Adalék a Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv VGT3 vitaanyagához |
|
A Tisza hajózhatóságának, árvíz-védelmének biztosítása? Kormányprogram alapján indul a Tiszán a "Nyaralóhajózás"!
Adalék a
Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv VGT3 vitaanyagához. A Tisza hajózhatóságának,
árvíz-védelmének biztosítása? Kormányprogram alapján indul a Tiszán a
"Nyaralóhajózás"!
Tájékoztatásul, ill. a VGT3 vitaanyagával kapcsolatos
észrevételeink és jobbítószándékú javaslataink (lásd: http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1838 )
kiegészítéseként, mellékelten küldöm a
Tiszán, a Bodrogon és a Keleti-főcsatornán, I. majd II.
ütemben - kiemelt kormányprogramként - beinduló, a francia "Nicols"-cég
hajóival történő, "Nyaraló-, Lakó-, Üdülő-hajózásra"
vonatkozó, legfrissebb híreket, információkat, abban
a reményben, hogy elhárulnak azok az akadályok (Tiszalöki
hajózsilip rekonstrukciójának, ill. a későbbiekben a
Csongrádi Vízlépcső - korszerűsített formában - történő
befejezése, a Felső-Tiszáról érkező uszadékok, PET-palackos
szennyezések, a part-menti területek rendbe tétele, a
kikötési lehetőségek kulturált feltételek melletti
biztosítása, a folyók-menti kerékpárút-hálózatok (EuroVelo
EV-11. sz. és kapcsolódó szakaszok kialakítása, stb.) és
eloszlanak azok az aggályok, amelyek a Tisza szeszélyes,
ingadozó vízjárásával, valamint a hajóvezetői jogosítványok
és helyismeret-nélküli hajóvezetéssel függnek össze!
Ezeknek az
aggályoknak az előzménye a "CroisiEurope" francia
folyam-, és tengerhajózási cég legkisebb,
és csak 70 cm merülési mélységű (!!!), "Victor
Hugo" szállodahajójának
2004. évi próbaútja (Robert Weinberger
kapitány!) - Budapestről
a Dunán, majd Titeltől Tokajig a Tiszán oda és vissza, 9-9
napos program, on-line foglalással - már
annak idején felhívta a figyelmet a dunai-,és a tiszai
hajózás, a zsilipelés, és a kikötés nehézségeire, a vízi-,
és vízparti infrastruktúra hiányosságaira, a Csongrádi
Vízlépcső hiányára, a Tiszalöki hajózsilip meghibásodására,
stb.! (lásd: http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=293,
stb.) Ez utóbbi problémára előzetesen - még a 2004.
évi próbaút előtt - írásban felhívtuk, az akkor még létező
Országos Idegenforgalmi Hivatal / OIH nevében, az illetékes
minisztérium figyelmét, ill. kértük a miniszterelnök
személyes segítségét is, a téma nemzetközi jelentőségére
való tekintettel! Nem sok sikerrel!
De az elmúlt évektől kezdve, mintha - szép csendben, a
médiától nem zavartatva (!) - elindult volna néhány pozitív
kezdeményezés a Rába, a Szigetköz, a Duna és a Tisza-,
valamint a Körösök-, és a Sió-mentén, stb. is, a
vízügyek területén! (Kisvízerőművek, hallépcsők/ halutak,
árvízvédelmi rekonstrukciók, Mosoni-Duna torkolati
műtárgyai, Tassi-zsilip, Tiszalöki hajózsilip
rekonstrukciója, a Felső-Tiszáról érkező uszadék-szennyezés
elleni védekezés, stb.) Vannak azonban sajnos, olyan
területei is a vízügynek, ahol évtizedek óta csak
"helyben-járás" tapasztalható. Nevezetesen:
Az Európai
Unió Duna Régió Stratégiája EUDRS keretében ismét felmerült
a Tisza nemzetközi vízi-úttá nyilvánításának, és az
ICPDR-tól független, önálló, Nemzetközi Tisza Bizottság
létrehozásának - Szolnoki székhellyel történő -
szükségessége! Az előbbire korábban jóváhagyott
kormányprogram is volt, az utóbbival kapcsolatban több hazai
és nemzetközi konferenciára, nyilatkozatra (lásd:
2010.02.16. Bécs, ICPDR-ITRBMP-5 Tisza-menti ország,
2011.3.30. Szolnok, "Tisza Nyilatkozat") is sor került, de
időközben - mindkettő a feledés homályába merült!
2004-től
mostanáig - kellő politikai akarat, és támogatás mellett -
bőven lett volna idő a felkészülésre!
Remélhetőleg most, a VGT3 keretében
a fentiekben jelzett
- tipikusan több ágazatot, alágazatot érintő - és integrált
tervezést igénylő, komplex fejlesztést és többcélú
hasznosítást biztosító - problémák javasolt, és
nemzetgazdasági szempontból leggazdaságosabb megoldási
lehetőségei nem kerülik el, sem a politikai döntéshozók, de
főleg nem a döntés-előkészítők figyelmét!
--
Az alábbi képre kattintva a mellékleteket le kell tölteni és kibontani!
|
|
Dátum: 2020. May 29. Friday, 17:35 Szerző: realzoldek |
|
|
|
|
| |
|
Átlagolt érték: 0 Szavazat: 0
|
|
|
|
|
|
|