Illés Zoltán akadálya a magyar-kínai gazdasági kapcsolatok megindulásának
Dátum: 2011. July 02. Saturday, 20:03
Rovat: Szociális piacgazdaság



Illés Zoltán akadálya a magyar-kínai gazdasági kapcsolatok megindulásának.
Fellegi Tamás fejlesztésért felelős miniszter, a magyar - kínai kapcsolatokért felelős kormánybiztos nyilatkozatot írt alá Yang Jiechi kínai külügyminiszterrel a légi és folyami közlekedés fejlesztéséről.

A nyilatkozat szorosan egybe cseng azzal a magyar-kínai közös érdekkel, hogy Magyarország legyen Kína számára a kapu az EU tagállamok felé.
A közös érdek igényli, hogy a Duna, mint az Európai 7. számú közlekedési korridor az áruszállítások számára környezetbarát módon rendelkezésre álljon. Ez a feltétel csak akkor teljesülhet, ha a Duna Budapest feletti szakaszán VI.B, Budapest alatti szakaszán VI.C hajózási paraméterek létesülnek, mint ezt a Magyarország Országgyűlés törvényben deklarálta és Magyarország a nemzetközi szerződésekben is vállalt.

A VI.B és VI.C hajózási paraméterek a Dunán, környezetbarát módon csak vízlépcsők építésével biztosítható.
A folyamszabályozás hagyományos műtárgyai (sarkantyúk, párhuzamművek, kotrás, stb.) a meder – ha nem is „kibetonozását”, de – „kikövezését” eredményeznék a Dunának. Ezek a beavatkozások a hajózási viszonyokat a nagyszabású (és igen költséges építési és folyamatos fenntartási) vízépítési munkák ellenére is csak korlátozottan javítanák. A reális zöldek igazságát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felismerte, leállította a VITUKI gondozásában folyó előkészületi munkálatokat, amely munkálatokra politikai elvárás volt, hogy a VITUKINAK tilalmas vízlépcsők létesítésének tervvariánsként való vizsgálata.

A műtárgyak legkárosabb következménye, hogy nem szűntetik meg a meder folytatódó mélyülését, ami a vízi környezet állapotát már jelenleg is veszélyezteti. A mellékágak fenékszintje alá mélyülő főmederből az ágakba a nyári-őszi kisvizes időszakokban nem jut víz, a „vizes élőhelyek” kiszáradnak, amit a Gemenci ártér elöntési gyakoriságának drámai csökkenése is jelez, a parti szűrésű vízbázisok hozama csökken és vízminőségük romlik. Az ipari vízkivételek igénye (pl. a paksi erőmű hűtővízellátása) kisvizek idején csak különleges beavatkozásokkal elégíthető ki. A műtárgyak a káros hatásokat fokozzák, pl. elősegítik az alattuk lévő parti sávok feliszapolódását, a vízszint emeléséhez szükséges mesterséges szűkületekben felgyorsult áramlás pedig gyorsítja a meder mélyülését. Ezzel párhuzamosan a hullámtérre kilépő középvizek és kisebb árhullámok azt feltöltik. Ennek tulajdonítható, hogy 1964 óta a nagy árvizek egyre magasabb tetőző vízállásokkal vonulnak le.
A klímaváltozás következtében a Duna vízjárása az előrejelzések szerint szélsőségesebbé válik, azaz rövidebb, de hevesebb tavaszi árhullámokat hosszú kisvizes időszakok követnek, és ezek során a hajózási viszonyok és a vízi környezet további romlása valószínűsíthető.

A meder mélyülése a független holland szakértők 1992-1996 évi vizsgálatainak zárójelentése szerint csak a Duna belépcsőzésével (a magyar szakaszon három vízlépcső megépítésével) akadályozható meg, ami egyidejűleg tenné lehetővé a hajózás nemzetközi követelményeinek kielégítését, a fenntartható fejlődés vízgazdálkodási feladatainak ellátását és a környezet állapotának a Víz Keretirányelvnek megfelelő javítását.
A Víz Keretirányelvet az EU 2000. október 23-án fogadta el, amely meghatározza a Közösségi Jogalkotás Kereteit a Vízügyi Politika területén.
A Víz Keretirányelv szerint a vizek védelmét és az azokkal való fenntartható gazdálkodást a Közösségi politika számos egyéb – energia, közlekedés és áruszállítás, lakossági-, ipari- és mezőgazdasági vízellátás, halászat, regionális fejlesztés és idegenforgalom – szakterületeibe integrálva kell megvalósítani.

A fentiekkel szemben Illés Zoltán arról tájékoztatta Pasztorek Jószef mérnököt, a reális zöldek tagját. hogy környezetvédelmi, gazdasági, pénzügyi, természetvédelmi, hajózási, politikai –stratégiai stb. okoknál fogva sem a Dunán, sem a Tiszán semmilyen vízlépcső megépítését elfogadni nem tudjuk.

Kapcsolódó írások:

http://www.agromonitor.hu/index.php/mezo/35-mezo/2324-illes-zoltan-felmenteset-suergetik-a-miniszterelnoeknel-a-realis-zoeldek

http://www.szekesfehervar.polgarinfo.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1590

http://hunhir.info/?pid=hirek&id=36414

http://www.agromonitor.hu/index.php/mezo/35-mezo/2376-illes-mellett-fazekas-es-anygan-tavozasat-is-suergetik-a-realis-zoeldek

http://www.agromonitor.hu/index.php/videk/39-videk/1994-a-duna-magyar-szakaszara-is-kellenek-vizlepcsk-allitjak-a-realis-zoeldek







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2298