A magyar Duna-stratégia elválaszt, vagy összeköt? 4. rész
Dátum: 2012. August 10. Friday, 11:43
Rovat: Közéleti magazin


A magyar Duna-stratégia elválaszt, vagy összeköt? 4. rész. Rajtunk volt a sor, de hogyan tovább Magyarország?

Kedves Kollégák!

Az Európai Unió Duna Régió Stratégiájának / EUDRS előkészítése - osztrák-román javaslat alapján - a Spanyol-Belga-Magyar Trió EU-elnökség idején - a Bajnai kormány közreműködésével, Balázs Péter külügyminisztersége alatt - kezdődött, és az un. Stakeholder konferencia-sorozat lefolytatását követően, az Európai Bizottság 2010.12.08-án történt, előzetes jóváhagyása alapján, az Európai Unió Tanácsa / EiT által történő elfogadása, ill. végrehajtásának megkezdése, már a második Orbán kormány soros EU-elnöksége alatt - már Martonyi János külügyminisztersége idején - történt, menetközben, többször változó magyar államtitkárok (Kiss Tibor, Győri Enikő) és kormánybiztosok (Hegyi Gyula, Barsiné Pataky Etelka, Medgyesy Balázs, ...?) irányításával, ill. részvételével.

Az egymást váltó magyar kormányok, látva - az osztrák-román javaslatra elinduló - Duna-stratégiában rejlő, "ránk leselkedő veszélyeket", egy "ügyes húzással" megpróbáltak a téma élére állni, és ezzel sikerült elérniük, hogy - miközben az előkészítés kapcsán, a problémák, hiányosságok miatt egymásra mutogattak - közösen, "vitéz-csomót" kössenek a magyar Duna-szakaszra, megakadályozva a szlovák féllel a Bős-Nagymarosi vita lezárását, a Duna hajózhatóságának, árvízvédelmének, a Duna vízenergiájának többcélú - ésszerű vízgazdálkodás, vízkormányzás, víztározás, fenntartható-, megújuló-, tiszta vízenergia-termelés, vízi-, vízparti-, kerékpáros-turizmus, mezőgazdasági öntözés, stb. - hasznosítását. (a kormánybiztos - a vonatkozó kormányhatározat 6. pontja szerint - a Bős-Nagymarosi probléma megoldásával nem is foglalkozhatott!)

A jelenlegi helyzet ismeretében állítható, hogy a szakemberek korábbi megállapításai beigazolódni látszanak, amely szerint a magyar Duna-stratégiából csak 2 alapvető dolog hiányzik: a "Duna" és a "Stratégia"! A 4 fő cél, a 11+1=12 fő prioritás (a kevesebb, több lehetett volna!) közötti - a kezdetektől közismert vélt, látszólagos, vagy valós - érdek-ellentétek feloldására a mai napig, még kísérlet sem történt!A Duna magyarországi szakasza hajózhatósági problémáiról, a "Luxemburgi Nyilatkozat" EU közlekedési miniszteri aláírásától történt, egyoldalú magyar elzárkózásról, Johannes Hahn EU biztos - Duna-menti látogatásai során, többek között - tárgyalást folytatott, Budapesten - közlekedési miniszter hiányában, Völner Pál államtitkárral, de ennek konkrétumairól - az általános, semmit-mondó rövid híren kivül - nem sok konkrétum szívárgott ki! (lásd: DunaMédia, és EU videó, stb.)

A Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna megmentése érdekében - a Duna elterelésének 20 évfordulóján!!! - indított országos népi kezdeményezés keretében szervezett aláírásgyűjtés eredménye, több, mint 82.500 aláírás gyűlt össze, amelyek az Országos Választási Irodán / OVI "türelmesen várnak" arra, hogy felülvizsgálják hitelességüket, majd az Országos Választási Bizottság / OVB határozata alapján az Országgyűlésnek foglalkoznia kell a problémával! (Remélhetőleg a probléma érdemi megoldásával is!)
(A fentiek részleteiről, korábban a www.realzoldek.hu honlapon is beszámoltunk! Megemlítjük, hogy a WWF központ nevében Sylvén Magnus és Claude Martin elnézést kért a szlovák Igor Mucha professzortól, az 1994.06.14-i válaszlevelükben, és utasították a WWF-Austria-t, hogy tartózkodjon a teljesen szakszerűtlen, és inkorrekt beavatkozástól, a Bős térségének rehabilitációjára készített, a WWF központ által, minta-szerűnek minősített szlovák tervekkel kapcsolatban! Bár már mi tartanánk itt!).

A mindenkori magyar kormányoknak foglalkoznia kell(ene) az EU különböző szakpolitikai irányelveinek, ajánlásainak, előírásainak - a magyar nemzeti érdekeket is figyelembe vevő - nem formális, hanem érdemi, értelemszerű betartásával, annak tudatos félre-értelmezése, vagy hiányos értelmezése helyett (EU VKI, TEN-T 18.sz. projekt, TEN-E, stb.), és be kellene tartania a különböző nemzetközi egyezményekben - kölcsönösen vállalt - kötelezettségeit! (lásd: Nemzetközi Duna Bizottság, "Belgrádi Egyezmény", AGN Egyezmény, ICPDR-DC-ISRBC "Közös Nyilatkozat, stb.).

A magyar gazdaság-, energia-, közlekedés-, víz-, árvíz-, belvíz-, aszály-, foglalkoztatás-politikája, vidék-, turizmus-fejlesztési stratégiája, stb. hiányos, sem egymással, sem az EU és egyéb nemzetközi előírásokkal köszönő viszonyban sincsenek, vagy teljesen hiányoznak, a klímaváltozással összefüggésben folyamatban lévő felülvizsgálatokról - amelyek más országokban már folyamatban vannak (lásd: Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve, ill. 2012. végéig történő felülvizsgálata és kiegészítése, ISRBC, érintett 5 ország, külföldi szakértők közreműködésével, amely tartalmazza a vízenergia-hasznosítás, a hajózás, a kikötőhálózat és a vízi-, vízparti turizmus fejlesztését is, stb.!) - hazai viszonylatban semmit nem lehet tudni! (EU Közlekedési "Fehér Könyv", stb. már rég megjelent! És hol van a magyar Nemzeti Közlekedési Stratégia?).

A magyar Duna-stratégiának a nemzetgazdaság egészének fejlesztését biztosító - EU által is támogatott - keretekbe kellene beilleszkednie, az Új Széchenyi Terv / ÚSZT, az MTA-KSP keretében elkészült a "Megújuló energiák hasznosítása", a "Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok", stb. dokumentumok figyelembe vételével! Nem a problémák kikerülése, hanem érdemi megoldása lenne az egész ország érdeke! De sajnos az 1989-90. évi politikai rendszerváltás óta - az egymást követő, választási ciklusonként változó kormányok és parlamentek idején - rendre a politika, a szavazat-maximalizálás szempontjai felülírják a tényleges nemzetgazdasági érdekeket, és a szakmai szempontokat! Nincs érdemi, szakmai párbeszéd a nemzetgazdaságot érintő fontos kérdésekben, csak "ál-konzultáció" folyik! Ez történt, ill. történik - többek között - a magyar Duna-stratégiával jelenleg is, annak ellenére, hogy - az ellenzéken felül - még a kormánypárthoz közelálló, vagy "párt-semleges" szakemberek is, megkongatták a "vész-harangot"! (Elég, ha az időközben elhunytak közül dr. Mosonyi Emil akadémikusra, a "vízépítés nemzetközi hírű professzorára", Lévai Andrásra, stb. az élők közül, Kerényi A. Ödönre, Vágás Istvánra, Szilvássy Zoltánra, Kornai Jánosra, Mellár Tamásra, Chikán Attilára, Bogár Lászlóra, Boros Imrére, Csath Magdolnára, Lóránt Károlyra, Róna Péterre, Ángyán Józsefre, Csatári Bálintra, Tóth Albertre, Kováts Gáborra, Hajtó Ödönre, Ijjas Istvánra, Somlyódy Lászlóra, Büki Gergelyre, Aszódi Attilára, Becsey Zsoltra, Bencsik Jánosra, Szalma Botondra, stb. hivatkozunk!) Kár, hogy a "Nemzeti Konzultáció" erre a körre, vagy nem terjedt ki, vagy nem hallották meg, vagy nem értették meg, ill. meg sem akarták hallani az illetékes döntéshozók ezeket a hangokat! Ebben az MTA vezetésének is segítséget kellene nyújtania, hogy akadémikusainak javaslatai meghallgatásra, és megértésre kerüljenek, és a nemtelen támadásokkal szemben álljon ki mellettük és védje meg őket! (Lásd: Lányi András nyílt levele és támadása az MTA és az MTA elnöke ellen, a "Megújuló energiák hasznosítása" c. dokumentum megjelenése után!)

A fentiek alátámasztására, emlékeztetőül mellékelek néhány dokumentumot:

http://www.youtube.com/watch?v=53pvAUz3qto 9:33

MTA Vári Díszterem. 10. „Rajtunk a sor. A 2011. első félévi magyar EU-elnökség.” Konferencia témája az „Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS”. 1. rész. Előadások.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Wp6s6q7dTOs&feature=endscreen 8:12

MTA Vári Díszterem. 10. „Rajtunk a sor. A 2011. első félévi magyar EU-elnökség.” Konferencia témája az „Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS”. 2. rész. Kérdések.

http://atv.hu/video/video-20100414_rona_peter 7:20

2010.04.14. ATV. Egyenes beszéd. Kálmán Olga vendége: Róna Péter. Hogyan tovább Magyarország?

http://atv.hu/cikk/video-20120806_rona_peter 15:50

2012.08.06. ATV „Egyenes beszéd” Kálmán Olga vendége Dr. Róna Péter közgazdász. „Munkahelyvédelmi” program?

A fentiek is igazolják, hogy most már tényleg itt az ideje a szemlélet-, és paradigma-váltásnak, a szó-cséplés és helyben-járás helyett, a gyakorlati tetteknek, és különösen ezt megelőzően, az "egyenes beszéd"-nek, ill. a párbeszédnek! És annak, hogy a politikusok lépjenek egy lépést hátra, és akkor talán meghallják a jobbító-szándékú, az egész nemzet boldogulását, fejlődését, Európához történő felzárkózását elősegíteni akaró, szakemberek hangját és konkrét javaslatait, párt-hova(nem)tartozástól függetlenül!

Lehet, hogy az ország jelenlegi, nehéz gazdasági helyzetében nem a Parlament előtti tér teljes átrendezése, országos stadion-építési program, hanem a vízenergia többcélú hasznosítása, az árvíz-, belvíz-, aszálykárok elleni védelem, a víziközlekedés-, hajózás-, kikötőhálózat-, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-, vidéki-, falusi-, tanyasi-, agrár-turizmus, a mezőgazdasági öntözés, élelmiszer-termelés, a foglalkoztatás, munkahelyteremtés, az import-függőség-csökkentés, export lehetőségek, hozzáadott értékek növelése, stb. lenne kívánatos!

Ehhez azonban - sokszor, sok helyen elmondott, és leírt javaslatainknak megfelelően - integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezésre, komplex fejlesztésre és finanszírozásra (EU+hazai társfinanszírozás) és a többcélú hasznosítás gyakorlati megvalósítására lenne szükség! Ezt azonban már az oktatásnál, nevelésnél kellene elkezdeni! (lásd: Kornai János 2005.06.14-i előadásának mellékelt kivonata!). Ennek keretében a mindenkori kormányoknak, ellenzéki és kormánypártoknak végre szembe kellene nézni az irreális "Zöldek"-kel, a Greenpeace, a WWF, és hazai "szócsövei" által hangoztatott hamis és káros jelszavakkal - "minden szabadon folyjék, és a hajókat igazítsuk a folyóhoz, stb." - és meg kellene szívlelni Gunther Pauli / Római Klub és a Pécsi Tudomány Egyetem / PTE Ulbert József által javasolt "The Blue Economy / Kék Gazdaság" lényegét, amely szerint "aggódó civilek" (?) helyett, a szakemberekre, "pro-aktív profik"-ra kellene bízni a problémák megoldását! (megújuló helyett: fenntartható! - víz, stb.! Lásd: melléklet)

A fenti írás dokumentumainak lényege - figyelembe véve a klímaváltozáshoz időben történő alkalmazkodás sürgető igényét és az árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezés elleni védekezés, ill. a törvényszerűen bekövetkező károk megelőzésének szükségességét is - röviden az alábbiakban foglalható össze, Róna Péter, Gunter Pauli, Ulbert József, Ángyán József, Becsey Zsolt, Szalma Botond, és társaik, stb. javaslatai alapján:

- "Föld - Víz - Energia - Élelmiszer - Foglalkoztatás" és a
- "Zöld Gazdaságba a Kék Gazdaságon keresztül vezet az út!"

A fentieket különösen a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Tanácsa / NFFT, és a "Lehet Más a Politika"? / LMP? figyelmébe ajánljuk!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

Mellékletek:
amagyardunastratgiaelvlasztvagysszekt4_rs





A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2789