INNOVÁCIÓS ÉS TECHNOLÓGIAI
MINISZTÉRIUM
Dr. Mosóczi László
közlekedéspolitikáért felelős államtitkár
Juhos László
elnök küldött leveléről
http://www.realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=6467
Az
Államtitkár úr válasza, Orbán Viktor miniszterelnök úrnak küldött levelében csak
a Duna hazai szakasza hajózhatóságának biztosítására vonatkozóan felvetett
kérdéskörre vonatkozik.
feladó:
|
Juhos Laszlo <juhos.laszlo@chello.hu>
|
címzett:
|
László Péteri <peteril62@gmail.com>
|
dátum:
|
2020. jan. 6. 19:48
|
tárgy:
|
Orbán Viktor Miniszterelnöknek írt levél –
2019.12.15. Duna – hajózás, Klíma-hisztéria
|
küldő:
|
chello.hu
|
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Orbán Viktor úr
miniszterelnök
Tisztelt Miniszterelnök
úr!
Emlékeztetek Miniszterelnök úr ígéretére.
2018. december hónapban az Országház félemeletén
történt találkozásunk során Miniszterelnök úr megígérte, hogy a
Duna hazai szakaszának a hajózhatósága ügyének
utána néz.
„Készen állunk egy új Közép-Európa felépítésére.
Magyarország készen áll arra, hogy szomszédaival, köztük Romániával, felépítsen
egy új Közép-Európát” (Orbán Viktor miniszterelnök Temesvár)
Széchenyi István mondta:
„Die Donau soll das Tor, die fremde Lander sein!”
„A Duna legyen kapu idegen országok felé!”
Szerencsésebb sorsú nemzetek már nem tartják számon,
hogy volt idő, mikor a magyarok is beletartoztak az európai hajós nemzetek népes
családjába, - gróf Széchenyi Ödön merész hajó útjáról valamikor fél Európa
lelkendezett.
A gazdaságföldrajz angol irodalmában a hazánkhoz
hasonló helyzetű országokat a „landlocked” jelzővel minősítik. Ez azt a hátrányt
fejezi ki, hogy a kontinens belsejébe „bezárt” országnak nincs tengeri kijárata,
kikötője, ezért termékeit csak a kontinensen belüli, nagyságrendekkel
költségesebb földi szállítással tudja a világpiacra juttatni. A bezártság
megszüntetése tehát a „bezárt” ország gazdasági fejlődésének,
versenyképességének előfeltétele.
Putyin elnök úr Budapesten a folyami hajózás
fontosságát hangsúlyozta. (Hozzá teszem a paksi bővítés reaktor tartályai
szállítása okán)
A csehek, Masaryk, 1914-ben felismerte a független cseh
állam létrehozásának az útjában Csehország tengeri kijáratának a kérdése áll.
Csehország napjainkban felújítja három hamburgi kikötőjét, amelyeket a
versailles-i szerződés alapján 1929-ben 99 évre kapott használatra a korabeli
Csehszlovákia.
Tisztelt Miniszterelnök
Úr!
Szimpátiával és jóakarattal követjük a Fidesz vezette
Magyarország azon törekvéseit, hogy megpróbáljon a
Brüsszelből diktált klímaőrülettel az adott keretek között szembeszállni.
Mivel az egész klímahisztéria
fizikai-kémiai alapjai a média hírverésével ellentétben egyáltalán nem
bizonyítottak, sőt, több mint kétségesek, helyes, ha Magyarország, amennyire
csak lehet, nem vesz részt gazdaságunk leépítésében az ún. karbonsemlegesség
ürügyén.
Ilyen értelemben fogjuk fel miniszterelnök úr szavait:
"Magyarország egyetért az EU klímacéljaival, de ez nem
járhat áremelkedéssel. A teljes karbonsemlesség elérése 2050-re szinte
vállalhatatlan terheket jelentene, ezért ennek költségeihez az uniónak hozzá
kell járulnia." (Orbán Viktor)
Az Európai Tanács 2012. december 12- határozatai
között a következőket olvassuk:
"In the light of the latest available science and of the need to step up
global climate action, the European Council endorses the objective of achieving
a climate-neutral EU by 2050, in line with the objectives of the Paris Agreement.
One Member State, at this stage, cannot commit to implement this objective as
far as it is concerned, and the European Council will come back to this in June
2020."
"Egy tagállam ebben a szakaszban nem vállalhatja el
a célkitűzés megvalósítását, és az Európai Tanács erre 2020 júniusában tér
vissza." (European Council meeting (12 December 2019)
Ez az egy tagállam Lengyelország. Magyarul, ha
Magyarország nemet mondott volna, akkor most az lenne a papírban, hogy két
tagállam.
Tisztelt Miniszterelnök
úr!
Tisztában vagyunk vele, hogy Magyarország helyzete
ebben a szituációban valamivel nehezebb, mint Lengyelországé. Lengyelországban
úgy a kormánypárt, mint az ellenzék elsősorban lengyel. Ezért nem lehet őket
egymás ellen kijátszani. (Pl: "Ha nem írjátok alá, mindent megteszünk azért,
hogy a másik oldal kerüljön hatalomra.") Nálunk a balos ellenzéknek ismeretlenek
ilyen fogalmak, mint haza, munkások munkahelyeinek megőrzése, nyugdíjasok,
közbiztonság, stb. Ezért aztán, ha a Fideszben volna is szándék tisztességes, a
haza érdekeit szem előtt tartó politikát folytatni, mindig ott a revolver, hogy
"mást is hatalomra segíthetünk".
Tisztelt Miniszterelnök
úr!
A helyzeten az segítene, ha a
KORMÁNY gondoskodna róla, hogy az állami és a Fideszhez közel álló médiákban
több megszólalási lehetőséget kapnának azok a szakemberek, természettudósok,
akik ismerői a szakterületnek, és egyszerű módon el tudják magyarázni, miért nem
okozhat a CO2 koncentráció-növekedés átlaghőmérséklet emelkedést.
Tudjuk, hogy evvel igen súlyos nemzetközi érdekeket
sértenénk meg. De vannak határszituációk, amikor mérlegre kell tenni: A haza a
fontos, vagy ezeknek a nemzetközi érdekcsoportoknak szándékai.
Budapest, 2019. december 15.
Tisztelettel:
Juhos László, reális zöldek elnöke
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Péteri László
Megjegyzéseink:
-
a 2019.12.15-én, Orbán Viktor miniszterelnöknek
írt levélre:
-
2019.12.16-án, Mosóczi László az ITM
államtitkára válaszolt, de csak a Duna hajózhatóságával kapcsolatban adott
információkat, érdemi válasz nélkül!
Budapest, 2020. január 6.
U.i.:
Az
Orbán Viktor miniszterelnöknek írt levélre adott ITM válaszlevél tartalmával
kapcsolatban az alábbi észrevételek megtétele szükséges:
-
A Duna hajózhatóságának biztosítása
-
a Duna hazai szakaszának hajózhatóságára
vonatkozó, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára által aláírt,
RZK-nak küldött válaszlevél csak a miniszterelnöknek írt levél egyik témájára
adott – a kérdés lényegét kikerülő, egyes parciális részletkérdésekre vonatkozó
– tájékoztatást.
-
az eredeti, a miniszterelnöknek írt levél –
műfajánál fogva – nem térhetett ki a Duna hajózhatóságának problémáival
kapcsolatos konkrét, megoldandó és válaszra váró kérdések részletes
felsorolására, de azokat az illetékes szaktárca, illetékes államtitkárának és
munkatársainak tudnia kellett volna a válaszlevél megírásakor. Nevezetesen:
-
a Duna hajózhatóságára – mint nemzetközi
víziútra – vonatkozóan a budapesti székhelyű Nemzetközi Duna Bizottság –
Magyarország által is elfogadott ajánlásai vonatkoznak (lásd: 1948. évi
„Belgrádi Egyezmény”), amely tételesen felsorolja a Duna hajózhatóságát
biztosító meglévő és tervezendő vízlépcsőket, és a hajózóút paramétereit is!
-
Ezek között szerepel Magyarországot érintően a
Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer mellett az Adonyi-, és Fajszi Vízlépcső,
valamint szükség esetén a Mohács alatti vízlépcső megvalósítása. A fentieket az
MTA-KSP „A megújuló energiák hasznosítása” c. dokumentum „5.2. Vízenergia” c.
fejezete is tartalmazza! A fentiek megvalósítását – a hajózhatóság biztosítása
mellett, egyenrangú követelményként - az árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-,
vízszennyezés, a magas-/ löszfalpartok leomlása elleni védelem, az ivóvíz-,
mezőgazdasági öntözővíz., az ipari hűtővíz-igény, az „ingyen” vízenergia
többcélú hasznosításának igénye (pl. Paksi Atomerőmű és tervezett bővítésének
többlet, dunai friss-hűtővízigénye, a Sió-csatorna hajózhatósága és Balatoni-/
Siófoki kapcsolata, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, vidéki-/ falusi-, öko-,
kulturális-/ örökség-turizmus [Dunai Limes / Ripa Pannonica] hálózatának és
megállóhelyeinek, kikötőinek fentiekkel összehangolt, integrált tervezése,
komplex fejlesztése és finanszírozása, stb.) önmagában is indokolja.
-
Ami a klíma-/
éghajlatváltozásnak, a széndioxiddal és az emberi tevékenységgel összefüggő
szerepével kapcsolatos kérdést illeti, arra vonatkozóan – az összefüggések
miatt – az ITM másik államtitkárságával (Kaderják Péter, ITM
energiaügyekért
és klímapolitikáért
felelős államtitkára) is egyeztetett válaszra lenne, ill. lett volna
szükség. Nevezetesen:
-
tekintettel arra, hogy az éghajlatváltozásban az
üvegházhatású gázok közül – minden ellenkező híreszteléssel ellentétben (lásd:
ENSZ – IPCC hazugságai!) – a vízgőz, és annak különböző halmazállapotú
változatai (pára, felhő, csapadékok / eső, jég, felszíni-, talaj-,
felszínalatti-, mélyégi-, karszt-,, termál-víz, stb.) játsszák – részarányuk, és
kiegyenlítő-, mérséklő hatásuk révén – a főszerepet, míg a széndioxid nem az
okozója, hanem a következménye a globális felmelegedésnek, ugyanakkor nem káros,
hanem hasznos, és az emberi életnek – a víz-, energia-, és
élelmiszer-biztonsággal együtt! – nélkülözhetetlen feltétele, az erdőkkel,
növényzettel együtt, a „fotoszintézis” segítségével! Nem véletlenül nevezik a
táj-, és kerttervezők, a széndioxidot „levegő-trágyának” (lásd: néhai Dr. prof.
em. Mőcsényi Mihály Kossuth-,
Széchenyi-díjas és Sir Geoffrey Jellicoe-díjas magyar kertészmérnök, tájépítész,
egyetemi tanár, a tájrendezés magyarországi oktatásának megalapozója, az önálló
Tájépítészeti Kar létrehozója, 1991 és 1993 között a Kertészeti Egyetem
rektorának élete, hazai és nemzetközi munkássága!)
-
a fentiekkel összefüggésben a „Vízkészletgazdálkodás,
a vízvisszatartás-/ tározás, vízkormányzás, a vízenergia többcélú hasznosítása”
Vízlépcső-rendszerek megvalósítása – a környezet-, és természetvédelmi
szempontok érvényesíthetősége, és a klímaváltozáshoz történő alkalmazkodás
érdekében is elkerülhetetlen! (Erre vonatkozóan, és a környezetvédők
felelősségét is hansúlyozva, Dr. prof. em. Mosonyi Emil akadémikus, a vízépítés
nemzetközi hírű, de hazájából elüldözött professzora, több alkalmommal, már
évtizedekkel korábban is felhívta a közvélemény és politikai döntéshozók
figyelmét! Lásd: mellékletek
-
a fentiekre vonatkozóan a válaszlevél sajnos nem
adott érdemi választ, ill. egyértelmű kormányzati állásfoglalást!
Budapest, 2020. január 7.
Péteri László
Melléklet:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=415
| Közreadva: 2010.05.18. | Halála előtt a
klímaváltozástól, az árvíztől, belvíztől és az aszálytól féltette Békés megyét
Mosonyi Emil - "Minden szabadon folyjék"? + mellékletek
Péteri László
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=404
| Közreadva: 2010.05.02. | 2010.05.19. Mosonyi
Emlékülés a Magyar Tudományos Akadémia Műszaki Tudományok Osztálya Tudományos
ülésén. + mellékletek
Péteri László
prof. emeritus dr. Mosonyi
Emil mérnök-akadémikus a környezetvédők felelősségéről.
Kivonat a Mérnök Újság 2005. decemberi számából:
-
…”…némely önjelölt „hivatásos környezetvédő”
veszi magának a bátorságot, hogy a természet (a talaj, a víz, az állatok, a
növényvilág, a légkör és – nem utolsó sorban – az emberiség) minden
problémájáról ítéletet mondhasson. Az Isten által megteremtett és a mi
felelősségünkre bízott természet olyannyira magasztos, hogy eme környezet
védelmét, továbbá az emberek sorsát és biztonságát nem szabad néhány mindentudó
„hivatásos környezetvédőre” bízni…
-
…Nyilvánvaló tehát, hogy ma a mérnököknek sokkal
többet kell azon szakterületek ökológiai struktúrájáról tudniuk, melyeket az
általuk kimunkált projektek érinthetnek, mint korábban.
-
... nem lesz feltétlenül mindegyik ökológus
hitelesebb környezetvédő, mint egy mérnök, vagy a gazdaságtudomány szakembere,
ha éppen a két utóbb nevezett áll ki a természet védelme mellett, s a környezet
védelmét sokkal tágabban és ésszerűbben értelmezik, mint ezt korábban igen
gyakran tették.
-
Hangsúlyozni kell ugyanis, hogy egyes
„tévedhetetlen környezetvédők” megrekedtek a környezetvédelmi mozgalmak kezdeti
korszakánál.
-
…Végezetül, de nem utoljára fel kell ismernünk,
hogy maga az ember is része a környezetnek. ... Az emberi élet biztonságának és
védelmének minden egyéb követelménnyel szemben elsőbbséget kell biztosítani.”
-
…Egyes úgynevezett hivatásos környezetvédők
elképesztő trükkjeikkel már eddig is [többször] félrevezették a nyilvánosságot.
Kedvelt eszközük a félelemkeltés, hogy a gazdasági és szociális előrehaladással
szemben megalapozatlan támadásokat tegyenek hitelessé a jóhiszemű polgárok
között.
-
…egy környezetbarát projekt megzavarásának súlyos
gazdasági, szociális és ökológiai következményei csak több év vagy évtized
múltán jelentkeznek, amikor a populista támadó már nyugdíjas, vagy talán nem is
él. Következésképpen, amikor a hibás döntés nyilvánvalóvá válik, a „hivatott
környezetvédőt” már nem lehet felelősségre vonni.”
Javaslatok tervezési munkák
megkezdésére a klímaváltozásnak és Magyarország sajátos földrajzi helyzetének
figyelembe vételével / kivonat:
-
„Magyarországra is érvényesek azok a
meteorológiai és hidrológiai változások, amelyek – kompetens szakértők véleménye
szerint – Földünk egészére várhatók. ... Szükséges a felkészülés a
klímaváltozásra!
-
viszonylag rövid időn belül, tehát 20-30 év múlva
(talán még korábban is) létre kell jönnie a Duna és a Tisza-völgy
összeköttetésének. Tehát a Duna-Tisza Csatorna tervezését, a szóba jöhető
változatok összehasonlítását azonnal meg kell kezdeni.
-
A Duna-Tisza Csatorna létesítésének célja: a
Tisza-völgy, a Körös-völgy, továbbá a Duna-Tisza hátság felszíni vízellátása és
talajvizeinek dúsítása, a mezőgazdaság, ivó- és ipari vízellátás, az egészségügy
és környezetvédelem (arborétumok és élőhelyek) táplálása, a Duna és Tisza
közötti hajózás, továbbá a vízienergia-termelés érdekében.
-
Vitathatatlan, hogy a magyar Duna szakasz
hajózhatóságának érdekében vízlépcsőket kell építeni! Nem szükséges a nagy
duzzasztási magasság, hiszen a hajózás biztosítása a cél, nem a villamos
energiatermelés.
-
Magyarország már nem gátolhatja sokáig a
vízi-forgalmat a 3500 km
hosszú Európai Vízi-úton. Ezért helyesebb volna, ha a politikusok és médiák a „gátat
nem építünk” szólam folytonos hangoztatása helyett azzal foglalkoznának, hogy
mikor és mennyi anyagi segítséget kaphatunk az Európai Uniótól dunai vízlépcsők,
és esetleg még a Duna-Tisza Csatorna építéséhez. Az idő sürget!
Zárszó
Tudom, hogy ez az írásom
sokaknak – számos politikusnak, a média egyes képviselőinek, elfogult
környezetvédőknek és sok honfitársamnak – nem fog tetszeni. Tudom, hogy sok
támadás fog érni. Lehet, hosszú ideig úgy fog tűnni a közvélemény egy részének,
hogy nincs igazam, de később – amit már magas korom miatt nem fogok megélni – a
valóság mellettem fog tanúságot tenni.
Az az ország, és az a nép,
amelyik csak a jelen problémáinak megoldásával foglalkozik, s szemét eltakarja a
jövő előtt, pusztulásra van ítélve. Így tűntek el népek a történelem során!
Sajnos az a benyomásom, hogy a
magyar politikusok többsége most torzsalkodásra fordítja minden erejét és a
következő generációkkal szembeni kötelezettségéről megfeledkezve, mint az
alvajáró holdkóros vánszorog a jövő veszélyekkel fenyegető évtizedei felé.
Írásommal nem sérteni, hanem ébreszteni akarok.
Meg vagyok győződve arról, hogy
volt tanítványaim, és az általuk kiképzett kitűnő magyar vízimérnöki gárda – ha
politikusaink bizalmát, és támogatását megkapják, és ha a médiák egy része
megszünteti a közvéleményt befolyásoló gyalázkodását a magyar vízimérnökökkel és
azok nagyszerű őseivel szemben – kitűnően végre tudja hajtani a
Vízgazdálkodási Távlati Tervezés itt előadott
programját, meg tudja építeni a szükséges műveket, és így fel tudja készíteni
hazánkat a klímaváltozás káros eseményeinek a fogadására.”.