'Budapesti Víz Világtalálkozó' Magyar Civil Fórum ... 2. rész
Dátum: 2013. September 09. Monday, 14:03
Rovat: Vízügyek


A civil fórum amerikai birodalmi segédlettel!
Illés Zoltán, a Soros Alapítvány által kiképzett, a Világbanknál praktizált államtitkár az Egyesült Államok Kongresszusa által is finanszírozott Közép-és Kelet- Európai Regionális Központtal kísérli meg félrevezetni a Budapesten októberben sorra Víz Világtalálkozó résztvevőit.
Közzétesszük Péteri László 2. beszámolóját az álcivil fórumról:




„Budapesti Víz Világtalálkozó” Magyar Civil Fórum 2013.09-02-i rendezvényének és a „Budapesti Nyilatkozat” előkészítésével, lebonyolításával kapcsolatos tapasztalatok. 2. rész.

1. A „Budapesti Víz Világtalálkozó” Magyar Civil Fórum 2013.09-02-i rendezvényének és a „Budapesti Nyilatkozat”- tervezetének előkészítése (előzetes program, tervezet, háttéranyagok, stb.)

2. A „Budapesti Víz Világtalálkozó” Magyar Civil Fórum 2013.09-02-i rendezvényének és a „Budapesti Nyilatkozat”- tervezetének előzetes véleményezése (dr. Bartus Gábornak, az NFFT titkárának és dr. Zlinszky Jánosnak a REC igazgatójának személyesen átadott írásbeli dokumentum, jobbító szándékú észrevételek, javaslatokkal)

3. A „Budapesti Víz Világtalálkozó” Magyar Civil Fórum 2013.09-02-i rendezvényének lebonyolításával kapcsolatos észrevételek (felkért előadók, felvezető előadások, sajtótájékoztató, stb.)

Kedves Kollégák!

A "Budapesti Víz Világtalálkozó / BWS" Magyar Civil Fóruma / MCF kapcsán kapták meg a résztvevők az MCF tervezett programját, a "Budapesti Nyilatkozat" 2013.07.22-i, első verzióját, véleményezésre, valamint a téma háttéranyagait tájékoztatásul.

A program előzetesen nem tartalmazta az egyes témák előadóit, felvezető előadásaiknak címét, vázlatát, így ezekre nem is volt lehetőség felkészülni, de még az ott elhangzottakhoz sem volt lehetőség hozzászólni! (?)

A bevezető előadások előadói személyében is változások történtek: dr. Baranyai Gábor (KüM helyettes államtitkár) helyett dr. Teplán István (VM miniszteri megbízott), Bonifertné Szigeti Márta (REC ügyvezető igazgató) helyett, dr. Zlinszky János (REC igazgató) tartott tájékoztató előadást, a BWS előzményeivel kapcsolatban.

Az egyes témák felvezető előadásait dr. Fülöp Sándor (volt JNOB), dr. Zlinszky János (REC), Balogh Péter (SZÖVET - Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület), Gruber Tamás (WWF) és Hajósy Adrienne (MTA Szigetközi Munkacsoportja) tartotta, amelyekhez hozzászólási lehetőség szintén nem volt. A vitaindító előadások számos problémát - alapfogalmak, jogi szabályozások tisztázatlansága, stb.- jeleztek ugyan, de a megoldásra vonatkozó érdemi, elméleti, vagy gyakorlati javaslatokat nem tartalmaztak! Egyes esetekben azonban, sajnos, vitatható, tényszerűen nem bizonyított, azokat elferdítő megállapítások is elhangzottak! (pl. Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer, Duna hajózhatóságával kapcsolatos paraméterek, stb.) Ezekre - még ha utólag is - vissza kell térünk, mert nem lenne korrekt, ha a Civil Fórum résztvevőit félrevezetnék!)

A BWS-MCF közben meghirdetett sajtótájékoztatót dr. Illés Zoltán (VM államtitkár) tartotta, dr. Teplán István (VM miniszteri megbízott) és dr. Bartus Gábor (NFFT titkára) társaságában. (erre majd a 3. részben még visszatérünk!)

A Magyar Civil Fórum előkészítése és lebonyolítása kissé "féloldalasra" sikerült, az előadók és a témák - más korábbi rendezvényekhez hasonlóan - megint szűken értelmezett, egyoldalú "környezetvédelmi" tárca-rész-szempontokat tükröztek, az integrált vízgazdálkodásban érintett többi ágazat (közlekedés, hajózás, vízenergia-termelés/hasznosítás, mezőgazdaság, élelmiszer-termelés/értékesítés, öntözés, stb.) - egy kivételtől eltekintve (Élő Tisza) - nem képviseltette magát, ezért a 4 munkacsoportban érdemi-, szakmai vitára nem is kerülhetett sor. (A résztvevők listáját - amely nem teljes-körű - tájékoztatásul mellékeljük!)

Ami az egyes témák felvezető előadásait illeti - különös tekintettel dr. Fülöp Sándor jogász, volt "Jövő nemzedékek országgyűlési biztosa" (!) bevezető előadására - nem lehet elmenni szó-nélkül, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel / BNV, a Hágai Nemzetközi Bíróság / HNB ítéletével, valamint a Nemzetközi Duna Bizottság / DB és az 1948. évi "Belgrádi Egyezmény"-ben, a Duna hajózhatóságának biztosításával összefüggő, hajózóút paraméterek - merülési mélység, stb. - betartásával kapcsolatos, fél-igazságokat", valótlanságokat tartalmazó, negatív, félrevezető, a tényekkel ellentétes megállapítások mellett.

A vonatkozó dokumentumokat mellékeljük, néhány kiegészítő megjegyzéssel. Nevezetesen:

- a Duna - mint nemzetközi víziút - hajózhatóságának biztosítását Magyarország, mint a Nemzetközi Duna Bizottság / DB tagja, és a "Belgrádi Egyezmény" aláírója - nemzetközi szerződésben - vállalta, de nem teljesítette! (a sors iróniája, hogy a DB székhelye: Budapest, vezérigazgatója: magyar, dr. Valkár István, a KHVM Hajózási Főosztályának volt vezetője!)

- a Duna hajózási paraméterei nem változtak, a mellékelt táblázat szerinti merülési mélység a IV.-VI. hajózási osztályban egyaránt 2,50 m (+0,2 m biztonság)! (lásd: mellékelt táblázat, jogszabály-kivonat, AGN-egyezmény, stb.)

- a Duna az 1992.09.25-én, ünnepélyes keretek között - dr. Antall József miniszterelnök jelenlétében - átadott Duna-Majna "Európa"-csatorna üzembe helyezése óta, a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális, nemzetközi hajózóút része, amely egyúttal a VII. Helsinki folyosó ("korridor") is, ill. az Európai Unió EU TEN-T 18. sz. fejlesztési program magyarországi szakasza a 2007-HU-18090-S sz. projekt keretében az EU által támogatott fejlesztés, amelynek megvalósítását 2008. évi kezdéssel, 2011. november 30-ig kellett volna megvalósítani, de ez a mai napig nem történt meg! (A Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának javítására vonatkozó - de a duzzasztást, vízlépcső-építést eleve kizáró, kormányzati megbízás alapján készült - EU által támogatott, tanulmány érvényes hatósági engedélyeit a VM utasítására, az illetékes hatóságok visszavonták!)

- az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS PA1a fejlesztési programjában is szerepel a Duna hajózhatóságának biztosítása, amelyre vonatkozóan az EU közlekedési miniszterei 2012.06.07-én, Luxemburgban, Johannes Hahn EU biztos jelenlétében, közös nyilatkozatot írtak alá, Magyarország kivételével! (Völner Pál aláírása hiányzik! lásd: melléklet!)

- a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai-pert - valójában, a korábbi siker-propaganda ellenére - Magyarország 7:1 arányban elvesztette, az 1977. évi államközi szerződés a HNB ítélete szerint jelenleg is hatályban/érvényben van. A Bíróság a feleket "jóhiszemű" tárgyalások lefolytatására és kölcsönös kompromisszumok árán történő megállapodás létrehozására kötelezte, amelyre 1997. óta nem került sor! (lásd: HNB ítélet - kivonat)

A fentieken felül és kívül megállapítható még, hogy a "Víz és szanitáció" problémakör több alapvető kérdésével egyáltalán nem foglalkozott érdemben a BWS-MCF.

Nevezetesen:

- az árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezések elleni védelem, a víz visszatartás, víztározás, vízkormányzás lehetőségének megoldási módjaival (pl az évszázad dunai árvíze, mobilgát-rendszerek alkalmazása, stb.), valamint ezekkel összefüggésben

- a vízenergia többcélú hasznosításával (vízenergia-termelés, szivattyús vízenergia-tározás, vízi-közlekedés/szállítás, hajózás, vízi-, vízparti-, kerékpáros-turizmus, stb. Lásd: dr. Szeredi istván: "A vízenergia-hasznosítás szerepe, helyzete és hatásai" c.)

- a mezőgazdasági öntözés (pl. "egynyári öntözés" bürokratikus, teljesíthetetlen feltételei, stb.) problémakörével, stb.

- a környezet-, és természetvédelem, valamint a vízi-közlekedés-, hajózás-, kikötőhálózat-fejlesztés és a vízenergia-termelés, stb. közötti "látszólagos, vélt, vagy valós" érdekellentétek feloldásával, stb.

Végezetül megemlítem, hogy a 3. Nemzetközi Duna Expedíció / DJS3 Felső-Duna-szakasz vízlépcsőzött részeinek - a 2001. és 2007.évi DJS1-2-höz viszonyított - vízminőség-javulása, a "Dunavirág" megjelenése, valamint a Bősi Vízlépcső alatt kifogott, 2 m-es harcsa, ill. az Al-Dunáról - a Vaskapu-I. és Vaskapu-II, vízlépcsőn át - felúszott, 2009. decemberében kifogott 1,40 m-es simatok, és a Szigetközben telepített, MTA BLKI No10998 jelű viza - ugyancsak a Vaskapu-I. és Vaskapu-II. vízlépcsőn át, lefelé - 2011. szeptemberében elérte a Duna-deltát. A fenti tények megkérdőjelezik a radikális környezetvédők "vízlépcső-ellenes" állításait, szlogenjeit.

A fentiek és a mellékelt dokumentumok is alátámasztják annak szükségességét, hogy mielőbb értelmes szakmai, tudományos alapokon nyugvó párbeszéd kezdődjön az érdekelt és érintett felek között, legelőször hazai, majd ezt követően, nemzetközi viszonylatban, az integrált víz-, energia-, élelmiszer-gazdálkodás komplex témakörében is!

Baráti üdvözlettel:


--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Utóirat: a befejező, 3. rész hamarosan következik!

Mellékletek:

------------------------

A 2. részhez kiegészítésül küldöm a BWS-MCF előadásaival kapcsolatos észrevételeim, javaslataim rövid összefoglalóját, néhány dokumentummal kiegészítve.

--------------------------







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=3296