Péteri László
Adalékok és nekrológ a magyar légi-közlekedés, a Malév és a Ferihegy történetéhez, egy volt kollégánk, barátunk tragikus halála alkalmából.
Kedves Kollégák!
Nehéz lenne összeszámolni, hogy hányadik - a magyar turizmust is alapvetően érintő - közlekedési-, légi-közlekedési koncepciót, stratégiát és programot véleményeztük a rendszerváltás előtt és azóta eltelt évtizedekben.
Eközben időnként reményteli pillanatokat is átéltünk a magyar légi-közlekedés, a MALÉV, a Ferihegyi-repülőtér, majd a regionális repülőterek (Sármellék Balaton Airport, Debrecen Airport), ill. a vidéki repülőterek (Pécs-Pogány, Siófok-Kiliti, Győr-Pér, Nyíregyháza, Szeged, Kunmadaras, Békéscsaba, stb.) fejlesztése, fejlődése terén, közvetlenül a rendszerváltás előtti években (lásd: 300 Mó USD osztrák-magyar idegenforgalmi hitelkonstrukcióban megvalósult beruházások, köztük a Ferihegy-2 és az új Catering konyhaüzem, az 5 csillagos Átrium-Hyatt Szálloda + Malév Irodaház, Gabriel-Sita számítógép-központ, stb. 1978-85. között, Idegenforgalmi Alapból / IFA, majd TC nyújtott támogatások, ill. az Országos Idegenforgalmi Hivatal / OIH regionális repülőterek fejlesztésére vonatkozó előterjesztései, stb.), majd a rendszerváltás után, a privatizáció során, egyre több aggasztó jel mutatkozott, részben a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér, részben a Malév, valamint a vidéki regionális repülőterek, stb. sorsának alakulása körül. (A 3 nagy, nemzetközi szállodaláncokkal névhasználati/franchise szerződésben álló, de magyar tulajdonban levő (!) szállodaipari vállalat (Hungarhotels, Pannónia, Danubius), és az IBUSZ Rt. - mint az "aranyat tojó tyúkok" - részben "spontán" privatizálásáról / kótya-vetyéléséről, és ezek hosszú-távú nemzetgazdasági kárairól nem is beszélve!)
Egyik volt kollégánk és barátunk napokban történt, tragikus halála kapcsán - a Ferihegy-2A-B és az új Catering konyhaüzem tervezése és szakmai konzultációja kapcsán, személyes érintettség révén, Rá emlékezve, kommentár nélkül - mellékelek egy összeállítást, amelyben, mint "cseppben a tenger" benne van a rendszerváltás utáni történelmünk is "dióhéj"-ban!
És sajnos a fentiek nemcsak az infrastruktúrára, a légi-közlekedésre vonatkoznak! A vízi-közlekedésre / hajózásra, a MAHART sorsára, a kerékpáros-közlekedésre, és a nemzetgazdaság egyéb ágazataira, stb. vonatkozóan - más-más szakmai szempontból - kísértetiesen hasonló megállapítások tehetők! (De ezekről majd később!)
A Nemzeti Közlekedési Stratégia / NKS és háttéranyagai kapcsán a legfontosabb észrevételeinket, jobbító szándékú javaslatainkat már megtettük az előterjesztők felé is!
Ezek részletei - mellékletekkel együtt - megtekinthetők a www.realzoldek.hu honlapon is,
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1414
NKS 1. rész. Stratégia
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1415
NKS 2. rész. Vízi-közlekedés, hajózás
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1416
NKS 3a. Kerékpáros-közlekedés
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1417
NKS. 3b. Vasúti-közlekedés
internet-cím alatt.
Ideje lenne talán a politikai döntéshozóknak a fentieken elgondolkozni, és végre levonni a rendszerváltás utáni, mindenkori kormányok és döntéshozók, döntés-előkészítők által elkövetett - az egész nemzetgazdaságot is hátrányosan érintő - hibák tanulságait, hogy még-egyszer ugyanezeket a hibákat ne kövessék el!
Itt állunk 2013. év végén, tele különböző, egymástól függetlenül, koordinálatlanul készült, ill. készülő ágazati koncepciókkal, stratégiákkal, programokkal, amelyek köszönő viszonyban sincsenek egymással. És ezek a dokumentumok kerülnek majd benyújtásra és jóváhagyásra az Európai Unió Bizottsága részére, és ezek fogják képezni az alapját az EU 2014-2020. közötti tervezési időszaknak!
Érdemes lenne ezért - még előzetesen - végig gondolni az egész tervezési módszertanunkat, felülvizsgálni és módosítani prioritásainkat, amíg nem késő!
Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és egy Boldog(abb) Újévet kíván,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
-------------------------------------------
Az NKS-sorozathoz "adalék"-nak szántam a dec. 22-én egyszer már, a "nekrológ"-sorozat első részeként elküldött, a magyar légi-közlekedés, a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér és a nemzeti légitársaság, a MALÉV - rendszer-/gengszter-váltás utáni, tragikus sorsát bemutató írásomat, amelynek apropóját dr. Jaklics Ervin barátom - többek között a Ferihegy-2A-B forgalmi épület tervezőjének - tragikus halála, ill. előzményként a tervezői-, szerzői jogáért folytatott meddő küzdelme adta.
A sorozat következő részében a MAHART - rendszerváltás utáni, kísértetiesen hasonló - tündöklését és bukását szeretném bemutatni.
A két téma között "átkötés"-ként, előzetesként a magyar hidroplán-közlekedés dokumentumait mellékelem.
Egyúttal, a "Sólyom"-szárnyáról ("Álmos", amelyik ugyancsak végleg "elszállt"!), mindenkinek egy Boldog(abb) Újévet kívánok,
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.