A Duna-Tisza-csatorna igaz története, cenzúra nélkül, okulásul!
Dátum: 2010. March 10. Wednesday, 15:38
Rovat: Vízügyek


Kedves Kollégák!

Korábbi cikkeimben is írtam már arról, hogy a "féligazságok" felérnek a "hazugsággal", még akkor is, ha az illetőnek nem is ez a szándéka!
Ennek illusztrálására mellékelem a választási kampány részeként, politikai indíttatású cikket, egy "300 éves álom"-ról.

A cikk írójának valószínűleg fel sem merült a fejében, hogy akaratlanul is, egy alapvetően nemzet-stratégiai, szakma-politikai kérdésből párt-politikai kérdést csinált, félrevezetve a kérdésben laikus közvéleményt, és mérhetetlen károkat okozva az országnak, a nemzetnek, de elsősorban az "elsivatagosodó" Duna-Tisza-közi Homokhátságban, ill. az alföldi tanyás-térségekben élőknek!

A dolog pikantériája éppen abban van, hogy a DTCS történeti előzményeit - szelektíven - a Lampl Hugó és Hallóssy Ferenc 1947-ben megjelent, "A Duna-Tisza csatorna" c. alapművéből veszi, de ennek ellenére téves megállapításokat tartalmaz!

A téma összetettebb, és bonyolultabb annál, és nem lehet az MSZP, vagy a Jobbik választási kampányának eszköze, játékszere!

Őseink e kérdést, ill. a kérdésre adandó válaszok kidolgozását annak idején szakemberekre bízták, akik akkori legjobb tudásuk szerinti összes számításba vehető alternatívát megvizsgáltak, és kidolgoztak, Kárpát-medencei összefüggések figyelembe vételével!

Nem rajtuk, hanem a magyar történelem alakulásán múlott (lásd: Trianon), hogy az elkezdett beruházás nem fejeződött be! A XXI. században, Európai Uniós tagságunk, és az időközben nyilvánosságra került tudományos, kutatási eredmények újból ráirányították a figyelmet e témára. A probléma közismert, a megoldás most már Európai dimenziókba került, csak élni kellene a kínálkozó lehetőséggekkel. (pl. egységes európai belvízi hajózóút-rendszer kialakítása, a Duna hajózhatóságának biztosítása, a Tisza nemzetközi víziúttá nyilvánítása, a magyar mezőgazdaság és élelmiszerfeldolgozás és értékesítés "helyzetbe hozása", stb.)

A klímaváltozással, a várható, és részben már érezhető víz-, energia-, élelmiszer-hiánnyal összefüggésben (Lásd. Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlásigénye, alföldi tanyástérségek villamosítási, ivóvíz-ellátási problémái, árvíz-belvíz-aszály szinte egyidejű jelenléte, stb.) már évtizedek óta létező, de a politikusok által "szőnyeg alá söpört" problémával állunk szembe, amelynek megoldása - ha tetszik, ha nem - elképzelhetetlen a Duna-Tisza-csatorna, a Csongrádi Vízlépcső, a Tiszaalpári tározó korszerűsített formában történő megvalósítása nélkül! A fentiek gazdaságos megvalósításához a Nagymarosi-, Adonyi-, és a Fajszi Vízlépcső időben és térben ütemezett megvalósítása is hozzájárulhatna! (lásd: Mosonyi Emil akadémikussal készült korábbi interjúk, cikkek, stb.).

A történelmi előzményekből, a DTCS műszaki-gazdasági megalapozását illusztrálására - ugyanabból a hivatkozott 1947. évi könyvből - mellékelek néhány terv-változatot, és a Gyóni / Dabas-térségi vízlépcsőt bemutató archív látképet.

Jó lenne, ha napjainkban, az "Európai Duna Stratégia / EDS", ill. a "Duna hajózhatóságának javítása" c. dokumentációk készítése, ill. a 20 éve húzódó, "Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer"-rel kapcsolatos magyar-szlovák vita lezárása mielőbb, hasonló korrektséggel, és a szakemberek bevonásával történne!

Ez azonban elképzelhetetlen szemlélet-, és paradigma-váltás, integrált, iteratív ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, komplex fejlesztés és finanszírozás (EU + hazai társfinanszírozás), valamint többcélú hasznosítás (vízvisszatartás, tározás, vízkormányzás, hajózás, árvízvédelem, vízenergia-hasznosítás, öntözés, vízi-, vízparti-, öko-, kerékpáros- turizmus, terület-, vidékfejlesztés, stb.) biztosítása nélkül!

A fentiek fokozatos, tervszerű, ütemezett megvalósítása folyamatos munkalehetőséget, foglalkoztatást jelent szinte valamennyi ágazat, szakma munkavállalói részére, bele értve a szakképzettség-nélküli "kétkezi munkásoktól" a felső-fokú végzettséggel rendelkező, kutatókig, tervezőkig, beruházókig, üzemeltetőkig, stb.

A politikusoknak is érdemes lenne ezen elgondolkozni, különösen ebben a válságos időszakban!

A fentieket egyúttal, Sólyom László Duna-Tisza-közi látogatásához, kiegészítésként, hiánypótlásként is szánom. (lásd: korábbi cikkem)


Baráti üdvözlettel:


Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

2010-03-03-Duna-Tisza-csatorna-Háromszáz éves álmot kerget a Jobbik és az MSZP

Duna-Tisza csatorna-CSATI-rövid története

Duna-Tisza csatorna-kivonat1

 

Duna-Tisza-csat-címlap0

Duna-Tisza-csati_Taksony_01akép1

Duna-Tisza-csati_Taksony_02kép1

Kép1-Duna-Tisza-köze-DTCS-alternatívák-rétegvonalas-térkép

Kép1-Kárpát-medence-víziúthálozata-térkép

Kép2-Duna-Tisza-köze-DTCS-magasvezetésű-alternatívák-rétegvonalas-térkép

Kép3-Duna-Tisza-köze-DTCS-elfogadott-alternatíva-rétegvonalas-térkép

Kép4-Duna-Tisza-köze-DTCS-mélyvezetésű-alternatívák-rétegvonalas-térkép

Kép5-Duna-Tisza-köze-DTCS-Gyón-Dabas-Vízlépcső-távlati kép1

Kép6a-Duna-Tisza-köze-DTCS-elfogadott-alternatíva-térkép

Kép6b-Duna-Tisza-köze-DTCS-elfogadott-alternatíva-térkép

Kép6c-Duna-Tisza-köze-DTCS-elfogadott-alternatíva-térkép

Taksony köszönti a 60 éves CSATI-t1

Tisza-Csongrádi Vízlépcső-tanulmány-2008-09-MK

Tisza-Csongrádi Vízlépcső-tágabb térsége-OTrT-DARSP

 







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1484