realzoldek
Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
|
Elküldve:
Vas Okt 16, 2016 11:43 am |
|
Előzetes észrevételek a "Szigetköz és Csallóköz rehabilitációja: Lehetőségek és kockázatok" c. MTA-KÖTEB konferencia háttéranyagaival kapcsolatban
Kedves Kollégák!
Köszönettel vettem a fenti tárgyú konferenciára szóló meghívást!
A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos 1977.09.16-án kötött, csehszlovák-magyar államközi szerződés magyar részről, 1992.05.25-én történt egyoldalú, és szakmailag indokolatlan felmondása vezetett, a Hágai Nemzetközi Bíróság előtt - a magyar-csehszlovák közös alávetési nyilatkozat alapján lefolytatott perhez, és a HNB - Magyarországot 7:1 arányban elmarasztaló, 1997.09.25-i ítéletéhez, amelynek a szlovák féllel folytatandó, jóhiszemű tárgyalások keretében történő végrehajtása a mai napig nem történt meg!
Ezért is már nagyon "időszerű" volt, és dícsérendő, hogy az MTA-KÖTEB napirendjére tűzte, legalább a fenti "rész-téma" megtárgyalását, amelynek aktualítását az adta, hogy a Szigetköziek - pártállástól függetlenül támogatott - eredményes országos népi kezdeményezése alapján az Országgyűlésnek és a Kormánynak is foglalkoznia kellett a témával.
Amikor viszont a közelmúltban, a harmadik Orbán-kormány újra kezdte a tárgyalásokat a szlovák féllel, azonnal megindult a radikális ál-környezetvédők több-frontos támadása a kormány, ill. Baranyai Gábor miniszteri biztos ellen, valamint az MTA új elnökétől - aki végzettsége szerint matematikus - előzetes állásfoglalást akartak kicsikarni Szigetköz és Csallóköz rehabilitációja ügyében, amely valóságban összefügg a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel összefüggő, Hágai-perrel, és a Duna - mint nemzetközi víziút - magyar szakasza hajózhatóságának, és a Paksi Atomerőmű tervezett bővítésével és dunai frissvíz-hűtésének biztosításával is.
Ilyen előzmények után - amikor a Dunában és a Paksi Atomerőmű hűtőrendszerében is politika folyik, víz helyett, ha van víz, ha nincs! - kíváncsian várom, hogy az MTA a radikális álkörnyeztvédők által feltett kérdésekre milyen hivatalos állásfoglalást, érdemi, tudományosan megalapozott választ, ill. a Kormány döntéshozói részére milyen, egyértelmű, döntés-előkészítő javaslatot ad majd? (Lásd: MTA-KSP: "Megújuló energiák hasznosítása", "Európai Unió Duna Régió Stratégája / EUDRS" PA1a. víziközlekedés, hajózás, kikötőhálózat-fejlesztés, Duna, mint nemzetközi víziút hajózási paraméterei, Nemzetközi Duna Bizottság / "Belgrádi Egyezmény", stb.
A meghívó programja a felkért előadók személyét és előadásaik témáját illetően kiegyensúlyozottnak látszik, a mellékleteként csatolt háttéranyagok internet-címeinek megnyitása után azonban - több szempontból is, csalódást keltők! Nevezetesen:
A Bős-Nagymarosi tárgyalások helyzetéről szóló háttéranyag zömmel a régi, 7-8 éves szakmailag vitatott, sok téves és hiányos dokumentumra épül, évtizedekkel ezelőtti pre-koncepciót tükröz, amelyben nem jelenik meg a vízügy-, vízkészlet-gazdálkodásban, az árvíz-, belvíz-védelemben, a vízenergia többcélú hasznosításában, a vízi-, és kerékpáros közlekedésben, a személy-, és teherhajózásban, a terület-, és vidékfejlesztésben, a mezőgazdasági öntözésben, stb.a hazai és nemzetközi gyakorlatban - elsősorban az éghajlatváltozással, az élelmiszer-, a víz-, és energia-biztonsággal, az importfüggőség csökkentésével összefüggésben - bekövetkezett szemlélet-, és paradigmaváltozás hatása!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033 |
|
|