|
|
|
|
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői |
|
|
|
|
|
|
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői |
|
|
|
|
|
|
|
Zöld Válasz |
|
|
|
|
|
Elnökségi meghívó 2016. január 15. |
|
|
|
|
|
|
|
Dr. Tombor Antal úr véleménye az ELEKTROTECHNIKÁBAN |
|
Dr. Tombor Antal úr véleménye az ELEKTROTECHNIKÁBAN a 2020/5-6 számban az E- mobilitásról megjelent írásokról
A két cikkel kapcsolatban a rövid véleményem, hogy mindkettő alapos és korrekt módon tárgyalja villamos hajtású járművek használatával járó jó, és kevésbé jó hatásokat.
Minkét cikkben közös a jelenleg használt villamos hajtásokkal kapcsolatban:
- A jelenlegi energia mixel előállított villamosenergiával működő villamos hajtások CO2 kibocsájtása globálisan nagyobb, mint a modern robbanó motoros hajtások CO2 kibocsájtása. Sok az eltárés a szakértők véleményében. Példaként említem a német Institut für Weltwirtschaft (IfW) intézetet, aki számos a témával foglalkozó kutatást elemezve arra a következtetésre jutott, hogy a villamos hajtások globális CO2 kibocsátása mindaddig meghaladja a robbanó motorok kibocsájtását, amig az energia mixben a fosszilis termelők aránya 20 % felett van. Ennek fényében érdekes megemlíteni, hogy az Európai Bizottság prognózisa szerint még 2050-ben is 40% felett lesz az európai energia mixben a fosszilis tüzelő anyagot használó erőművek aránya.
- A villamos hajtások lokális károsanyag kibocsájtása, hang terhelése lényegesen kisebb mint a robbanó motoroké.
Dr. Farkas Csaba cikkéhez:
- A villamos hajtású közlekedés jelenleg olyan drága, hogy a nagyvolumenű elterjedéséhez támogatásra van szükség. Ez egy piaci versenyben legalább is érdekes .
- Az akkumulátor töltés teljesítmény igényének tárgyalása valós helyzetet ad. Ebből levonható az a következtetés, hogy a villamos hajtások nagyobb mértékű elterjedése miatt impozáns hálózat fejlesztésre, és erőműi kapacitás bővítésre lesz szükség. Ezzel kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy a már hivatkozott IfW szerint Németországban 2018.-ban 630 milliárd Km volt a futás teljesítmény (Kraftfahrt- Bundesamt), átlag 100 km-re 15kWh energiát vettek figyelembe, így a teljes villamos hajtásra átállva 95 TWh igénnyel kell számolni. Ehhez 50 %-os kihasználási óraszám mellett kb. 21000 MW többletkapacitásra van szükség. Elgondolkodtató.
- A jelenlegi tároló kapacitást biztosító lítium bázisú akkumulátorok ára jelentősen csökkent az elmúlt 8 évben. Ugyanakkor még mindig túl drága. Ez így igaz! A jövőbeli lítiumos akkumulátorok árát növelheti a korlátos készletek csökkenése, a bányászati helyszínek politikai kockázata, valamint egyes ritka fémek, mint kobalt árának drámai növekedése.
Dr. Gács István cikkéhez:
- A hazai adatokon alapuló számítások bemutatják, hogy a hazai energia mix-el a villamos hajtás SO2, és NOx kibocsájtása nagyobb, mint robbanó motorok esetén. Egyet értek ezzel.
- Az 5. táblázatban bemutatott élettartam ciklus rendkívül kicsi. Csak nagyságrendileg nézve ha minden 100 km-re jut egy töltés-kisütés, akkor pl. 1000 db. élettartam ciklus esetén 100.000 km után lehet az akkumulátort cserélni? Ez egy kicsit drágának tűnik, nem is beszélve az ilyen készülékek újra felhasználási, esetleg megsemmisítési költségeiről.
A saját véleményem:
Nem az a kérdés, hogy a villamos hajtású járművekkel lecserélik-e a robbanó motoros erőforrásokat, hanam az hogy mikor?
A jövőben ezt a kérdést a károsanyag kibocsájtás „mentes” tárolási rendszerek fogják eldönteni. Ez lehet a hidrogén, vagy a világméretű fejlesztések eredményeképpen megvalósuló más technológiák.
Tombor Antal
|
|
Dátum: 2020. July 31. Friday, 20:40 Szerző: realzoldek |
|
|
|
|
| |
|
Átlagolt érték: 0 Szavazat: 0
|
|
|
|
|
|
|
Kapcsolódó rovatok
|
|
|
|
|
|
Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.
Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu
PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Oldalkészítés: 0.23 másodperc
:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::
|