Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Reális Zöldek írták 2018-ban: A forró drót lehűlése
MédiaAz Antal kormány tervében nem szerepelt a villamos energia iparág privatizációja. A villamos energia iparág privatizációjáról a Horn kormány olyan módon döntött, hogy a rendkívüli privatizációs bevételt teljes egészében az államadóság törlesztésére fordítja.

Valójában a privatizációs bevételnek csak töredékét mintegy egyötödét fordították az államadóság törlesztésére.

A hivatalos jelentések szerint 1995. év végén 463 milliárd Ft. privatizációs bevétel keletkezett a villamos energiaszektor eladásából. Ebből a summából 150 milliárd forintot az 1995. évi, 100 milliárdot a 1996. évi költségvetés kapott. Államadóság törlesztésére a Magyar Nemzeti Banknak, mindössze 93 milliárd forintot jutott, míg 120 milliárd forint az ÁPV Rt.-nél maradt.

A villamos energia iparág lehűlése a 80-as évek elején kezdődött. A lehűléshez a hideg levegőt a Nemzeti Bank fújta az ágazatra.

1983-ban a Nemzeti Bank vezetői, 64 millió dollár világbanki hitel felvételét erőltették rá a Magyar Villamos Művekre, annak pótlására, hogy alaperőmű építésére már nem tellett a büdzséből.

Az egész akciónak az volt a hátul ütője, hogy a hitelt csak meghatározott fejlesztésekre volt mód felhasználni, erőműépítésre nem. A végrehajtható fejlesztések ahhoz voltak hasonlatosak, mintha a Trabant, vagy Wartburg gépkocsi tulajdonosa járgányára ABS fékrendszert, vagy 250 km/óra végkitérésű sebességmérőt szerelt volna fel. A hitel valójában „be se jött” az iparágba, külföldi szállító cégek zsebébe jutott. Valójában a hitel mögött a liberalizálj, privatizálj, deregulálj elveket megvalósítani szándékozó globális hatalom képviselői voltak, azok a pénzügyi körök, amelyek akkor a hazai bank szférába, mára a hazai villamos energetika jóformán valamennyi szegmensébe is, beépültek. Azóta is egyetlen cél vezérli az iparágba beépült érdekcsoportokat, minél több extraprofitot vigyenek ki az országból. Miközben a magyar állam tulajdonosi jogait érvényesítő társaságoknál negatív eredmény képződik, ezzel szemben az áramszolgáltatóknál 130, az erőműveknél 110 Mrd Ft nyereség adódott. (lásd: Reális Zöld valóság, 2003. évi őszi szám)

A VB hitel egy része humánpolitikai célra fordítódott. Káderek tengerentúli képzése indult be. Rövid időn belül „kiválasztott- szakemberek” sora utazott a tengerentúlra, kapott képzést a szabad villany piac közgazdasági „tudományából”. Az újonnan képzett káderek beépültek az energetikai irányítás jóformán valamennyi intézményi rendszerébe, az állami, az iparág és vállalati irányítás különböző szintjeibe, sőt a villamos energia iparág területén működő civil egyesületekbe is. Természetesen nem mindenkit sikerült az iparágban megfertőzni a tengeren túli eszmékkel, voltak olyan vezetők is, amelyeket nem, de velük még az volt a baj, nem igazán ismerték a villamos energia iparág múltbéli gazdálkodását, így nem volt tiszta jövő képük, azon túlmenően, hogy gázturbináké a jövő szlogent tették a jövő erőműépítés középpontjába.

Az 1994-es választásokat követően az iparág új/régi vezetői eladósorba helyezték a villamos energia iparágat, majd megtörtént a privatizáció. Valójában a villamos energia iparágban nem is privatizációra került sor, magyar állami vagyonból, más államok vagyonába került az iparág jelentős része.



Napjainkban a nemzetközi tőke Magyarországon privatizáció folytatását altatja. Új piacokat nem a „honi versenyben”, hanem elsősorban a volt szocialista országokban a villany szektor privatizációja során kívánnak szerezni.

Idehaza az érdekcsoportok az immár tíz éves nemzetközi múltra visszatekintő liberalizált villamos energia-piac bevezetésének felgyorsítása érdekében lobbiznak.

Piaci versenyt hirdetnek a villany termelés és eladás területén egyaránt, ami valójában képtelenség.

A hazai erőművek (Trabant/Wartburg) sem egymás között, sem az importtal nem versenyképesek. Az eladás területén pedig már annyira maguk alá gyűrtek az áramszolgáltatók a fogyasztói területeket, hogy legfeljebb arra kell ügyelniük, mértékkel vigyenek ki az országból extraprofitot.

A reális zöldek tisztában vannak azzal, hogy momentán a szabad piac bevezetésével szemben nem lehet szembe menni.

Az iparág megfertőzése a szabad piaci eszmékkel ugyanis olyan sikeresnek bizonyult, hogy a konzervatív gondolkodású energetikusokat tömörítő civil szervezet vezetői ma, hangosabbak a liberális áram piac bevezetése mellett, mint az Magyar Energia Hivatal, tengerentúl továbbképzett közgazdásza.

A reális zöldek az állam szerepének újragondolását javasolják a villany piac területén.

Az állam szerepének újra gondolásának a jelét véltük felfedezni az energetikai kormányzatnál is. A gazdasági tárcát az év elején új energia politikai koncepció elfogadása foglalkoztatta. Mára a tárca évi eleji lendülete leállt, gyanítjuk azért is, mert a tárca képtelen a lényeges kérdéseket a lényegtelenektől elválasztani, mint számosan mások is, akik véleményüket a villany piac kérdésében megjelenítik.

A „forró drót” lehűléséhez a hazai zöldek is lihegték a hideg levegőt.

A Duna Kör emlőin felnőtt zöldek a prédikálószéki tározós és a Bős-nagymarosi vízerőművel szembeni fellépésükkel lényegében azoknak az „eszközök” megépítését akadályozták meg, amelyekkel nemzeti energia politika érvényesítésére ma némi lehetőség lenne.

A Duna- körösök működése tetemes gazdasági kárt is eredményezett az iparágnak. A vízlépcsőből való magyar kihátrálás következtében, 1992-2002 között az iparágnak 500 milliárd forint árbevétel negatívuma keletkezett.

A jelentős gazdasági kár ellenére Medgyessy kormány változatlanul lemond Magyarországot a vízlépcsőből jogosan megillető villanyról, és úgy tűnik az állam szerepének átgondolásával is várat magára.

A kormány lemond a vízlépcső villanyról, miközben egyre többen képtelenek a közüzemi számlájukat fizetni. Ideje lenne, ha a kormány felismerné, hogy a meglévő szociális feszültségek jelentős része hibás energia politikára vezethető vissza. Nagymaros elmúlt tízévi termeléséből, akár egy éven keresztül minden magyar állampolgár ingyen juthatott volna villanyhoz.

A teljes képhez tartozik, hogy a villamos energia iparág vezetői is tétlenül szemlélték Nagymaros bontását a 90-es évek elején. Nagymaros mellett az iparág sem álltak ki, ugyanakkor gázturbina építésére újabb VB hitelt vett fel, „a gázturbináké a jövő” jelszó jegyében. A környezet védelme szempontjából sem kedvező szituációt, hogy iparág 150 MW-os vízerőmű bontását nem ellenzi, miközben 150 MW-os gázturbina építésére hitelt vesz fel, a reális zöldek jelezték a Világ Banknak ( lásd: Reális Zöld alternatíva, 1995. jún-júl szám). A VB azt tanácsolta a jelezzük az ellentmondást az MVM vezetőinek. A VB tanácsát megfogadtuk, az iparág élén lévő perc emberekről javaslatunk azonban lepergett, az egyéni gazdasági érdekek az iparági, nemzeti érdek fölé kerültek, az iparági vezetők értékítéletében.

Nagymaros érdekében a politikusoknál is hiába lobbiztunk. Az eredménytelenség leginkább azzal magyarázható, hogy a rendszerváltozást követően, vagy ahogyan a reális zöldek fogalmaznak a gatyacserét követően mintegy 200 parlamenti képviselő a Duna- Kör támogatásával jutott mandátumhoz.

A Duna – Kör támogatásával mandátumhoz jutott képviselők gyakorlatilag valamennyi frakciójában ott voltak, és sokan közülük még ma is ott ücsörögnek a T. Ház padsoraiban.

Bíztató a jövőre nézve, hogy Nagymaros melletti lobbizásunknak már eredménye is született. Előre lépésnek tartjuk, hogy az Országgyűlés 2003-ban kénytelen volt ismételten elismerni az 1977 megkötött szerződést. Az Országgyűlés civil szervezetünk nyomására 2003-ban kénytelen volt a régi rangjába visszahelyezni a vízlépcsőszerződést. A szerződés eredeti rangjának 2003-ban az Országgyűlés által történt visszaadásában az a groteszk, hogy a Vízlépcső Szerződés restaurációjára a Medgyessy kormány működésének idején került sor. Ismert, hogy 1989-ben Németh Miklós kormánya végleg leállította a nagymarosi építkezést, az a kormány állította le a nagymarosi építkezést, amelynek miniszterelnök helyettese Medgyessy Péter volt, és miniszterelnöke Németh Miklós, azaz két bankár –közgazdász, állt a kormány élén.

Elvártuk volna a „két szakembertől” még 1990-ben, hogy a vízlépcső építésére felvett osztrák hitellel elszámolnak, miután az építkezést véglegesen leállították.

A nagymarosi építkezésre felvett hitellel való elszámolás még várat magára.

A reális zöldek felszólítják az üvegzseb törvényt felügyelő politikai államtitkárt Keller Lászlót, vizsgálja ki a nagymarosi építkezésre felvett osztrák hitel sorsát, és a vizsgálat eredményéről a reális zöldeket és a nyilvánosságot tájékoztassa.

Németh Miklós, 1990-ben ugyan képviselőként tájékoztatta a Magyar Országgyűlést Magyarország adósságállományáról, de a nagymarosi építkezésre felvett egy milliárd dollárt nem említette meg. A kormány figyelmébe ajánljuk. Az általunk elfogadott szabály szerint megbukik az a kormány, amely az alsó vízlépcsőt nem építi fel. Szabályunk eddig még minden választás alkalmával igazolódott, és ez nem semmi!

Amennyiben Keller államtitkár tenni kíván az MSZP 2006-évi választási győzelméért, jobban teszi, ha a nagymarosi pénz felhasználásának vizsgálatát megkezdi.

Juhos László

(forró drót a Villamosenergia-Ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége által kiadott lap címe)





Közlemény

A Reális Zöldek Klub követeli, hogy a Kormány ne térjen el a programjában megígért privatizációs stratégiától



A kormány a „CSELEKEDNI, MOST ÉS MINDINKIÉRT!” című programjában megígérte a privatizációt ésszerűen és gyorsan lezárja és a fennmaradt állami vagyont az állami feladatok színvonalas ellátásának, a szolgálatába állítja. Azt is ígérte a kormány, hogy a privatizáció nem válhat a politikai hatalomgyakorlás eszközévé és az államháztartási törvény kijátszásával a költségvetés csatornájává.

Draskovics Tibor, pénzügyminiszter által szorgalmazott további állami vagyon leépítés nem a kormányprogram szellemében fogalmazódott, hanem annak privatizációs politikának a folytatása, amelyet 1995-ben Medgyessy Péter, a Magyar Befektetési és Fejlesztési Bank Rt. elnök -vezérigazgatójaként a Horn kormánynak javasolt, és amelyet a Horn –kormány nem

volt hajlandó véghezvinni, mert nem volt összeegyeztethető szociális piacgazdaság eszméivel.

A Reális Zöldek Klub felszólítja a Kormányt, hogy ne térjen el a programjában rögzített privatizációs stratégiától, mert ezzel minden lehetőségét elveszti, hogy betöltse a gazdasági növekedést erősítő szerepét, esélyteremtő – esélykiegyenlítő feladatát.

A Reális Zöldek Klub, emlékeztet arra, hogy kiszámítható állami szabályozások ellenére a gazdasági szereplők eddig is a magyar gazdaságpolitika hatásosságát nagymértékben rontották azzal, hogy a mindenkori kormányintézkedésekre nem racionálisan reagálnak, hanem megpróbálják azt saját érdekükben kijátszani.

Minden fajta állami beavatkozás a gazdaságba hatástalan maradhat, és az egyensúlyi helyzet megbomlása következhet be, amennyiben a Draskovics Tibor pénzügyminiszter által javasolt privatizációt a Kormány végre hajtja.

Budapest, 2004. augusztus 7.
Juhos László, elnök



Dátum: 2020. December 19. Saturday, 08:59 Szerző: realzoldek
 
Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Média
· Írta: realzoldek


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Média:
Zátonyra futott a Dunán Visegrádnál, és Pilismarótnál, magyar vizeken, két német

 
Cikk értékelése
Átlagolt érték: 0
Szavazat: 0

Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz

 
Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

 Küldd el levélben! Küldd el levélben!

 
Kapcsolódó rovatok

Média



Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.21 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::