 blokkjainak párhuzamos üzeme esetén a Duna víz hőfok korlát tarthatósága kapcsán is kijelentette, hogy az nem nukleáris biztonsági, hanem környezetvédelmi és termelés biztonsági kérdés, tehát nem tartozik a felelősségi körébe. Annak pedig igazából semmi jelentősége nincs, hogy Paks-2 vállalja a felelősséget az előre kiásott alapgödör kapcsán, az esetleges károkat ugyanis nyilván nem ők fogják megtéríteni, hanem az adófizetők.

A másik aspektusa a dolognak a nukleáris biztonság kérdése. Az szinte teljes biztonsággal kijelenthető, hogy az előre kiásott alapgödörnek Paks-2 nukleáris biztonságára nem lenne hatása. A tervezett alapgödörhöz igen közel ott üzemelnek viszont Paks-1 blokkjai. A kiásott alapgödör ezeknek (főleg a 4. blokknak) a megcsúszását eredményezheti, ami igen komoly nukleáris biztonsági kérdés, emiatt tehát a földmunkák megkezdéséhez az OAH jóváhagyása feltétlenül szükséges.

A Paks-2-vel kapcsolatos nyilatkozatok szerint a tervezés során számoltak az üzemelő blokkok megcsúszásának a kockázatával és annak csökkentése érdekében résfalazásos technológiát dolgoztak ki. Azt azonban, hogy ez a technológia megfelelő, illetve elegendő-e az üzemelő Paks-1-es blokkok védelméhez, azt feltétlenül a nukleáris hatóságnak kell vizsgálni és engedélyezni, ebben a kérdésben Paks-2 nem vállalhat felelősséget.

Bízom benne, hogy ennek a kérdésnek az OAH által történő vizsgálata és engedélyezése előtt a földmunkákat nem fogják elkezdeni, az ebből eredő problémák ugyanis megpecsételhetik Paks-1 mellett Paks-2 sorsát és ezekkel együtt a magyar villamos-energia rendszer sorsát is.

A cikkekben említett kormányrendelet módosításhoz pedig annak valóság tartalmától függetlenül csak annyit, hogy nukleáris biztonságot érintő kérdésekben, a nukleáris hatóság támogató szakmai állásfoglalása nélkül nem szabad rendeleteket, vagy törvényeket alkotni. Ezek már most is, a létesítés előre haladásával, pedig egyre nagyobb nukleáris kockázatokat eredményezhetnek, amiket a régió, sőt az egész ország érdekében feltétlenül el kell kerülni.

Várom Főigazgató úr megtisztelő válaszát, amelyet előre is köszönök.

Budapest, 2020. június 15.

Tisztelettel: Juhos László, elnök, főszerkesztő










A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=7219