Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Mi lesz az Európai Duna Régió Stratégiában? Kérdések, egyelőre válaszok nélkül!
Péteri László




Mi lesz az Európai Duna Régió Stratégiában? Kérdések, egyelőre válaszok nélkül!


Kedves Kollégák!

Tájékoztatásul, mellékelten küldöm a "Le Monde - Diplomatique" 2010.12.05-i, magyar nyelvű számában, Beliczay Erzsébet tollából származó - az Európai Duna Régió Stratégiával / EDRS foglalkozó - írást.

A cikkben foglaltak - néhány tényszerű, és egy-két vitatható, irreális megállapításon (pl. a "hajók igazítása a folyóhoz!?" Lásd: Duna-Majna-Rajna nemzetközi, transznacionális víziúthálózat meglévő hajózsilipjeinek egységes paraméterei!) kivül - szinte csak kérdéseket, problémákat vetnek fel, amelyekre az elmúlt kb. 2 év alatt megtartott számtalan nemzetközi és hazai kongresszus, konferencia, "Duna Csúcs" után sincs válasz!

Az egyetlen konkrétum a "3 No/Nem!", amely arra vonatkozik, hogy az EU szándéka szerint az EDRS előkészítésére és megvalósítására, "se pénz, se paripa, se fegyver" nem lesz! (Se külön pénzügyi forrás, se külön intézmény-rendszer, se külön jogi szabályozás! Kezdetnek nem rossz, különösképpen ha valaki ismeri a Duna-menti országok közötti jelentős fejlettségbeli különbségeket, és érzékeli a "Nyugat-Keleti lejtőt"!)

A 2010-2011. évi EU Trió/Trojka elnökség (Spanyolország, Belgium, Magyarország) eddigi eredményeivel és problémáival korábbi irásainkban már foglalkoztunk, a spanyol, a belga és a magyar EU-ügyekért felelős államtitkároknak feltett korábbi kérdéseink ma is aktuálisak (lásd: korábbi videófelvételeink, irásaink a www.realzoldek.hu honlapon! Spanyolország gazdasági-, pénzügyi csőd szélén "villanyautó-program"-ot hirdetett, Belgiumnak nincs kormánya, a "flamand-vallon" kérdést évtizedek óta nem tudja megoldani, eközben a Koppenhágában a COP15-ön csúfosan megbukott "Klímaváltozás" ügyét tűzte a zászlajára, nem sok sikerrel! Lásd: Mexikó / Cancun), egyre több elintézetlen téma kerül át a magyar stáb - azóta teljesen kicserélődött - asztalára (Hol van Balázs Péter, Kiss Tibor, Iván Gábor és a stáb?), de a kérdéseink sajnos még aktuálisak, ezért változatlanok!

Beliczay Erzsébet mellékelt cikke - tőlünk függetlenül - zömében, ugyanarról szól!

A 2011. évi soros magyar EU-elnökség előzetes napirendjén kiemelt napirendként szerepel az EDRS megtárgyalása, amely Magyarország számára elvileg, egy - 13-14 évig vissza nem térő - nagy lehetőséget jelent!

Csak remélni tudjuk, hogy Magyarország nem marad a "kihasználatlan lehetőségek országa"!

A korábbi magyar kormányok a Duna és a Tisza komplex kérdéskörével csak a szavak, a "deklarációk", a "szlogenek" szintjén foglalkoztak (Lásd: ÚMFT 2017-2013. "Duna Komplex Program", "Tisza Komplex Program", a "Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése / VTT", Európai Területi Együttműködési Operatív Program / ETEOP, stb. hol van?, hogy a korábbi, "Alföld Program"-ról, a "Tisza Terv"-ről már ne is beszéljek!), amelyeket konkrét tettek nem követtek! (Ha csak az Országgyűlés által korábban hozott, témára vonatkozó törvény módosítását, vagy annak hatályon kivül helyezését, nem tekintjük annak!).

A 2010. évi választások után létrejött, új Országgyűlés és a második Orbán Kormány ilyen előzmények után kezdhette meg működését, amelyet még az Észak-Magyarországi árvíz, belvíz, majd az Ajkai vörös-iszap tragédia is nehezített, és a belvízzel elöntött területek naponta tovább növekvő mértéke, még a napokban is, tovább nehezít!

Egyúttal azonban rávilágított - az éghajlatváltozással is összefüggésben - a hazai vízgazdálkodás, árvízvédelem, természet-, és környezetvédelem évtizedek óta felgyülemlett problémáira, és a szemlélet-, paradigma-/paradogma-váltás, valamint az integrált, ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, komplex fejlesztés, és finanszírozás (EU + hazai társfinanszírozás, fokozott állami szerepvállalással), és a többcélú hasznosítás szükségességére is.

Azért ne feledkezzünk meg eközben a Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlásáról, a Paksi Atomerőmű korszerűsítéséről és bővítéséről sem!

Hol van a "Klíma-stratégia", az "Árvíz-stratégia", az "Aszály-stratégia", az "Energia-stratégia", stb.? (És az ezek közötti összhang?)

A Duna-stratégia kidolgozásának szükségességét valójában, Románia és Ausztria vetette fel, amelyet a Baden-Württembergi Tartomány, majd az Európai Unió is felkarolt!

Magyarország ugyan gyorsan csatlakozott a kezdeményezéshez, de elejétől fogva a többi Duna-menti ország által képviselt, józan, reális állásponttal szemben, prioritásként - az EU Víz Keretirányelvét / VKI félreértelmezve - csak az "ívó/vízkészlet-védelem", az egyoldalú "környezet-, és természetvédelem" szempontjait hangsúlyozta, figyelembe nem véve az "erősen módosított víztestek"-re (Duna, Tisza, Dráva, Rába, stb.) vonatkozó előírásokat, ill. eltérő feltételeket. (ebben az esetben a "Jó ökológiai potenciál" elérése a cél!). Az EU-VKI ugyanis kiterjed a vízenergiára és a hajózásra is! (lásd: mellékelt dokumentumok címlapjai)

Az árvíz-, és belvíz-, valamint az aszály elleni védelem, a hajózás, a vízenergia többcélú hasznosítása, a kapcsolódó, terület-, vidék-, mezőgazdaság-, vízi-, vízparti-, kulturális-örökség-turizmus fejlesztése háttérbe szorult! (Víz-visszatartás, tározás, vízkormányzás, EuroVelo 6. sz. Duna-menti Kerékpárút-hálózat, Magyar Limesút / Ripa Pannonica, Nemzetközi Duna Túrák / TID, mezőgazdasági öntözés, stb.?)

A cikkből néhány, alapvető konkrétum, ill. megállapítás sajnos kimaradt!

Csak néhány a sok közül:

- a "Stakeholder Konferenciák" sorozatán elhangzott - a magyar hivatalos állásponttól eltérő - véleményekről, javaslatokról a hazai média nagyrészt hallgatott, a hivatalos közleményekben szinte meg sem jelent! Mi is csak az internet jóvoltából tudtunk tájékoztatást adni - szűk körben - a legfontosabbakról a téma iránt érdeklődők részére.
- a hivatalos magyar álláspont kialakításánál a Külügyminisztérium a szakmai és civil szervezetek észrevételeit, javaslatait korábban nem vette, ill. még most sem veszi figyelembe! A magyar közlekedéspolitikában a hajózás, vízi-közlekedés/szállítás még mindig nem számít valójában "környezetbarát"-nak, a magyar energiapolitikában a vízenergia még mindig nem számít "megújuló"-nak! (Az MTA "Megújuló energiák hasznosítása" c. dokumentuma és Pálinkás József, az MTA elnöke ellen, a hivatalos sajtótájékoztató után, azonnal megindult a volt "Duna Kör" utódszervezetei képviselőinek nemtelen támadása!)
- a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának javítására vonatkozó tervezési megbízást, a duzzasztásos, vízlépcső-építéses megoldás vizsgálatának kizárásával adta ki a korábbi Kormány, amelyet a mai napig a "Nemzeti Összefogás és Konzultáció Kormánya" sem módosított! Ilyen körülmények között, még az összehasonlító, műszaki-, gazdasági-, gazdaságossági-, ökológiai tanulmányok sem készülhettek, ill. készülhetnek el! (Amelyre vonatkozóan az EU-VKI előírásai alapján az OVGT-nek és az SKV-nak ki kellett volna terjednie!) A magyar Duna-stratégia akkor miről fog szólni? A Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróság itéletének közös - magyar-szlovák - végrehajtása, Magyarország Dunával kapcsolatos nemzetközi kötelezettségeinek teljesítése meddig várat még magára?

Az Európai Bizottságnak, ill. a EU Regionális Politikai Főigazgatóságának 2010.12.08-ig kell - ilyen előzmények, és előkészítés után - kell az Európai Duna Régió Stratégiát / EDRS-t véglegesíteni!

Kiváncsian várjuk a fejleményeket, de főleg a konkrétumokat, mert a koncepciókkal, stratégiákkal már "tele van a padlás"!

Baráti üdvözlettel:

--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

https://drive.google.com/file/d/0B2ifl7cAGjhpTE9aNnBkblNWQXM/view?usp=sharing









© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.

Közreadva: 2010-12-05 (568 olvasás)

[ Vissza ]


Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.28 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::