Felkért szakértő véleménye Fichtinger Gyula, OAH főigazgató úr, Juhos László elnöknek küldött válaszáról.
Az OAH Paks-2 Duna víz hűtésével kapcsolatos állásfoglalásához néhány
megjegyzést kívánok fűzni gondolat ébresztőként.
Megállapítják, hogy a biztonsági hűtővíz ellátás a Duna extrém alacsony szintje
mellett is biztosítható, tehát a nukleáris biztonság rendben van. Kijelentik azt
is, hogy a kisvízszint az termelés-biztonsági és környezetvédelmi problémát
okozhat, de ők csak a hűtővíz technológia megfelelőségét vizsgálják a létesítési
engedélyeztetés során, a megoldás költségeivel és finanszírozásával nem
foglalkoznak.
A hűtővíz problémának véleményem szerint legalább két aspektusát kell vizsgálni.
Egyik a Dunából kinyerhető hűtővíz mennyisége, pontosabban térfogatárama, a
másik pedig a Duna víz hőfok korlát tarthatósága.
Extra alacsony vízszint esetén a Duna vízhozama néhány száz köbméter
másodpercenként, ami összemérhető Paks-1 és Paks-2 névleges üzemhez tartozó
összes vízigényével. A biztonsági hűtővíz rendszerek vízigénye ennél egy
nagyságrenddel kisebb, tehát az valóban kinyerhető a Dunából extra alacsony
vízszint esetén is, tehát a nukleáris biztonság ebből a szempontból valóban
rendben van és rendben lesz Paks-2 belépése után is.
A villamos-energia termelő körfolyamathoz azonban Paks-1 és Paks-2 együttes
üzeme esetén extra alacsony vízszintnél már nem nyerhető ki a szükséges
vízmennyiség. A blokkokat ilyes esetekben le kell terhelni, sőt esetleg le is
kell állítani, ami azonban igazából csak termelés-biztonsági probléma.
A másik aspektus a Duna hőfok korlát tarthatósága. A hőfok korlátot az elmúlt
időszakban alacsony vízszint és magas hőmérséklet esetén csak úgy tudták tartani,
hogy Paks-1 blokkjait leterhelték. Ez a helyzet Paks-2 belépésével nyilvánvalóan
tovább romlik, de a hőfok korlát az eddiginél lényegesen nagyobb leterheléssel
továbbra is tartható lesz. Az OAH anyagban szereplő környezetvédelmi probléma
tehát a blokkok leterhelésével szintén kezelhető. Nyilván erre utal az OAH a
termelés-biztonsági probléma említésekor.
Tehát igazából sem a villamos-energia termeléshez szükséges hűtővíz mennyiség
hiánya, sem pedig a Duna hőfok korlát tarthatósága nem nukleáris biztonsági,
hanem csak termelés biztonsági probléma, mivel a blokkok leterhelésével, illetve
extra alacsony vízállás esetén a blokkok leállításával mindkettő kezelhető.
Ad abszurdum létesülhet tehát két új biztonságos leállított blokkunk? Kérdés
azonban, hogy a leállított blokkok mennyire biztonságosak? A Paks-1-es
biztonsági rendszerek üzem közbeni karbantartásának indoklásakor az OAH
szakemberei megemlítették, hogy leállított blokkon nagyobb a nukleáris kockázat,
mint az üzemelőn. Ez józan ésszel és józan logikával ugyan nehezen fogadható el,
de ha esetleg mégis úgy lenne, akkor hogyan engedélyezhetnék olyan blokkok
létesítését, amiket a hűtővíz hiánya, vagy a környezetvédelmi előírások
betartása érdekében esetleg le kellene állítani, ami növelné a nukleáris
kockázatot?! Vagyis nemcsak a termelés biztonság kerülne veszélybe, hanem a
nukleáris biztonság is?! Akkor hogy is van ez, talán a 22-es csapdája? Vagy
esetleg mégis az üzemelő blokkon nagyobb a nukleáris kockázat? Akkor pedig
hogyan engedélyezhették Paks-1-nél a biztonsági rendszerek üzem közbeni
karbantartását?
Dr. Nagy Tibor
Tisztelt Juhos László Úr!
Köszönettel megkaptuk levelét.
Főigazgató úr válaszát pirossal szedve találhatja az adott részekhez kapcsolódva.
Tisztelettel:
Körmendi Gábor
tájékoztatási felelős
Országos Atomenergia Hivatal
Külső Kapcsolatok Főosztály
1036 Budapest, Fényes Adolf utca
4.
Pf. 676, H-1539 Budapest
mobil: +3620 560 0984
telefon: +361 436 4863
Fichtinger Gyula úr
főigazgató
Tisztelt Főigazgató
úr!
A 23-án sorra került
sajtótájékoztatón a KNPA pénzek felhasználásának a kérdését felvetettem.
Kérdésem azt is érintette, hogy ki
döntötte el 2019-ben az alapból felhasznált 15 milliárd sorsát és ki ellenőrzi
annak tényleges felhasználást. Lásd
lejjebb.
Az idő rövidsége
okán kérdésem nem terjedt ki, az AKADÉMIA példájára, amely ügy megoldódott.
Palkovics László
miniszter úr felismerte, hogy a kutatás irányító és kutatási összegek
felhasználója nem lehet ugyan az a intézmény.
Tisztelettel
kérdezem, hogy az alábbi összeállítás
érvényben van?
Nincs.
A
Központi Nukleáris Pénzügyi Alappal az ITM miniszter rendelkezik
a KNPA
kezelő szerve az Innovációs és Technológiai Minisztérium
Az ITM
megvizsgálja, és egyetértése esetén a KNPA Szakbizottság
előzetes állásfoglalásával együtt jóváhagyásra az ITM miniszter
elé terjeszti a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapból
finanszírozandó tevékenységek közép és hosszú távú terveit, és
ezek részeként a befizetési kötelezettségekre vonatkozó, az RHK
Kft. által előkészített javaslatokat.
Az
atomerőmű befizetésének éves mértékét a központi költségvetésről
szóló törvény határozza meg a fenti kötelezettségek
figyelembevételével.
A KNPA
javára történő befizetés forrását a központi költségvetés
biztosítja a működtető intézmény éves költségvetésében.
Az
Alap felhasználására közép és hosszú távú tervet (egészen a
nukleáris létesítmények leszereléséig), és éves munkaprogramokat
kell készíteni. Ezek előkészítése az RHK Kft. feladata. A közép
és hosszú távú terveket évente felül kell vizsgálni, és szükség
szerint aktualizálni kell.
A
KNPA Szakbizottság tagjai a következő feladatokat ellátó
miniszterek és szervezetek vezetői által delegált egy-egy
képviselő:
a) az
ITM miniszter,
b) az
államháztartásért felelős miniszter,
c) az
energiapolitikáért felelős miniszter,
d) a
rendészetért felelős miniszter,
e) a
környezetvédelemért felelős miniszter,
f) az
egészségügyért felelős miniszter,
g) a
katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter,
h) az
állami vagyonnal való gazdálkodás szabályozásáért felelős
miniszter,
i) a
közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért
felelős miniszter,
j)a
Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnöke,
k)az
OAH főigazgatója,
l) a
Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat elnöke,
m)a
paksi atomerőmű kapacitás-fenntartásáért felelős tárca nélküli
miniszter.
(3) A
KNPA Szakbizottság munkájában állandó jelleggel, tanácskozási
joggal vesznek részt a következő feladatokat ellátó miniszterek
és szervezetek által delegált képviselők:
a) az
MVM Paksi Atomerőmű Zártkörűen Működő Részvénytársaság,
b)a
Paks II. Atomerőmű Zártkörűen Működő Részvénytársaság,
c) a
Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Nonprofit Korlátolt
Felelősségű Társaság,
d)az
Energiatudományi Kutatóközpont,
e) a
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Nukleáris
Technikai Intézete,
g)az
országos tisztifőorvos,
h)az
oktatásért felelős miniszter.
(4)
Az OAH felügyeletét ellátó miniszter (ITM) képviselője egyben a
KNPA Szakbizottság elnöke.
„A
KNPA pénzekről a KNPA Szakbizottság állásfoglalása alapján a
szakbizottság elnöke dönt.
A
KNPA Szakbizottság elnöke: - az OAH-t felügyelő miniszter
Tagjai: - OAH főigazgató
- Magyar Bányászati és Földtani Hivatal elnöke
- Az államháztartásért, az energiapolitikáért és a rendészetért
felelős miniszterek
Tanácskozási joggal vesz részt a szakbizottság ülésein:
-
Paksi Atomerőmű Zrt. képviselője (Aki fizet az rendeli a
muzsikát!
-
MTA Energiatudományi Kutató Központ képviselője
-
BME Nukleáris Technikai Intézet képviselője”
Főigazgató úr az egyik kérdésemre azt válaszolta, hogy ebben az
évben a „Magyarország nemzeti
programja a kiégett üzemanyagok és a radioaktív hulladékok
kezelése” c. anyag átdolgozásra kerül. Ha jól emlékszem
Főigazgató úr azt is mondta, hogy az új anyagra a Gazdasági
bizottság adja az áldását.
„Magyarország
nemzeti programja a kiégett üzemanyagok és a radioaktív
hulladékok kezelése” c. anyag felülvizsgálatra kerül. A KNPA
szakbizottság előzetes értékelése szükséges, az Országos
Környezetvédelmi Tanács bevonása is kötelező. A programot a
kormány hagyja jóvá.
„A
nukleáris üzemanyagciklus radioaktív hulladékok” című egyetemi
jegyzetben az olvasható, hogy a hulladéktárolás sok generáció
feladata és ez idő alatt az egyetemi jegyzet szerzői Zagyvai
Péter, Kókai Zsófia, Hózer Zoltán, Breittner Dániel, Fábián
Margit, Török Szalma, Börcsük Endre az egyetemi jegyzet
felújítását tervezik.
Megkérdeztem a sajtótájékoztatón és erre nem kaptam érdemi
választ, hogy MTA
Energiatudományi Kutató Központ létezik-e még?
Igen.
A tudományos kutatásról, fejlesztésről, és innovációról szóló
2014.évi LXXVI (KFItv) törvény módosításáról rendelkező 2019.évi
LXVIII. törvány alapján 2019. szeptember 1-től az
Energiatudományi Kutatóközpont az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat
tagja lett. A Kutatóközpont egyúttal központi költségvetési
szervként folytatja tevékenységét.
A
fenti szerzők szerint az atomenergia felhasználás ellenzőinek
építő kritikával megfogalmazott kérdései nem maradhatnak
megválaszolhatatlanul, ehhez fontos a szakértők munkája a teljes
életciklusra nézve.
A
REÁLIS ZÖLDEK KLUB és a PAKSI ENERGETIKAI KEREKASZTAL tagjai
Magyarország jövője szempontjából meghatározónak tartják a
nukleáris energia felhasználását.
Az
Országgyűlés Gazdasági bizottságának az elnöke Bánki Erik úr
kitér a reális zöldek javaslata elől.
Paksot 2x1200 MW teljesítménnyel bővítjük.
A
kiégett és a kis és közepes radioaktív hulladékok elhelyezésére
az 5. számú blokk beruházási költségével azonos összeget költünk
el. 2019. évben a kiégettek és a kis és közepesekre 15 milliárd
költségvetési forrás áll rendelkezésre.
A
reális zöldek által felkért szakértő véleménye:
•
bj
megj. az első négy blokk leszerelésére egy
szlovák kutatóintézet már a 90-es években
készített tanulmányokat! A leszerelési
hulladékok 80-90%-a kis-, vagy nagyon
kis-aktivitású hulladék lesz. Azt kellene
eldönteni végre, hogy ezeket hol és milyen
tárolóban fogjuk elhelyezni. A kiégett üzemanyag
hosszú-távú biztonságos tárolásának több
évtizedig tartó előkészítése helyett (egyébként
mi a biztonságos tárolás —társadalompolitikai és
környezetvédelmi– kritériuma?) inkább ezek
Oroszországi Föderációba történő
visszaszállítását kellene előkészíteni! Abban az
esetben, ha a visszaszállításra vonatkozó
tárgyalásaink pénzügyi vagy műszaki okok miatt
nem vezetnének eredményre, akkor kellene a
végleges hazai lerakás felé fordulni. Föl kell
tenni azonban a kérdést, hogy ezt föltétlen csak
mélygeológiai lerakóban lehet elképzelni? Az RHK
Kft 12. közép- és hosszú-távú terve szerint a
nagy aktivitású hulladékok tárolása 726, a
kiégett kazetták átmeneti tárolása 124, a KKÁT
felszámolása 120 Mrd Ft 2013. évi bázisáron. A
hulladékokat csomagolni is kell, ami a
vörösréz-konténerek miatt szintén költséges lesz.
A teljes projekt 1500÷1800 Mrd Ft körül lesz az
előbb említett 2013. évi bázisáron! Ez az összeg
nagyjából az 5. blokk beruházási költsége.
Gazdasági bizottság
Tisztelt Banki Erik elnök úr, tisztelt
Képviselők urak!
A Gazdasági bizottság, 2018. november 26-án
sorra került ülése előtt november 24-én a Reális
Zöldek és a Paksi Energetika Kerekasztal
képviseletében írásban megszólalási lehetőséget
kértem a 26-án sorra került ülésen.
A Reális Zöldek és a Paksi Energetikai
Kerekasztal célja, hogy ellenőrizze a KÖZPONTI
NUKLEÁRIS ALAP felhasználását.
Reális veszélyét látjuk annak, hogy Paksot
2x1200 MW teljesítménnyel bővítjük, miközben
1000 MW teljesítményt eltemetünk. Célunk a
mindnyájunkat megkárosító visszaélések
megakadályozás.
A reális zöldek www.realzold.hu honlapjának
„Párbeszéd” című rovatában
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=3
a kis és közepes radioaktív hulladékok és a
kiégett fűtőelemekről 148 összeállítás,
rendezvényekről, fórumokról szóló tájékoztatás
került közzétételre, az összeállításokról 19 357
letöltés történt.
Két fórumot kiemelek, mindkettőre Pakson a
Csengey Dénes kultúrházban került sor.
Az egyik fórum előadója:
Dr. Horváth Ákos, főigazgató, Magyar Tudományos
Akadémia, Energiatudományi Kutatóközpont.
A másik fórum előadója: Kereki Ferenc, ügyvezető
igazgató, RHK
2016-ban a Aradszky András, államtitkár
közbenjárására párbeszédre került sor Kádár
Andrea Beatrix államtitkár úrhölggyel „Magyarország
nemzeti programja a kiégett üzemanyagok és a
radioaktív hulladékok kezelése” című témában.
A párbeszédben a reális zöldek képviseletét
Juhos László és Dr. Petz Ernő, címzetes egyetemi
tanár, a Paksi Atomerőmű
volt vezérigazgatója látta el.
Nem azt észrevételezem, hogy Bánki Erik elnök úr,
a bizottság november 26-án sorra került ülésén a
képviselőkkel nem ismertette a kérésemet.
Hanem az, hogy Országgyűlés Sajtóosztályának
becsületembe gázoló információk közlésre került
sor, miszerint a Gazdasági bizottság november
26-án sorra került ülését és más bizottságok
ülését közbeszólásommal megzavartam volna.
Budapest, 2019. június 27.
Juhos László, elnök, főszerkesztő
Tisztelt Főigazgató úr Paks hűtésére vonatkozó
kérdésem a 23-án sorra került sajtótájékoztatón
nem hangzott el, most pótolom:
A Reális Zöldek Klub és a Paksi Energetikai
Kerekasztal emlékeztet a Magyar Tudományos
Akadémia gondozásában a Köztestületi Stratégiai
Programok, Energiastratégiai Munkabizottság "Megújuló
energiák hasznosítása" című, 2010-ben kiadott
állásfoglalására.
"Az adonyi vízlépcső vízszintemelkedése a
Dunamenti Hőerőmű, a fajszi vízlépcső
következtében létrehozott vízszintemelkedés
pedig stabilizálná a Paksi Atomerőmű friss víz-
hűtését."(Fenti kiadvány)
Paks 1 üzeme hűtővíz ellátási gondokkal indult.
A probléma megoldása céljából 1983-ban a hűtővíz
szivattyúk csonkjait mélyebbre helyezték. Ez
által biztosítható volt a reaktor blokkok
zavartalan friss víz hűtése az elmúlt 36 év
során.
A vízlépcsők megépítése a természetesen
jelentkező vízhasznosítási és hajózási előnyök
mellett az új paksi blokkok létesítésével
jelentkező többlet energetikai hűtővíz ellátást
is megoldaná. A vízlépcső révén megszűnne a Duna
medrének a további mélyülése, nőne térség
árvízbiztonsága, az év nagy részében
állandósulna a Duna vízszintje, javulnának a
folyamhajózás lehetőségei. Továbbá jelentősen
növekednének a térség öntözési lehetőségei,
megoldódna a Homokhátság vízellátása.
A Duna meder állapotváltozását egyértelműen
jellemzi, hogy 1983-ban a Duna víz tömegárama
10%-al kevesebb volt, mégis a vízszint fél
méterrel magasabb volt a folyamban, mint 2018
nyarán a vízmérce által (a Balti tenger felett)
mutatott értéknél!
Juhos László, reális zöldek elnöke
Hetzmann Albert, Paksi Energetikai Kerekasztal
vezetője
Kiadó: Reális Zöldek Klub
Időközben kiderült, hogy a hidegvíz csatornához
hozzá kell nyúlni és a Duna medréhez is.
A Duna átlagos medersüllyedése 2
cm/év az elmúlt évtizedek
mérései alapján. Mai hidegvíz
csatorna fenékszintje 81,00 mBf.,
a Barákai gázló átlagos
fenékszintje 81,00 mBf.
A legfrissebb elemzések alapján
a 100000 évente visszatérő
minimális vízhozamhoz (294 m3/s)
tartozó kisvízszint 83,33 mBf a
telephely szelvényében.
Az 1-4. blokkok vonatkozásában
az elrendelt négyfokozatú
intézkedési terv (szádfalas
elrekesztés, szivattyúzás, stb.)
végrehajtása esetén a biztonsági
hűtővízellátást a
szélsőséges kisvízszint –
kombinálva akár extrém lég- és
vízhőmérsékletekkel - nem
veszélyezteti.
A kisvízszint
termelés-biztonsági és
környezetvédelmi problémát
okozhat.
A Paksi Atomerőmű esetében tehát
a jelenlegi hűtési megoldások a
nukleáris biztonság
szempontjából megfelelőek, az új
atomerőművi blokkok hűtésére
vonatkozóan pedig majd a
létesítési engedélyben kell a
Paks II. Zrt-nek alátámasztania,
hogy a tervezett rendszerek
megfelelőek lesznek, és az új
blokkok hűtése akár szélsőséges
időjárási körülmények között is
biztosított lesz. Az Országos
Atomenergia Hivatal kizárólag az
alkalmazott, illetve jövőben
alkalmazandó technológiák
megfelelőségét vizsgálja, a
különböző hűtési megoldások
költségeivel és
finanszírozásával nem
foglalkozik.
Paks hűtése kérdésének a szőnyeg
alá söprése feleslegesen terheli
meg a költségvetési forrásokat.
Várom Főigazgató úr megtisztelő
válaszát, amelyet előre is
köszönök.
Budapest, 2020. január 25.
Tisztelettel: Juhos László,
főszerkesztő