A Paksi Atomerőmű és tervezett bővítésének dunai hidegvíz-hűtése kérdőjelekkel,
Dátum: 2019. February 18. Monday, 19:02 Rovat: Energia
A Paksi Atomerőmű és tervezett bővítésének dunai hidegvíz-hűtése kérdőjelekkel, de megoldható javaslatokkal! Itt az idő, most, vagy ....
Maximálisan egyet értek, azonban van egy kis probléma,
Meg kell várni, míg kihal az a politikus generáció, amelyik soha nem fogja beismerni, hogy ostobaság volt lebontani egy félig megépült vízügyi beruházást.
További részletek:
http://klimaszkeptikusok.hu/wp-content/uploads/2018/07/vizeromuvet-epiteni-tilos.pdf
Üdv. H. Pista
László Péteri ezt írta (időpont: 2019. febr. 18., H, 12:25):
---------- Forwarded message ---------
From: Dr. Szeredi István
Date: 2019. febr. 18., H, 11:44
Subject: RE: A Paksi Atomerőmű és tervezett bővítésének dunai hidegvíz-hűtése kérdőjelekkel, de megoldható javaslatokkal! Itt az idő, most, vagy ....
To: László Péteri , Juhos László
Kedves Péteri Laci!
A jelenlegi paksi blokkok és a tervezett bővítés hűtése talán komplexebb kérdés a búvárszivattyúk alkalmazásánál.
Néhány tényező együttese okoz problémát:
· a vízhőmérséklet,
· az alacsony Duna vízszint,
· a vissza vezetett meleg víz elkeveredése és
· a hordalék mozgás és berakódása a szűrőkben..
Vannak részmegoldások és van komplex megoldás. Talán onnan kellene a kérdést vizsgálni.
Vannak részmegoldások. Csak egy részmegoldás a szélsőségesen alacsony Duna vízszinteknél a búvárszivattyús átemelés.
A problémák komplex megoldása egy vízerőmű létesítése lehetne Paks alatt.
Az megoldaná:
· a vízszint emelésével az áramlási sebesség csökkentésével a hordalékmozgás megállítását vagy csökkentését és ezzel a szűrőtisztítások időigényét.
· a vízszint emelésével az áramló víztömeg túlnyomó részének átmelegedését és ezzel a hűtővíz belépő hőmérsékletének mérséklését,
· a vízszint emelésével a szükséges hűtővíz beáramlását a hidegvíz csatornába,
· a meleg víz elkeveredést csak korlátozottan biztosító parti meleg víz bevezetés helyett, lényegesen magasabb hatékonyságú mechanikus elkeveredést a vízerőmű turbináiban
· stb, mint a hajózási nehézségek és a kotrási tilalmak megszüntetése.
Üdvözlettel
Szeredi I
From: László Péteri [mailto:peteril62@gmail.com]
Sent: Friday, February 15, 2019 1:48 PM
To: Juhos László
Subject: A Paksi Atomerőmű és tervezett bővítésének dunai hidegvíz-hűtése kérdőjelekkel, de megoldható javaslatokkal! Itt az idő, most, vagy ....
Kedves Kollégák!
A Reális Zöldek Klub honlapján szereplő http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=5796 internet-link alatti íráshoz kiegészítésként mellékelten megküldöm - a korábbi években többször, szóban és írásban is, a témában illetékes döntéshozók részére is eljuttatott, de süket fülekre találó - észrevételeimet, javaslataimat, amelyek összhangban vannak
- a Nemzetközi Duna Bizottság 1948. évi "Belgrádi Egyezmény"-ében, és
- a néhai Dr. Büki Gergely - Dr. Lovas Rezső akadémikusok által szerkesztett, a MTA-KSP "A megújuló energiák hasznosítása" c. dokumentum "2.5. Vízenergia" c. fejezetében, valamint
- a Dr. Somlyódi László akadémikus által szerkesztett, "Magyarország vízgazdálkodása, helyzetkép és stratégiai feladatok" c. dokumentumban foglaltakkal is!
Minek kell még történnie ahhoz, hogy a politikai döntéshozók meghallják, és végre megértsék a fentiekben foglaltakat, és magyar nemzeti-, nemzetgazdasági érdekből is, a cselekvés mezejére lépjenek, és szakítsanak végre, a radikális, "civilnek álcázott", több esetben külföldről és belföldről is támogatott, "ál-környezetvédő" szervezetek (NGO-k!) hangadó képviselőivel és az általuk, évtizedek óta hangoztatott, "duzzasztás-, ill. vízlépcső-ellenes" álláspontjukkal, és álljanak végre a dr. Mosonyi Emil és Dégen Imre nevével fémjelzett, magyar vízügyi szakemberek, és az MTA-KSP hivatkozott dokumentumai szerzőinek oldalára!
Abban a reményben, hogy az elkerülhetetlen klímaváltozáshoz történő alkalmazkodási kényszer nemcsak az atomenergia-, hanem azzal együtt és vele összhangban - a vízkészletekkel való ésszerű gazdálkodás keretében - a vízenergia többcélú hasznosítása is, ismét "polgár-jogot" nyer "Kis-Hazánkban", itt a Kárpát-medence legalján, a Duna-mentén is, a nemzetközi-, nyugat-európai-, német-francia gyakorlathoz hasonlóan! (Lásd: a Rajna-mentén, az Iffezheimi Vízlépcső-komplexum [duzzasztó, vízerőmű, iker-hajózsilip, határátkelő, közúti-híd, hallépcső-halút-rendszer, stb.] közös német-francia beruházásban és üzemeltetésben:
http://www.youtube.com/watch?v=eGbrneNITtk | 3:00 | Megjelenés ideje: 2013.10.21. Drei Minuten Impressionen aus vier Jahren Bauzeit: Film über die Bautätigkeit von 2009 bis 2013 zur Erweiterung des Rheinkraftwerks Iffezheim zum größten Laufwasserkraftwerk Deutschlands.
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
aranydiplomás építészmérnök, egyetemi tanársegéd,
ny. min. vezető főtanácsos, az OIH
Országos Idegenforgalmi Hivatal v. főmérnöke,
belkereskedelmi-idegenforgalmi szakértő,
MKIK Turisztikai Kollégium szakértője
Magyar Szálloda Szövetség és a Gróf Széchenyi Ödön
Magyar Hajózási és Yacht Egylet tiszteletbeli tagja, és a
III. Széchenyi Vízi Emléktúra (1999. Bp-London-Marlow)
résztvevője
tel.: 06 1 203 5729
mobil: +36 30 319 2033
+36 70 425 7349
e-mail: peteril62@gmail.com
honlap: http://realzoldek.hu/index.php , és ezen belül: http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=list_pages_categories&cid=17
Tájékoztatásul, ill. a http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=5798 internet-linken szereplő írás kiegészítéséül küldi:
--
Péteri László
aranydiplomás építészmérnök, egyetemi tanársegéd,
ny. min. vezető főtanácsos, az OIH
Országos Idegenforgalmi Hivatal v. főmérnöke,
belkereskedelmi-idegenforgalmi szakértő,
MKIK Turisztikai Kollégium szakértője
Magyar Szálloda Szövetség és a Gróf Széchenyi Ödön
Magyar Hajózási és Yacht Egylet tiszteletbeli tagja, és a
III. Széchenyi Vízi Emléktúra (1999. Bp-London-Marlow)
résztvevője
Lakás: H-1119 Bp. Mohai köz 4.4.4.
tel.: 06 1 203 5729
mobil: +36 30 319 2033
+36 70 425 7349
e-mail: peteril62@gmail.com
honlap: http://realzoldek.hu/index.php , és ezen belül: http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=list_pages_categories&cid=17
Utóirat: Dr. Szeredi István úr véleményével egyetértve - amelyet ezúton is megköszönök - megemlítem, hogy a hivatkozott újság-cikk végén szereplő megjegyzéseim 2. bekezdése tartalmazza a Paks alatti vízlépcső (vissza-duzzasztás, vízerőmű, iker-hajózsilip, közúti-híd, stb.) megépítésének szükségességét, éppen a tervezett Paksi bővítés - mint az 1948. évi "Belgrádi Egyezmény"-ben szereplő tervezendő, Adonyi-, Fajszi Vízlépcsőhöz viszonyított, új szempont miatt is! (a Duna országhatár alatti szerb-horvát szakaszán - tudomásom szerint - ugyanis csak klasszikus mederszabályozást terveznek!) Hogy egyértelmű legyen a javasolt megoldásunk, célszerű lenne a "megjegyzéseink" rovatot a főszövegbe is megismételni, hogy ne kerülje el a döntéshozók figyelmét se! (Mohács térségében építendő vízlépcső már korábban is felmerült!) Lásd:
"Megjegyzéseink:
- a Duna – mint nemzetközi víziút – hazai szakasza hajózhatósági feltételeinek biztosítását a Nemzetközi Duna Bizottságban Magyarország által – az 1948. évi „Belgrádi Egyezmény”-ben - vállalt nemzetközi kötelezettségének megfelelően, és az MTA-KSP „Megújuló energiák hasznosítása” c. dokumentum „2.5 Vízenergia” c. fejezetében fogalt ajánlások szerint – de nemzeti érdekből is – már régen teljesítenie kellett volna!
- Paksi Atomerőmű meglevő 4 blokkja jelenlegi hidegvíz-hűtése a Dunából, gravitációs vízkivétellel, uszadékfogón keresztül történik, 85(83,5) tfm vízállás esetén. A dunai frissvíz-hűtés folyamatos és biztonságos, gazdaságos, gravitációs biztosításához – az árvíz-, belvíz-, jégár-, vízszennyezés elleni védelem, és az év jelentős részében történő hajózás feltételeinek biztosítása mellett - a Bős-Nagymarosi-, Adonyi-, Fajszi-, esetleg még a Mohácsi Vízlépcső megépítése is szükséges!!! Nincs már sok időnk erre!!!
Budapest, 2019. február 15.
Péteri László"
|
|