Tájékoztató a párkányi Mária Valéria híd magyar szlovák tárgyalásairól
Dátum: 2020. May 23. Saturday, 17:45
Rovat: Közéleti magazin


A Monostori Duna-híd magassága a nagymarosi duzzasztás figyelembe vételével készült. Hasonlóan, mint Esztergomban a Mária Valéria híd.

Tájékoztató a párkányi Mária Valéria híd magyar szlovák tárgyalásairól

Tájékoztatásunk aktualitása, hogy szeptember 16-án a magyar és a szlovák miniszterelnök aláírja a Párkány és Esztergom között 1944 óta csonkán álló Mária Valéria híd újjáépítéséről szóló egyezményt. A híd magasságát a felek a nagymarosi gát visszaduzzasztó hatásának figyelembevételével szabták meg, az újjáépítésre kerülő Mária Valéria híd hajózási űrszelvényének magassága nem fogja korlátozni a Duna folyó EU elvárások szerinti hajózhatóságát.

Üdvözöljük, hogy a kormány szakított az előző kormányok erőtlenségével, kötelezettséget vállalt a nagymarosi 2.5 m-es duzzasztáshoz tartózó 9.5 m-es híd magasságra, ha megépül a duzzasztó.

Mint ismert, az Európai Unió már 1995-ben a projekt megvalósításának nagy jelentőséget tulajdonít és ezzel összefüggésben a két országot politikai és pénzügyi támogatásáról biztosította. Ennek ellenére Horn Gyula miniszterelnök képtelen volt megegyezni a híd kérdésében. 1997 január 20-án a következőket írta a híd műszaki paraméteriről a szlovák partnerének, Meciárnak: „ Tudomásom szerint a magyar és a szlovák közlekedési tárca már korábban egyeztette a híd műszaki paramétereit, tehát a két fél között szakmai kérdésekben adott az egyetértés.”

Meciár válasza, Horn címére 1997. február 28-án kelt : „ .. az Ön 1997. január 20-i levelére adott válaszomban utaljak arra, miszerint országaink közlekedési minisztériumai között még nem alakult ki egyetértés az újjáépítéshez elengedhetetlen műszaki paraméterek kérdésében,...”

A Reális Zöldek Klub figyelmeztette Horn Gyulát, hogy szavahihetősége és hivatali alkalmassága megkérdőjelezhető vagy hamisak a birtokunkban lévő levél másolatok, figyelmeztetésünk hasztalan volt.

Horn inkább vállalta az SZDSZ-es vezetésű közlekedési tárcával a konspirációt, mintsem a magyar miniszterelnök becsületének védelmét.

Hálából az SZDSZ-es káder által vezetett pozsonyi Magyar Köztársaság Kulturális Intézet, jelentős nemzetközi részvétel mellett rendezvényt tartott ’97 májusában az Esztergom és Párkány Önkormányzatainak támogatásával a csonka hídfőnél, hangoztatva, hogy a híd megépítését odaát ellenzik.

Egy új Duna politika kezdetét reméljük 1999. szeptember 16-tól, amelyet Klubunk az előző kormányoknak hasztalan javasolt, javaslatunkat az előző kormányok nem fogadták meg, ez bukásukat is eredményezte, amire a javaslatunk megtétele során figyelmeztettük is őket.

A Reális Zöldek Klub nagyra értékeli a jelenlegi kormány megegyezését a híd műszaki paramétereit illetően északi szomszédunkkal, a híd felépítése nagymértékben elősegíti a két ország együttműködésének fejlődését és erősíti a két országban élő nemzetiségek anyaországokhoz fűzödő kapcsolatát is.



Budapest, 1999. szeptember 10-én










A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=6868