a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer ...
Dátum: 2018. May 20. Sunday, 00:49
Rovat: Közéleti magazin


Kedves Zoltán!

Megtisztelő felkérésednek megpróbálok eleget tenni! Miután a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer több évtizednyi előzményét nem könnyű röviden összefoglalni, inkább


- az elvi-, és koncepcionális kérdésekre, ill. a radikális, civilnek álcázott, az esetek többségében külföldről is támogatott "ál-környezetvédő szervezetek, NGO-k hangadó képviselői és az igazi környezetvédők, és vízügyi-, energetikai-, hajózási-, turisztikai-, stb. nemzetközi hírű magyar tudósok és szakemberek közötti alapvető véleményeltérésekre, valamint
- a hazai politika és média által el-, és agyonhallgatott, ill. tabu-témaként kezelt külföldi-, és hazai pozitív példákra és tényekre érdemes koncentrálni.

Nevezetesen:

- ha egy folyót a felső-, felvízi szakaszon elkezdenek "belépcsőzni", azt folytatni kell, mert ellenkező esetben a vízlépcső alatti "alvízen" szükségszerűen, és automatikusan medermélyülés / "berágódás", vízszint-, és ezzel összefüggésben talajvízszint süllyedés következik be, ennek összes káros hatásával együtt (mezőgazdaság, hajózás, parti-szűrésű ivóvízkészletek, stb.)! Ez következett be több évtizeddel ezelőtt Szigetközben is, jóval a Bősi vízlépcső megépítése előtt, az osztrák vízlépcsők (10 db.) üzembe helyezése után!

- a hagyományos folyószabályozási módszerek (mederkotrások, sarkantyúk, stb.) ezekben az esetekben nem alkalmazhatók, mert több kárt okoznak, mint hasznot! (limány-képződés, pangó-vizek, szúnyog-csapdák, stb.)

- az árvíz-, belvíz-, aszály elleni védelmet, és a vízkormányzás lehetőségét - környezetvédelmi-, természetvédelmi-, energetikai-, közlekedési-, terület-, és vidékfejlesztési-, turisztikai-, stb. szempontok együttes figyelembe vételével - csak a duzzasztást, víztározást (folyami medertározás, talajvízszint-emelés, stb.) biztosító vízlépcső komplexumok (duzzasztó-, vízerőmű, hajózsilip, hallépcső-, halút-rendszer + gyalogos-, kerékpáros-, közúti-, vasúti-híd, kikötők) integrált-, hálózati-, létesítményi tervezése és többcélú hasznosítása eredményezhet! (lásd: Felső-Rajnán a német-francia határon a közös üzemeltetésű Iffezheimi-, ill. a német-svájci határon a Rheinfeldeni Vízlépcső-komplexumok!

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1431 Az IRF "Európa folyója 2013." díj első nyertese: 1. Rajna. 2013.10.18-án üzembe helyezték Németország legnagyobb vízerőművét a Rajnán, Iffezheim-ben! Péteri László,

http://www.youtube.com/watch?v=eGbrneNITtk 3:00 Megjelenés ideje: 2013 okt 21 Drei Minuten Impressionen aus vier Jahren Bauzeit: Film über die Bautätigkeit von 2009 bis 2013 zur Erweiterung des Rheinkraftwerks Iffezheim zum größten Laufwasserkraftwerk Deutschlands.)

- az 1989/90. évi politikai rendszerváltást követően, az egymást váltó, mindenkori kormányok, és parlamentek - a Duna Kör és utódszervezetei nyomására és zsarolása következtében - változatlanul "vízlépcső-ellenesek", az időközben elavult, és az élet által megcáfolt érveik változatlan hangoztatásával! (lásd: MTA-KSP: "A megújuló energiák hasznosítása" / dr. Büki Gergely és dr. Lovas Rezső dokumentum-kötetében szereplő, Nagymarosi-, Adonyi-, Fajszi Vízlépcsők megépítésére vonatkozó javaslat sorsa! Az Új Széchenyi Tervben szerepelt, majd Lányi András (SzDSz, Élőlánc, Duna Charta, filozófus, filmes, ELTE Társadalomtudományi Karának Településtudományi és Humánökológia Szakirányát vezeti, stb.!) Pálinkás Józsefnek az MTA akkori elnökének írt nyílt levele hatására, a kormány "sajtóhibára" való hivatkozással utólag törölte az ÚSZT-ből!)

- Végezetül megemlítem, hogy az Antall-kormány által a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos 1977. évi magyar-csehszlovák államközi szerződés - nagy vihart kavart, és milliárdos károkat okozó - egyoldalú, szakmailag teljesen indokolatlan felmondásával egy-időben, szép csendben ugyanez történt a Dráván, a Novo Virjei Vízlépcső meghiúsítása esetében is! Ugyanakkor jelenleg a Dráván, EU támogatással és jóváhagyással 6 vízlépcső (köztük a Molve 1 és Molve 2) építése ellen máris beindította a WWF a magyar Dráva Szövetség (Toldi Miklós) közreműködésével a támadást, fellázítva a határon túli horvát települések lakóit, az ottani NGO-k bevonásával! Mindez történik annak ellenére, hogy a fenti program előkészítésébe hivatalból be lettek vonva! (?)

Hát erről a témáról röviden ennyi! Ugyanakkor a Tiszán Tiszalök és Kisköre közötti duzzasztott szakaszon (EU-VKI szerint,un. "erősen módosított víztest") megvalósult Tisza-tó az "Ökoturizmus Szigete", a Hortobággyal együtt az UNESCO "Világörökség" része, a horgászok paradicsoma! A 2000 évi cianid-, és nehézfém-szennyezés okozta "ökológia katasztrófa" elkerülését éppen a 2 vízlépcső adta vízkormányzási lehetőség biztosította, a vízminőség a Tisza-tavon a VGT2 (Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv felülvizsgálata) keretében elvégzett laborvizsgálatok alapján jónak, ill. kiválónak minősíthető! Erre azonban egyetlen NGO sem volt kíváncsi, a 2015.08.19-i Kiskörei Fórumon nem is képviseltették magukat! Nem érdekes?

Baráti üdvözlettel:

Péteri László

U.i.: a 2 videó-kivonatát óriás levélben küldöm, esetleges hasznosításra! Ha van, vagy lesz kérdésed, csak szóljál! (Bős-Nagymaros-ról dr. Mésáros Csaba, dr. Héjjas István, és a Szigetköz 25 évéről Kertész József, ÉDUVÍZIG szakaszmérnök barátaimnak vannak részletes, illusztrált dokumentumai, de ezek terjedelme miatt ugyancsak óriás levélként küldhetők!)


2012-10-13-Szent_Kristof_peldaja-1-Dunakiliti_elvesztese[1]YouTube-video by Reálzöldek Reális Zöldek Klub on Scribd



2012-10-13-Szent_Kristof_peldaja-2-Szigetkoz_megmentese[2]YouTube-video by Reálzöldek Reális Zöldek Klub on Scribd



Az alábbi képre kattintva jelennek meg a mellékletek, melyeket le kell tölteni! Fotó:










A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=5290