Vízlépcsők a Dunára?
Dátum: 2011. January 31. Monday, 12:09 Rovat: Vízügyek
Vízlépcsők a Dunára?
[2011. jan. 28. 6:44]
Amikor sikerül elérni a társadalom jelentős többségének támogatását, a Duna többlépcsős duzzasztását célszerű megkezdeni - olvasható az Új Széchenyi Terv közlekedésfejlesztési programjában.
Részlet az Új Széchenyi Terv 7. Közlekedésfejlesztési Programjából. 304 - 305 oldal:
A Belvízi hajózás fejlesztési alprogram céljai
A hajózást akadályozó gázlók és szűkületek megszűnnek a DB ajánlásainak és az ENSZ EGB előírásainak alapul vételével, azaz kiépül a Duna 1811–1641 fkm szakaszán a VI/B és az 1.641–1.433 fkm szakaszán a VI/C vízi út. A hajóút folyamatos üzemeltetésének megoldása további járulékos előnyöket jelent társadalmi szinten:
➤ Az árvíz- és jéglevonulási viszonyok javulnak;
➤ A hajóút naprakész, biztonságos kijelölése megoldottá váljon;
➤ Folyamatos monitoring (mérő, ellenőrző és hírközlő) rendszerek működnek;
➤ Az üzemeltetés intézményi (jogi, gazdasági és szervezeti) feltételei megteremtődnek;
➤ A parti-szűrésű vízkivételek, valamint a vízbázisok védelme biztosítva van;
➤ A vízépítési műtárgyak (partfalak, hídpillérek stb.) állékonysága hosszú távon megmarad;
➤ A folyó-menti turizmus és a rekreáció célszerűen fejlődik.
A Duna további medersüllyedése megáll, az átlagos vízfelszín megemelését célzó munkák – mind a műszaki tervezés, mind a finanszírozás, mind a társadalmi elfogadottság területén – előtérbe kerülnek. Amikor sikerül elérni a társadalom jelentős többségének támogatását, a Duna többlépcsős duzzasztását célszerű megkezdeni. A megépítendő vízierőművek – az egyéb pozitív hatásukon túl – olcsó, tiszta megújuló energiát biztosítanának a gazdaság számára.
Mind a turizmus fejlesztése, mind a hajózás biztosítása érdekében a Tisza magyarországi szakaszán fejlesztésekre van szükség, ennek révén a térség gazdasági vonzereje megnövekszik. A fejlesztések terén azonban a Dunának – mint az egyetlen valóban nemzetközi vízi utunknak – prioritása van.
A hajópark fejlesztés területén:
➤ Magyar lobogójú hajók jelennek meg a nemzetközi turisztikai forgalomban;
➤ Növekszik a magyar lobogójú áruszállító flotta mérete, mind az összes hordképesség, mind a darabszám területén;
➤ Optimális megoszlás alakul ki a különböző árufélék szállítására alkalmas hajótípusok között (ömlesztett- és darabárus, konténerszállító, tartályhajó, személyautó szállító);
➤ A hajózás megjelenik a budapesti és az agglomerációs tömegközlekedési, valamint
➤ a Duna-menti városaink közötti belföldi személyszállításra alkalmas eszközként is.
A hajópark-fejlesztés finanszírozása tekintetében a „zöld kasszába” az egyes közlekedési ágak által a környezetterheléssel arányosan befizetett hozzájárulásokból az állam támogatást csoportosít át a hajóbeszerzésekre felvett hiteleknél kamattámogatás céljából, illetve különböző módon segíti a kedvező hitelkondíciók kialakítását.
Forrás: http://www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=26529
|
|