Téveszmét közöl a Népszabadság az árampiacról
Dátum: 2016. June 08. Wednesday, 21:43
Rovat: Energia


„Árampiac hódításra indulhat az állam” (Népszabadság, 2016.06.08.)
Az árampiaccal kapcsolatban egyre több téveszme lát napvilágot.

Megfigyelhető számos félreértés, és szándékos megtévesztés, valótlan adatok, nem létező döntések, kinyilatkoztatások sajtó keresztül történő gyakori közzététele. Ezek sorát gyarapította a NÉPSZABADSÁG június 8-án megjelent"szakértői közleménye": Árampiaci hódításra indulhat az állam.



Juhos László elnök úr!

Az áramszolgáltatók működési rendjét tekintve, a tulajdonviszonyok átalakítását illetően nagy változások vannak kialakulóban.

Ezzel kapcsolatban egyre több téveszme lát napvilágot.
Megfigyelhető számos félreértés, és szándékos megtévesztés, valótlan adatok, nem létező döntések, kinyilatkoztatások sajtó keresztül történő gyakori közzététele. Ezek sorát gyarapította a NÉPSZABADSÁG június 8-án megjelent"szakértői közleménye": Árampiaci hódításra indulhat az állam.
Meggyőződésem, hogy a TÉNYEK megismerése, melyet a Magyar Számviteli Törvény biztosít, valamennyi érdekképviselet időszerű tevékenységét is elősegítheti.

Az áramszolgáltatók területén az éves mérlegbeszámolók ezt elősegítik.
A./ Eszköz-forrás táblázatok előírt tartalmi megjelenítése
B./ Az eredménylevezetés táblázatos összeállítása, bemutatása.

Ezt a problémakört általam fontosnak ítélt időszerű energiapolitikai, energia stratégiai kérdések együttes felvázolásával célszerű kezelni.

Mindezt az alábbi három fejezetben vázlatosan bemutatom

I. Osztalékpolitika
II. Hogyan tovább Magyarország az Európai Unióban, a globális világban?
III. Energia Szakértői Iroda. Összefoglaló megállapítások.

I. Osztalékpolitika.

A közelmúltban "aprócska hír" jelent meg a NÉPSZABADSÁG hasábjain, mely szűkszavúan arról tájékoztat, hogy a német RWE irányítása alatt álló

1. ELMÜ Nyrt. 2015. évi tevékenysége után 2,3 Mrd Ft. nyereséget realizált.
Közgyűlési határozat alapján pedig 7,3.Mrd Ft. osztalékot fizet részvénytulajdonosainak, vagyis a tartalék alapból erre a célra 5,0 Mrd Ft-ot csoportosított át.

▪ ÉMÁSZ Nyrt. 2015.évi tevékenység után 3,4 Mrd. Ft-ot visz haza a hasonló tulajdonosi kör.(2014. évi tény: 2,7 Mrd Ft. volt)

Mindezek figyelembevételével felvetődik a kérdés, a magyar villamosenergia részét képező 100%-os német, illetve francia tulajdonosi kör zártkörűen működő részvénytársaságai:
▪ E.ON: ÉDÁSZ Zrt; DÉDÁSZ Zrt; TITÁSZ Zrt; EDF DÉMÁSZ Zrt.
2015. évi tevékenységük alapján mekkora osztalékot fizettek részvény tulajdonosaink?
Ezek az osztalékok ugyanis teljes egészében elkerülik a belföldi pénzforgalmat, "homályban maradnak" az összes negatív következményeivel együtt,

További kérdésként meggyőződésem szerint szélesebb összefüggés alapján is érdemes áttekinteni ezt a " tulajdonosi tényhelyzetet"

1. Tényhelyzet: eddig is köztudott volt, hogy az idegen tőketulajdonosok érdekeltsége egyértelmű, maximális osztalékfizetésre törekednek, igénybe véve a korábbi évek során felhalmozott eredménytartalékokat is.
2. Tényhelyzet: köztudott-e, az a körülmény, hogy ezek a tőketulajdonosok milyen engedményeket biztosítanak a bérből- és fizetésből élő munkavállalóiknak?
Az osztalék-bérjövetelem mutatói az elmúlt évek során hogyan alakultak a magyarországi villamosenergia szolgáltatás területén említett részvénytársaságok körében?

3. Tényhelyzet: Köztudott-e, hogy milyen bérjövedelmek alakultak ki a fent nevezett tulajdonosok országaiban működő villamosenergia szolgáltató cégekben az elmúlt évek során?

Egyéb szélesebb körű összefüggések.

Kétségtelen tény, hogy az előzőekben bemutatott hatásokon túl az ország gazdálkodási körülményeit, pénzügyi rendszerét jelentősen befolyásolja a túlzott mértékű osztalék kivonás.

1. Az osztalék maximálás a bérjövedelmek minimalizálása révén jelentősen csökkenti a fizetőképes kereslet alakulását, a belső áruforgalom nagyságrendjét.

2. Az osztalék maximalizálása túlzott áremelkedést eredményez a villamosenergia szolgáltatás területén, mely a lakossági és valamennyi fogyasztói csoport körében érezteti hatását, megnövekszik a ki nem egyenlített fogyasztói számlák mennyisége és értéke.

3. Egyéb jelentős hatásként rögzíthető, hogy sok fogyasztó csődközeli helyzetbe kerül, számtalan kisvállalkozó kénytelen tevékenységét beszüntetni, a nagyobb fogyasztók körében pedig az eredményromlás hatása visszahat a beruházási-fejlesztési tevékenység mérséklésére, a vállalkozások stagnálására.

Mindezekről a Mellékletben bemutatott áramszolgáltatói magatartás nyújt tájékoztatást.
Az előzőekben részletezettek további aktuális kérdéseket is érintenek, melyek az energiapolitika, energiagazdálkodás, környezetvédelem területén jelentkeznek.

II. Hogyan tovább Magyarország az Európai Unióban, a globális világban?

A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetsége a Társadalmi Egyesületek Szövetsége közreműködésével a közelmúltban nyílt vitát rendezett az alábbi témakörben:

1. PAKS II. fejlesztési projekt gazdasági kérdései.

2. Erőművi kapacitáshelyzet az Európai Unióban és Magyarországon.

3. A megújuló energiaszabályozás növekvő szerepe a magyar energiarendszerben.

A részletek mellőzésével a legfontosabb megállapítások rögzíthetők:

▪ A PIACI működési modell féllábú.
• Energiaalapú (kWh) szabályozás érvényesül. ez torzítást okoz.
• Nem érvényesül a kapacitás díj, így az erőművek működése is "féllábú"

▪ Átgondolást igényel a helyreállítási ciklus megvalósítása, az energiaszektor piactalanítása.

▪ Az erőmű fejlesztéseket EU szinten is vizsgálni szükséges.

▪ PAKS II. fejlesztése indokolt és gazdaságos a peremfeltételek egyidejű rögzítése mellett.

▪ A megújuló energiaszabályozás lokális szinten eredményes lehet.

Az Európai Unió globális szempontok szerint kialakított, piaci tipusú energiapolitikai és környezetvédelmi célkitűzései átláthatatlanok, bizonytalan pénzügyi alapon, bizonytalan működést eredményezhetnek.

III. Energia Szakértői Iroda összefoglaló megállapításai.

1. Az energiapolitikai stratégia és taktika, valamint a környezet és fenntartható fejlődés összehangolását lokális szinten, Kárpát-medencét átfogó, a Visegrádi négyek fokozott szerepvállalása mellett lehetséges és célszerű megalkotni.

2. Az EU szintű globalizmus a nemzetállamok állásfoglalásának figyelembevételével, az érdekek összehangolásával alakítható, fejleszthető.

3. A PIACI modell erősen megkérdőjelezhető a villamosenergia szolgáltatás területén. .
Az Európai Uniót alapító tagországok közül Németország, Franciaország, Anglia és Olaszország sajátosan értelmezi a PIACI modell működéséhez tartozó tulajdonosi struktúrát.
Ezekben az országokban a villamosenergia szolgáltatás teljes hálózati rendszere nemzeti, tartományi, önkormányzati tulajdonban működik.

4. A magyar villamosenergia szolgáltatás tulajdonosi struktúrájának helyreállítása elsőrendű energiapolitikai és gazdasági kérdés, melynek megvalósítási ciklusidejét a lehető legrövidebb időszakra célszerű szűkíteni az ország gazdasági teherbíró képességéhez igazítva.

Záró megjegyzések:

Az előző fejezetben részletezettek az Energia Szakértői Iroda nézeteit és következtetéseit tartalmazzák a kialakult tényhelyzetek figyelembevételével.

2016.június 8,

Üdvözlettel:


Rózsa Sándor
Energia Szakértői Iroda





Melléklet:

Tájékoztató az áramszolgáltatók "jogalkalmazásáról", fizetési felszólításokról.



MELLÉKLET

TÁJÉKOZTATÓ AZ ÁRAMSZOLGÁLTATÓK " JOGALKALMAZÁSÁRÓL",

FIZETÉSI FELSZÓLÍTÁSOKRÓL.



● Lakossági fogyasztói körben:

"Tájékoztatjuk továbbá, hogy amennyiben a tartozását a megadott határidőn belül nem rendezi, úgy a nyilvántartott teljes követelést polgári per, vagy fizetési meghagyás útján érvényesítjük. Kiemelten felhívjuk figyelmét, hogy ebbe az esetben az eljárások teljes költsége - ügyvédi munkadíj, illeték, perköltség - is Önt terheli. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy végrehajtás esetén a végrehajtó inkasszót bocsáthat ki a bankszámláira, munkabéréből, ill. egyéb járandóságaiból letilthat, végül ingó és ingatlan vagyonát végrehajtás alá vonhatja"

• Vállalkozások esetében:

"Abban az esetben, ha ön üzleti ügyfélként (vállalkozás) vételez villamosenergiát, felhívjuk szíves figyelmét, hogy amennyiben a fenti határidőben tartozását nem rendezi, úgy a követelés érvényesítése érdekében megindítjuk a felszámolási eljárást, vagy követelésünket egyéb jogi úton érvényesítjük."




Az eredeti szövegkörnyezet változatlan bemutatása a szolgáltatók "fogyasztó-barát" politikáját tükrözik.





2016.június 8.





Energia Szakértői Iroda

















A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=4392