Európai Duna (Régió) Stratégia magyar és bajor, osztrák, szlovák, bolgár, román
Dátum: 2010. January 08. Friday, 04:59
Rovat: Vízügyek


Európai Duna (Régió) Stratégia magyar és bajor, osztrák, szlovák, bolgár, román módra

Kedves Kollégák!

Elmúltak az ünnepek, jönnek a munkás hétköznapok.

Vajon mit hoz ez az Újév?

Lesz-e szemlélet-, és paradigmaváltás Magyarországon, és a Lisszaboni szerződés aláírását követően, az Európai Unióban is?

Mikor számít majd a vízenergia "megújuló"-nak, és a hajózás "környezetbarát" közlekedési módnak, kis Hazánkban?

Az integrált tervezés, a komplex fejlesztés és a többcélú hasznosítás gyakorlata mikor nyer "polgárjogot" Magyarországon?

Megannyi kérdés, egyelőre megválaszolatlanul, miközben a magyar EU elnökség ideje vészesen közeleg!



Az EU által kezdeményezett "Európai Duna Stratégia / EDS" magyar
értelmezésben már "Európai Duna Régió Stratégiára / EDRS" változott, amely
"makro régió" területi lehatárolása olyan "rugalmas", hogy a tervezési
feladatok egyre inkább távolodnak a Dunától, és a területfejlesztés
általános, nehezen megfogható "vízeire eveznek", kikerülve a Duna-vízgyűjtő
vízkészletgazdálkodási, árvízvédelmi-, vízenergia-hasznosítási-, hajózási-,
vízi-, vízparti turizmus-fejlesztési, mezőgazdasági-, öntözési-,
vidékfejlesztési-, stb. komplex problémakörét, a Bős-Nagymarosi
Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, a Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének
végrehajtásával kapcsolatos, 2009. év végén lejárt határidejű feladatok
végrehajtását. 


 


A fentiek illusztrálására mellékelem a 2009.11.27-én kelt, az EU
Spanyol-Belga-Magyar Elnökség programját, a készülő EDS-el kapcsolatos
előzetes észrevételeinket.


 


A fentiekkel szöges ellentétben, emlékeztetőül a Duna hajózási szűk
keresztmetszeteit éritően, a felettünk levő, bajor, osztrák, ill. alattunk
levő bolgár, román szakaszán megvalósult, konkrét, ill. folyamatban és
tervezés alatt levő, komplex, többcélú vízlépcső beruházásairól néhány
képet, tervet, videó-felvételt.


 



 


És mi történt közben a Duna magyarországi szakasza kíváló adottságainak
hasznosítása érdekében, az elmúlt évtizedekben, a szavakon, a siránkozáson,
a másokra mutogatáson, az igazi problémák reális megoldását kikerülő,
kormányzati szinten koordinálatlan, átláthatatlan "tengernyi"
tanulmányterven, vizsgálaton, koncepción, felesleges előterjesztéseken,
pótcselekvés-sorozaton, egymást érő konferenciákon kívül?


 


Érdemes lenne megkérdezni a dunai hajósokat (a magyarokat is, akiknek nagy
része már - a hazai hajógyártás, és a MAHART szétverése óta - idegen lobogó
allatt hajózik!), a Nemzetközi Duna Túrákon / TID évente résztvevőket, a
Római-parti telektulajdonosokat, a Budapesti Nemzetközi és Belföldi
Hajóállomást árvíz idején felkeresőket, a Lágymányosi-, a Dunaföldvári-híd,
stb. környékén zátonyra futott "hajó-szerelvények" szemlélőit, és a
mentésben résztvevőket, stb.


 


Végezetül az EU SP-B-H Elnökség "Trió-programjá"-hoz fűzött - fent
hivatkozott - észrevételeink röviden az alábbiakban foglalhatók össze:


 



2009.11.27. EU SP-B-H Trió-program.
Éghajlatváltozás, energiabiztonság, Európai Duna Stratégia / ED(R)S,
statisztika, kkv-k, turizmus (horizontális – munkahelyteremtés, növekedés,
stb.), kultúra, sport, mezőgazdaság, vidékfejlesztés, infrastruktúra-,
szállítás-, közlekedés-fejlesztés, fenntartható vízgazdálkodás, megújuló
energiák hasznosítása, oktatás, képzés, K+F+I, stb.
 

Megjegyzés:

 

-       

az éghajlatváltozással kapcsolatos
Koppenhágai Klímacsúcsot (COP15) előre sikeresnek minősíti, miközben
semmiféle konkrét megállapodás, egyezmény nem született! (Sokan kudarcnak
minősítik!)

-       

a megújuló energiák között a
vízenergia nem szerepel!

-       

a turizmust csak „ágazat”-ként említi,
ugyanakkor a horizontális kapcsolatait részletesen felsorolja, és ezzel
egyúttal - a konzekvenciák levonása nélkül - dokumentálja a turizmus
„ágazatközi-, tárcaközi-, nemzetközi” jellegét!

-       

a közlekedés-fejlesztésen belül a
közúti-, légi-, tengeri-közlekedés szerepel csak kiemeltként, a belvízi
hajózást (NAIADES) csak „figyelemmel kíséri!? Az Európai Duna Stratégia /
EDS keretében a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerrel kapcsolatos Hágai
Nemzetközi Bíróság ítéletének végrehajtásáról egy szó sem esik!

-       

Az EU a tervezési folyamat keretében a
szakpolitikák integrálását, a döntéshozatali eljárás korszerűsítését,
demokratikusabbá és átláthatóbbá tételét, stb. tűzték ki célul, amellyel
egyetértünk, és támogatjuk!


 


 


Hát így néz ki az elmélet a szavak szintjén, és a gyakorlat a valóságban!


 


Baráti üdvözlettel:

--

Péteri László

okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd

ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-

idegenforgalmi szakértő



mobil: 06 30 319 2033

 

2009-11-27-EU-SP-B-H-trioprogram[1]Duna-EDS

2010-01-05-Észrevételek az Európai Duna Régió Stratégiához

2010-01-06-Bányai István-Vízenergia-BG-R-2-Dunai vízlépcsőépítés

 

 







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1352