Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Vízerőbarát szerkesztési elv
Kerényi A. Ödön




Tisztelt Főszerkesztő Úr! Kedves Zsebik Albin!

Örömmel olvastam az Energiagazdaság 2011/4 számának elektronikus kiadását , amely nyolc vízerő hasznosítási cikket közölt. Különösen fontosnak tartottam a Szerkesztői jegyzetet, amely ennek okát is megvilágítja. Az ETE nem tarja többé tabu témának a vízerő hasznosítást és az alapismeretek felfrissítésével igyekszik a félrevezetett társadalmat meggyőzni a kis esésű, de nagy vízhozamú folyók, tehát a Duna és a Tisza vízerő hasznosításának gazdaságosságáról . Megdöbbentő a kormányálláspont vízerő ellenességének azon indokolása, miszerint ez lehetetlen, amikor a Tiszán 60 éve működik a Tiszalöki és 40 éve a Kiskörei vízerőmű. Mindkettő elsősorban vízgazdálkodási és mezőgazdasági öntözési célra készült, de az alacsony duzzasztás ( 6-8 m) esését is ki lehet használni a propeller lapátozású Kaplan turbinák segítségével. A duzzasztó gátakba épített hajózsilipek aszályos időkben a hajózást is lehetővé teszik. A kiskörei Tisza tó pedig környezetbarát, turista paradicsommá tette a környéket.
A Duna magyar szakaszán is a komplex hasznosítása teszi gazdaságossá - kis esés ellenére- a vízlépcsők építését. Ott az elsődleges szempont az egész évi hajózás biztosítása volt, amit a Duna Bizottsággal kötött nemzetközi Egyezményben vállalták a tagállamok. A legutóbb 2000-ben megerősített Egyezményt az országgyűlés törvénybe is iktatta. Ebben Magyarország vállalta, hogy a már működő Bősi után megépíti a Nagymarosi, a Adonyi és a Fajszi Vízlépcsőket is. Alkotmánysértő tehát az a kormányhatározat, amely 2004-ben megtiltotta Nagymarosi Vízerőmű újraépítését, amit a hágai Nemzetközi Bíróság Ítélete is elrendelt.

Nem lehet megelégedni tehát a Kormány azon ígéretével, hogy a kis (<5 MW) vízerőművek építését támogatja, a megújuló energiák részarányának növelése érdekében, amikor a Duna évente, kb. 4 milliárd kWh , igénybe vehető vízenergiát tudna biztosítani. Ez a mennyiség kb. 10 %-a hazánk éves villamosenergia-fogyasztásnak és közel 10 esztendő igénynövekedését tudná fedezni!

Meglepetésként hatott Dr. Molnár László vízerőbarát cikkének utolsó bekezdése, amely félreértető, MTA adatokat közöl hazánk megújuló energia potenciáljáról.
Az 1800 PJ nap- és az 530 PJ szél-energia elméleti potenciál nem vethető össze a gazdaságosan kiépíthető 14 PJ vízerő hasznosítási lehetőséggel. A 14 PJ vízerő potenciál - a 3,6 MJ/ kWh kulccsal számítva - 3,88 TWh villamos-energiának felel meg, mi összevág a dunai vízerőművek fentebb említett kb. 4 TWh igénybe nem vett éves termelésével . Ebből 1 TWh Bősi Vízerőmű éves termelésének 1/3 része, ami 14 éve a szlovák félnél marad, mivel nem hajtjuk végre a hágai Nemzetközi Bíróság Ítéletét. 3 TWh pedig a Nagymarosi, az Adony és a Fajszi Vízerőmű éves termeléséből adódik. A Duna komplex hasznosításából származó villamos energia, - nemzetközi számításokkal igazoltan - messzemenően olcsóbb, mint naperőművek és hazai szélerőművek fajlagos költsége lenne.

Összefoglalva, őszintén köszönöm az ETE szakmai folyóiratának szerkesztésében mutatkozó vízerőbarát irányzat érvényesülését.
Bízom abban, hogy közös erőfeszítésünk a Kormánynál is sikerre vezet.
Baráti üdvözlettel
Kerényi a. Ödön (Ödön Bá’)

U.i. Megköszönném, ha a debreceni konferencia előadásai közül Újhelyi Géza által ismertetni szánt előadásom is megjelenne az Enga hasábjain. A Húsvéti gondolatok cikkem annak bevezetése volt. Biztonságból Ismét mellékelem.

-------------------------------------------------



Az EU Duna stratégia elfogadott, jelen változata hátrányos Magyarországnak

A Duna komplex hasznosításának hívei abban bíztak, hogy a soros magyar EU elnökség a magyar érdekek élharcosa lesz. Sajnálatos, hogy nem ez történt. Ugyanis a jelen változat sem az EU közös célját, sem Magyarország érdekét nem szolgálja, sőt hazánk számára kifejezetten káros következményekkel jár. Az 1990. évi politika rendszerváltás áldozatává vált a Nagymarosi vízlépcső. A beruházás leállítását az ENSZ hágai Nemzetközi Bírósága 1997. évi Ítélete minősítette tévesnek azzal, hogy érvényesnek mondta ki a Csehszlovákia és Magyarország között 1977- ben létrejött nemzetközi Egyezményt a Bős-Nagymaros Vízlépcső rendszer megvalósítására.
Az Ítélet végrehajtására azonban a magyar kormányok az Ítélet szándékos félreértelmezése miatt immár 14. éve nem került sor, mivel a magyar Kormányok megtagadták a Nagymarosi Vízlépcső újraépítését. Alkotmány sértő kormányhatározat mondta ki 2004-ben, hogy a Dunán újabb gát nem építhető. Ez szemben áll a Duna Bizottsággal kötött és 2000-ben törvénybe iktatott nemzetközi Egyezménnyel, amely szerint Magyarország vállalta Bősi Vízlépcsőn túlmenőn a Nagymarosi, az Adonyi és a Fajszi Vízlépcsők megépítését is.
A vízlépcsők nem csupán a hajózási forgalom bővítést szolgálják , hanem több más nemzetgazdasági ágazatét is.
Ezek közül is kiemelkedik az energetika, amelyet a magyar EU soros magyar elnökség a sikeres tevékenységei között emleget. Az EU közös energetikai irányelvek között a megújuló energia felhasználás növelése az egyik legfontosabb stratégiai célkitűzés, ami a klímaváltozás káros hatásait hivatott mérsékelni.
Sikernek tekinthető-e , hogy a vízlépcsők építésének megtagadása 4 milliárd kWh megújuló vízenergia termelést dob ki Magyarország távlati villamos energia mérlegéből . A 4 TWh hazánk jelenleg fogyasztásának kb. 10 %-a és közel 10 évi igény növekedését fedezné? Ha ezt fosszilis energiából kell fedezni 3,2 millió tonna többlet CO2 gáz jut a levegőbe.
Nem környezetvédelmi tudathasadás ez? A melegház hatást okozó gázok kibocsátásnak csökkentését akadályozó javaslatnak örvendezni?
Az utolsó pillanatokban vagyunk a hibás Duna stratégia megváltoztatása az EU Taná0 végső ülése előtt.
Szomorú az, hogy néhány, fontos pozícióban lévő szakember, mérnök is árulója lett hivatásának. Kirívó példa erre Barsiné Pataki Etelka , az EU Duna stratégia magyar kormánybiztosa, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke, aki a Kossuth Rádióban is örvendezett a soros magyar EU elnökség sikerének , miszerint elfogadták az előterjesztést. Külön kiemelte, hogy a Duna Stratégia nem is magáról a folyamról szól, hanem a dunamenti országok egyéb ügyeiről! Megdöbbentő szemlélet egy kultúrmérnök szájából, aki diplomázott a vízerő-hasznosításból, a vízgazdálkodásból, az árvízvédelemből, vízépítésből stb..
A történelem számra szükséges rögzíteni, hogy milyen hátrányok származnak abból, ha a Duna stratégia a jelen változatban kerül véglegesítésre. A várató hátrányok megjósolhatók Kerényi A. Ödön azon tanulmányomból, amely a vízlépcső építési előnyeit mutatta be.
A szerző tömör fogalmazásában az alábbi következményekkel lehet számolni.:
„Az EU Duna stratégia jelen változatának elfogadásából keletkező hátrányok
Vízlépcsők nélkül tovább mélyül a Duna meder, ami veszélyes következményekkel jár;
AS vízlépcsők hiánya akadályozza a nemzetközi hajózás fejlesztését. ami a DMR csatorna célja;
Lemondunk évi 4 milliárd kWh megújuló vízenergia termeléséről;
Nem létesül három Duna híd pótlása, amit a keresztgátak adnának;
Tovább szárad a Duna-Tisza közi homokhátság a talajvíz szint csökkenése miatt;
Csökken a mezőgazdaság fejlesztését szolgáló öntözés lehetősége;
Veszélybe kerül az ivóvíz bázis a talajvíz szint csökkenése miatt;
Nem fejlődik a vízi és partmenti turizmus, amit az állandó vízszint segítene;
Nem használható ki a Bős Vízerőmű 360 MW csúcserőműi többlet kapacitása;
Nem hasznosul a visegrádi Duna sziklás szűkülete, amely hasonló fontosságú, mint a Vaskapu a Kazán szorosban;
A magyar Duna szakaszra javasolt bárkák építése többe kerülne, mint a Duna Bizottság ajánlása szerint ma is működődő hajóparkok igénybevétele a nemzetközi hajóforgalom növelésére;
Nem valósulna meg az EU VII. nemzetközi útvonal fejlesztési célja;
M.o. nem hajtaná végre a hágai Nemzetköz Bíróság 1997. évi Ítéletét , amely érvényesnek mondta ki az 1977-ben kötött BNV szerződést, mivel nem állapodunk meg a szlovák féllel a Nagymarosi Vízlépcső újraépítésében;
A vízlépcsők hiánya csökkenti az árvízi biztonságot az oldalgátak nagyobb rongálódás miatt, amit a vízszint évi többszöri, 8 méteres ingadozása okoz;
Nem valósul meg a Duna vízhozamának kívánatos visszatartása, ami jelenős víztartalékul szolgálna az aszályos időkben;
A duzzasztások hiánya nyáro, már jelenleg is csökkenti a dunamenti nagy hőerőművek teljesítményét a hűtővíz mennyiség korlát miatt, de a Fajszi Vízlépcső nélkül nem lehet a Paksi Atomerőmű 2000 MW-os bővítését sem friss vízhűtésűre tervezni, emiatt drágább lesz a beruházás és az üzemköltség is;
Károsul a klímavédelem , mivel a 4 TWh megújuló vízenergia pótlása a fosszilis tüzelőt használó hőerőművekből 3.2 millió tonna CO2 kibocsátás többletet okoz.
A szükséges földgáz többlet növeli hazánk amúgy is nagy import függőségét.
Tovább növekszik a Nagymarosi Vízlépcső beruházás leállítása miatt, a számvitelileg igazolható kár és elmaradt haszon, ami 2010-ig meghaladta a 2,3 milliárd USD összeget és évente további kb. 60 millió $-ral nő a Bősi Vízerőmű termelésének 1/3 –a, vízjogos magyar hányad, azaz kb. 1 milliárd kWh értékének elvesztése miatt. A teljes igazolható kár 200 Ft/$ szorzóval számítva tehát kb. 460 milliárd Ft.
Az anyagi kár számítás nem tér ki a fentebb felsorolt egyéb hátrányok elméletileg pénzben kifejezhető értékére, amit a szakértők fenti összeg 2-3 szorosára is becsülnek.
A kár számítás pontosítására célszerűen a Kormány az Állami Számvevőszéket kérhetné fel. amely a 90-es években ezzel, részletesen foglalkozott.
A fentiekhez hozzáadandó az erkölcsi kár, amely nemzetközi viszonylatban keletkezett a hivatalos magyar vízgazdálkodásnak a tudománnyal és világgyakorlattal ellentétes tevékenysége miatt.
Bízom abban, hogy a Kormány a fenti érvek alapján megváltoztatja eddigi merev álláspontját.

Budapest, 2011.04.18.

Kerényi A. Ödön vasdiplomás gépészménök











© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.

Közreadva: 2011-09-11 (565 olvasás)

[ Vissza ]


Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.24 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::