Péteri László
Európai Unió Duna Régió Stratégiája EUDRS - Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / ISRBC - Duna magyar szakasz hajózhatósága?
---------- Továbbított levél ----------
Feladó: László Péteri
Dátum: 2013. szeptember 14. 10:06
Tárgy: Európai Unió Duna Régió Stratégiája EUDRS - Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / ISRBC - Duna magyar szakasz hajózhatósága?
Címzett: Juhos László
Tisztelt Juhos Úr! Kedves László!
A fenti tárgyra vonatkozóan, tájékoztatásul mellékelek néhány dokumentumot, annak illusztrálására, hogy a mindenkori magyar kormányok szembe mennek Európával, a Duna-menti országokkal, népekkel, sőt a saját nemzeti érdekeinkkel is, főleg a víz(készlet)gazdálkodás, a hajózás és a vízenergia többcélú hasznosítása területén. Ennek alapvető oka a rendszerváltás "Trójai falova" a Duna Kör és külföldi támogatói által kreált "Dunaszaurusz" (+ "Tiszaszaurusz"), ez vezetett oda, hogy az MTA KSP keretében megjelent "A megújuló energiák hasznosítása" c. dokumentumban a szerzők a Nagymarosi-, Adonyi-, Fajszi Vízlépcsők megépítését javasolták a kormánynak, amelyek bekerültek az Új Széchenyi Tervbe / ÚSZT-be is, majd amikor Lányi András ezért megtámadta az MTA elnökét, a kormány - "sajtóhibára hivatkozva"? - kihúzatta ezeket az ÚSZT-ből!
Az EU egyik kiemelt fejlesztési programja marad a Rajna-Majna-Duna RMD transzkontinentális nemzetközi víziút fejlesztése / EU TEN-T 18. sz., amelynek egyik fejlesztési projektje a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának fejlesztése / 2007-HU-18090-S sz., amelyet az EU támogatásával 2011.november végéig el kellett volna készíteni, de ez a mai napig nem történt meg! (Nem tudjuk, hogy az EU támogatás visszafizetésére sor került-e?)
Pozitív példa - ezzel szemben - az EUDRS szerves részeként - a Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / SRBMP, amelyet a Nemzetközi Száva Bizottság / ISRBC irányításával, a korábban egymással harcban álló 4(5) ország (!) közreműködésével (SRB, HR, SLO, BiH, és Montenegro), az EU támogatásával, holland és szlovák szakértők bevonásával készítettek el. Ugyanannak az EU Víz Keretirányevlnek / VKI-nek az alapján - amelyre hivatkozva a mindenkori magyar kormányok nem tettek semmit az árvízvédelem, a hajózás, kikötőhálózat-fejlesztés és a vízenergia többcélú hasznosítása érdekében sem - az SRBMP keretében a Száva Belgrád és Sisak közötti teherhajózás-, a kikötőhálózat-, a vízi-turizmus- komplex fejlesztésére, a Duna-Száva csatorna megvalósítására tettek javaslatot. (lásd: melléklet)
Ezzel szemben Magyarország a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai-pert sem tudta, vagy akarta, több, mint 20 év alatt lezárni közvetlen szomszédjával, Szlovákiával! Az évszázad dunai árvize, 2013. júniusában megmutatta a jelentős különbséget a 2 ország árvízvédelme között! (Lásd: Szlovák oldalon: Pozsony, Párkány - mobilgát-rendszer, magyar oldalon homokzsákok milliói, katonaság, helikopterek, harckocsik, katasztrófavédelem, önkéntesek bevetése ellenére, Esztergom-Prímás-sziget víz-alatt, emiatt a Mária Valéria-híd lezárása, a SUZUKI autógyárban dolgozó felvidéki magyarok Párkány térségéből nem tudtak munkába menni!
A Nemzetközi Tisza Bizottság - Szolnoki székhellyel történő - létrehozásáról már hallani sem lehet, ugyanúgy, mint a Tisza nemzetközi víziúttá nyilvánításáról, hajózhatóságának biztosításáról,a Csongrádi Vízlépcső befejezéséről (lásd: Becsey Zsolt és Vincze László korábbi kezdeményezése, stb.)!!!(?)
Hát így néz ki a helyzet a Duna-vízgyűjtője mentén, nemzetközi összehasonlításban.
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.