A művészek beálltak a politikai széljárásba!
Dátum: 2019. March 16. Saturday, 18:30
Rovat: Közéleti magazin


A magyar politikai elit "vitéz csomót" kötött a Dunára. Szalma Botond nem tud hajózni!


Bereményi Géza rendezésében, Hídember 2002-ben bemutatott Széchenyi István
életét feldolgozó film a Gróf, Duna- szabályozási munkáját nem dolgozta fel,
még utalás formájában sem szerepelt a magyar filmdrámában.
Magyar- szerb közös kormányülésre kerül sor.
kerül sor. ROMÁNIA - SZERBIA - EU a hajózás ügyében együtt működik

Az EU támogatásával teszik újra hajózhatóvá a Temesvárt a Tiszával összekötő
Bega-csatornát


Gazda Árpád, az MTI tudósítója jelenti:
Kolozsvár/Temesvár, 2017. augusztus 2., szerda (MTI) - Az EU
támogatásával teszik újra hajózhatóvá Romániában és Szerbiában is a
Temesvárt a Tiszával összekötő Bega-csatornát - közölte szerdán internetes
oldalán az Adevarul román napilap.
A lap híradása szerint a Temes megyei önkormányzat és a Bánsági
Vízmedence Vízügyi Igazgatósága (ABAB) szerdán írta alá a szerződést a
Bega-csatorna hajózási infrastruktúrájának a helyreállítása elnevezésű
projekt finanszírozásáról. A Románia - Szerbia interregionális fejlesztési
program keretében megvalósuló projekt értéke csaknem 14 millió euró, melynek
felét Romániában, felét pedig Szerbiában használhatják fel.
A romániai költségek 85 százalékát az Európai Unió forrásaiból, 13
százalékát a román költségvetésből, két százalékát pedig a Temes megyei
önkormányzat költségvetéséből biztosítják. A Bega-csatorna romániai
szakaszán felújítják a románszentmihályi (Sanmihaiu Roman) zsilipet,
vásárolnak két uszályt és egy kotróhajót, és elkészítik a csatorna melletti
határátkelőhely megvalósíthatósági tanulmányát.
Vajdaság tartomány a projekt keretében felújíttatja a felsőittebei
(Srpski Itebej) és a begafői (Klek) zsilipeket, kotróhajót vásárol a
csatorna karbantartására, és megépíti a csatorna melletti kerékpárutat.
Titu Bojin projektgazda ABAB vezérigazgatója elmondta, a szerződés
értelmében 48 hónap alatt kell elvégezni a munkálatokat, de reményét fejezte
ki, hogy jóval a határidő előtt megindulhat a hajóforgalom Románia és
Szerbia között a Bega-csatornán. Hozzátette, ehhez az is szükséges, hogy a
vajdasági kormány is hozzájáruljon a vízi határátkelő megnyitásához.
A Bánságban a 18. század elején berendezkedő osztrák adminisztráció
1732-ben tette hajózhatóvá a Bega-csatornát. A 19. században
duzzasztógátakkal és zsilipekkel érték el, hogy immár nagyobb hajók is
eljuthattak Temesvárra. A hajózható Bega-csatorna alapozta meg Temesvár és a
Bánság gazdasági felemelkedését. Az itt megtermelt gabonát, később pedig a
Temesváron gyártott ipari termékeket is vízi úton szállították el. Hajón
érkeztek Temesvárra a városban épült gyárak berendezései és 1857-ben az
épülő Szeged-Temesvár vasútvonal első gőzmozdonyai is.
A begai hajózást a trianoni határok lehetetlenítették el. A Románia és
Jugoszlávia közötti hajóforgalom 1958-ban állt le végképp. A Moszkvából
irányított Jugoszlávia-ellenes kampány idején ráccsal zárták el a Bega
medrét, hogy még búvárok se juthassanak át a folyón egyik országból a
másikba. A csatorna romániai szakaszán az 1960-as évekig közlekedtek hajók.
kga kpl

MTI 2017. augusztus 2., szerda 21:29


"Hetes korridor vagy hét csapás" címmel a reális zöldek 2005-ben adtak hírt,
hogy a magyar politikai elit "vitéz csomót" kötött a Dunára.


Hetes korridor by on Scribd












A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=5880